Myt om den strömförande skenan i Stockholms tunnelbana?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
nb

Inlägg av nb »

Jag korrigerar mig, jag blir osäker om toppvärdet 230*1,414=325V är relevant, periodtiden vid 50 Hz är 20 ms, en halvperiod 10 ms och ett värde över effektivärdet nås alltså bara nånstans kring 5 ms i stöten, för kort tid för att ha skadlig inverkan på människan.
Vid 16 2/3 Hz är en halvperiod i alla fall 30 ms, men ävden det är lite kort.
Får läsa på i litteraturen innan jag funderar mer över toppvärdets förvärrande effekt vid lågfrekventa växelspänningar...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

nb skrev:Jag korrigerar mig, jag blir osäker om toppvärdet 230*1,414=325V är relevant, periodtiden vid 50 Hz är 20 ms, en halvperiod 10 ms och ett värde över effektivärdet nås alltså bara nånstans kring 5 ms i stöten, för kort tid för att ha skadlig inverkan på människan.
Vid 16 2/3 Hz är en halvperiod i alla fall 30 ms, men ävden det är lite kort.
Får läsa på i litteraturen innan jag funderar mer över toppvärdets förvärrande effekt vid lågfrekventa växelspänningar...
Fast toppvärdet i 400-voltsnätet är ju 400*1,414=566V,

Å andra sidan gäller det mellan fas och fas.

Å tredje sidan är det som sagt inte spänningen i sig som är det farliga i växelströmsfallet. Snarare vilken ström som genomflyter vilka delar av kroppen, värst för de strömmar som passerar hjärtat vilket riskerar att slå ut hjärtats reglersystem.

Hjärtats reglersystem är som mest känsligt för strömmar kring 50Hz.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Hm, jag har fått en riktig 'grillning' (eller har jag fått en till nån gång??, har dåligt minne) en gång när jag skulle byta elen i en bastu, jag hade själv gjort den första installationen. De två felen jag gjorde var:
a) Jag brydde mig inte om att bryta i proppskåpet, trodde det räckte med strömbrytaren.
b) Min första konstruktion va rätt så dum:
Från brytaren gick både fas och bruten fas (och 0) till ett uttag. Därifrån gick den brutna fasen (och 0) vidare till en lampa.

Jag stod på en pall (jag=1,57m) och fick sträcka upp armarna till uttaget som va rätt så högt upp. Som tur var så hade bastun inte använts på flera dar och var torr, jag hade bra gummisulor i skorna och jag hade precis börjat, så jag va torr trots att det va >+30°C den dan...
Jag antog att båda ledningarna va bruten fas (ack, det misstaget... :oops:) från brytaren och började helt 'säkert' pilla på uttaget och kabelaget jag ville byta. Big mistake!

Gissa om jag dansade disco på den där pallen!!
Efter discodansen (typ 10-20s) tog det nån halvtimme innan jag lugnade mig och kunde återgå till att arbeta med installationen, den här gången med proppen ur!
Min morbror (elektrikerutbildad, han har lärt mig det mesta om att dra ledningar) bara skrattade och sa att varje 'lysmask' måste ha fått en riktig stöt innan han kan kalla sig riktig elektriker!

Nåja, det va iaf min erfarenhet av starkström, så här i efterhand måste jag säga att det inte va såå farligt, bara man tänker på att säkra sig (gummisulor, va torr!) och försöker 'tänka med'.
Den där stöten va ungefär som att hålla i nån sorts gatuborr, man skakade som bara den!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Gunnar Eriksson

även om växelström är farligt är också likström farligt

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Mats skrev:
Reimersholme71 skrev:Kissar man på en kontaktledning som hänger ovanför rälsen där vanliga tåg går kan lär det kunna bli en närmast parabelformig ljusbåge genom pärlbandet av urindroppar som räcker för att avsluta kissandet permanent. :P Men för att kunna kissa på kontaktledningen måste man nog stå på något ställe man inte får stå på... :wink:
Jag är helt säker på att det är förbjudet att kissa på bron över järnvägen strax söder om örebro södra i örebro, men där går sen något år en gång- och cyckelbro invid motorvägen, med betongsuggor som en massiv barriäravdelare.
Det finns dödsfall i Sverige som har orsakats av att man stått på i högsta grad tillåtna ställen (på en bro) och kissat ner på kontaktledningen. På samma sätt finns det dödsfall som har orsakats av att ha fått 650 V likström genom kroppen.

Jag har aldrig någonsin hävdat att likström är lika farligt som växelström vid en given spänning. För min del finns ingen anledning att gradera farlighetsgraden i olika typer av farliga beteenden. Förmodligen är det betydligt farligare att rusa ut framför en bil på en motorväg än att göra samma sak på en stadsgata. Det innebär inte att man ska framhålla att det är ofarligare att göra det i städer. Mitt förra inlägg gick bara ut på att varna för att tro att det är "ofarligt/ofarligare" med strömskenan i tunnelbanan bara för att det är likström, när diskussionen gick i den riktningen.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Skriv svar