Sida 2 av 4
Postat: måndag 26 september 2005 22:40
av Lars Ödlund
Byggare Bob skrev:M224 skrev:När jag praktiserade som signalmontör vid fd BapTe 5 NA-...
Låter som någon taskig nerlagd militärförläggning, men att det är Nyboda det fattar i a f jag...
F ö när jag genomgick min examinering i SÄO TUB så gick vi i cirkulärtunneln mellan Ömt och TCe, kan väl säga att gott om utrymme mellan näsan och ett 8-vagnars Cx var det dock inte, ståendes på en svajig 40 cm bred spång...men några råttor såg vi inte, däremot tystnaden...
Jotack, den promenaden har nog många gjort (även jag) men tyst kan jag inte påstå att det var i cirkulärtunneln när tåget passerade förbi i full hastighet på väg till Tce.
//Lars
Postat: söndag 02 oktober 2005 1:33
av Lasse Braun KPÖ
Ganska trångt är det även mellan Mbp och Skt.
Lasse Braun KPÖ
Postat: onsdag 18 januari 2006 20:45
av Nima
Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.
1. Jag har en polare som har hållt på med lite "U.E." en gång i tiden. Han berättade att hans farsa hade nån gammal karta från sent 70-tal som visade "alla" tunnlar(även el-tunnlar, kulvertar o.dyl) i Stor-Stockholm (dock tror jag att det även finns tunnlar som är så pass hemliga att man inte ens har med dom i "tunnelarbetares" kartor).
Så han har sprungit omkring i lite tunnlar lite här och var, och bland annat så har han kommit till en bergasal som fungerar som något sorts lager under krigstid under Södersjukhuset(har den nångon anknytning till den där järnvägsstationen under sjukhuset?).
2. Han har även varit i den där "tvillingstationen" i Odenplan, den där som ska vara lika stor som ligger brevid och som finns ifall man behöver bygga ut systemet. Dock snacka han något om att det ska ha med pedneltunellbygget och att dom har hållit på att förbereda i flera år "i smyg", vet dock inte om han blandar ihop med ovannämda "tvillingstation"...
3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Salen ska vara nån sorts station, men vara störra än en vanlig station.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...
Nån som har några svar?
Postat: onsdag 18 januari 2006 21:30
av Sparkfot
Nima skrev:Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.
3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Salen ska vara nån sorts station, men vara störra än en vanlig station.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...
Nån som har några svar?
Kan vara den arbetstunneln som BV har till kommande projekt av Citytunneln. Den ska ligga vid Stadshagen om inte minnet sviker.
Postat: onsdag 18 januari 2006 22:13
av Anders Norén
Sparkfot skrev:Nima skrev:Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.
3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Salen ska vara nån sorts station, men vara störra än en vanlig station.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...
Nån som har några svar?
Kan vara den arbetstunneln som BV har till kommande projekt av Citytunneln. Den ska ligga vid Stadshagen om inte minnet sviker.
Njae, inte ska man väl driva arbetstunnlar till Citybanan ända från Stadshagen? Det är ju flera kilometer därifrån till både Odenplan och City. Jag har för mig att jag har sett skisser på arbetstunnlarna där station City förvisso ska byggas via tunnlar från Kungsholmen, men de tunnlarna ska mynna nånstans på sydostligaste Kungsholmen (dvs. bara på andra sidan vattnet sett från Centralen).
Anders
Postat: torsdag 19 januari 2006 0:51
av Bertan
Hopas du sov djupt och gott när du drömde om alla dom där hemliga tunnlarna med uppställda silvertåg. Mysigt, alltså...

Postat: torsdag 19 januari 2006 14:26
av Kristofer
Nima skrev:Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.
1. Jag har en polare som har hållt på med lite "U.E." en gång i tiden. Han berättade att hans farsa hade nån gammal karta från sent 70-tal som visade "alla" tunnlar(även el-tunnlar, kulvertar o.dyl) i Stor-Stockholm (dock tror jag att det även finns tunnlar som är så pass hemliga att man inte ens har med dom i "tunnelarbetares" kartor).
Så han har sprungit omkring i lite tunnlar lite här och var, och bland annat så har han kommit till en bergasal som fungerar som något sorts lager under krigstid under Södersjukhuset(har den nångon anknytning till den där järnvägsstationen under sjukhuset?).
2. Han har även varit i den där "tvillingstationen" i Odenplan, den där som ska vara lika stor som ligger brevid och som finns ifall man behöver bygga ut systemet. Dock snacka han något om att det ska ha med pedneltunellbygget och att dom har hållit på att förbereda i flera år "i smyg", vet dock inte om han blandar ihop med ovannämda "tvillingstation"...
3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Salen ska vara nån sorts station, men vara störra än en vanlig station.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...
Nån som har några svar?
Och jag har en kompis som såg Elvis och John Lennon på bussen till Bro igår kväll. De satt visst och snackade om deras nya CD-samarbete.
Eller?
Postat: torsdag 19 januari 2006 16:28
av Stefan Isaksson
Hade han månne kommit in i vagnhallen i Rissne?
Det skulle förklara varför han såg tåg.
Silverpilen kan vi väl glömma, men finns det några verkfordon som har blek målning eller som varit tillfälligt omålade?
SI
Odenplan
Postat: fredag 20 januari 2006 12:07
av AGR
Nima skrev:Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.
1. Jag har en polare som har hållt på med lite "U.E." en gång i tiden. Han berättade att hans farsa hade nån gammal karta från sent 70-tal som visade "alla" tunnlar(även el-tunnlar, kulvertar o.dyl) i Stor-Stockholm (dock tror jag att det även finns tunnlar som är så pass hemliga att man inte ens har med dom i "tunnelarbetares" kartor).
Så han har sprungit omkring i lite tunnlar lite här och var, och bland annat så har han kommit till en bergasal som fungerar som något sorts lager under krigstid under Södersjukhuset(har den nångon anknytning till den där järnvägsstationen under sjukhuset?).
2. Han har även varit i den där "tvillingstationen" i Odenplan, den där som ska vara lika stor som ligger brevid och som finns ifall man behöver bygga ut systemet. Dock snacka han något om att det ska ha med pedneltunellbygget och att dom har hållit på att förbereda i flera år "i smyg", vet dock inte om han blandar ihop med ovannämda "tvillingstation"...
3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Salen ska vara nån sorts station, men vara störra än en vanlig station.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...
Nån som har några svar?
Det fins ingen "tvillingstation" gömd vid ODP endast "försvars" arbeten för en extra plattform och spår mot Karolinska. Det ända som stämmer något så när är det om SÖS allt annat är hopdiktat.
Postat: lördag 21 januari 2006 1:47
av LÅ1
Jag har förstått att man kallar förberedelsearbeten för framtida (möjliga) utbyggnader för försvarsarbeten! Någon som vet varför det heter så? Förberedelsearbeten låter som en mer rimlig benämning, tycker jag!
Är det kanske en sammandragning av några ord som beskriver det hela?
Postat: lördag 21 januari 2006 1:58
av Nima
Vad är det för arbeten då?
Har man gröpt ur berg eller vad är det för nåt liksom?
Postat: lördag 21 januari 2006 2:31
av andreaspain
LÅ1 skrev:Jag har förstått att man kallar förberedelsearbeten för framtida (möjliga) utbyggnader för försvarsarbeten! Någon som vet varför det heter så? Förberedelsearbeten låter som en mer rimlig benämning, tycker jag!
Är det kanske en sammandragning av några ord som beskriver det hela?
Förberedelse är för något man förväntar ska ske, försvar är för något man inte förväntar ska ske (men ändå vill gardera för). Kan det vara så?
Postat: lördag 21 januari 2006 10:19
av Anders Norén
Nima skrev:Vad är det för arbeten då?
Har man gröpt ur berg eller vad är det för nåt liksom?
Se kartan
här. Eftersom tub1 är byggd som "cut-and-cover" ("gräv-och-fyll") så vete sjutton om man har gröpt ur något berg över huvud taget, men man har i alla fall lämnat tunnelstumpar vid T-Odenplan för att möjliggöra utbyggnad med ett tredje spår samt tunnel mot Huvudsta.
Anders
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Postat: söndag 22 januari 2006 15:31
av Dryg
>3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Salen ska vara nån sorts station, men vara störra än en vanlig station.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...
Nån som har några svar?
Stationen som här talas om är bygd under andra världskriget och skulle
användas som utrymningsväg för Kungahuset och specielt för Gustav V.
Stationen och cirka 200 meter tunnel färdigstäldes men sen kom arbetet av sig. Den är belägen under Kronobergsparken och har förbimdelse med Polisens pakeringsgarage / utfart vid Fhp. När jag såg den fanns det inga vagnar där:(
M.V.H
CB.
Postat: onsdag 25 januari 2006 22:21
av XIZANG
och hur menar du att den sitter ihop med tuben sa du ?
Postat: lördag 28 januari 2006 15:49
av Johan A
En jag känner säger att det finns ett stort system av tunlar så att man kan gå in vid Hötorget och komma ut i portar vid Odenplan . Det ska vara parkerings garage och tunelbanor som sitter ihop och det finns långa gångar mellan de . Tydligen finns ett stort system under HELA STOCKHOLM . Det var hemmligt förut men har ändarts så att man får veta nu stod det i en bok han hade läst . Vet något något mera ?
Postat: måndag 30 januari 2006 19:08
av XIZANG
vad hette boken din vän läst ?
Postat: måndag 30 januari 2006 22:21
av Gunnar Ekeving
Tydligen finns ett stort system under HELA STOCKHOLM . Det var hemmligt förut men har ändarts
Undrar just om inte mycket av mytbildningen kring hemliga tunnelbanesträckor och -stationer har sitt ursprung i det spårsystem som finns i fjärrvärmetunnlarna? Detta har ju ibland skämtsamt kallats "den hemliga tunnelbanan", men har väl aldrig varit hemligt, däremot okänt för de flesta.
Spårvägssällskapet gjorde en utflykt under stora delar av STockholms innerstad via detta tunnelsystem för cirka tjugo år sedan. Jag tror det finns bilder på webben. Systemet finns också beskrivet i SJK småbaneavdelnings bok "Industrilok i Uppland". Där framgår att det finns tre system med en sammanlagd spårlängd på 20 km:
Under innerstaden
Under Farsta (har väl haft förbindelse med det sedan länge nedlagda kärnvärmeverket vid Ågesta)
Under Akalla
Det jag bland annat minns från utflykten cirka 1985 var att det förekom kraftiga stigningar i tunnlarna, så kraftiga att loket bitvis inte klarade att dra det diggarfyllda tåget. Vidare var det helt omöjligt att orientera sig, guiden sa "nu är vi under KTH", "nu passerar vi Kungsholmen" etc, men det fanns inga skyltar eller andra orienteringshjälpmedel i tunnlarna. Hela systemet verkade vara mycket väl tillbommat och larmat, kanske hade man redan då behov att stänga ute "urbana exploratörer".
Sedan finns (ej spårlagda) teletunnlar, inte heller särskilt hemliga; bland annat beskrivs på
http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=9288 hur försvarsmakten använder sig av detta tunnelsystem.
Postat: måndag 30 januari 2006 22:47
av Bertan
Tydligen är tillvaron i Stockholm väldigt trist, så att man måste hitta på en massa konstigheter för att det skall bli mer spännnade.
Tror någon på fullt allvar att alla dessa hemliga tunnlar skulle ha kunnat hållas hemliga i årtionden? Vi bor inte i Pjongyang.
Hade sådana saker verkligen byggts så hade informationen läckt som ur ett såll. Eller tror ni kanske att tunlarna byggts av politiska fångar som efter fullgjort arbete skjutits med nackskott för att inte kunna skvallra om dem? Återvänd till den banala verkligheten!
Re: En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Postat: torsdag 02 februari 2006 1:48
av JDS
CB skrev:Stationen som här talas om är bygd under andra världskriget och skulle
användas som utrymningsväg för Kungahuset och specielt för Gustav V.
Stationen och cirka 200 meter tunnel färdigstäldes men sen kom arbetet av sig. Den är belägen under Kronobergsparken och har förbimdelse med Polisens pakeringsgarage / utfart vid Fhp. När jag såg den fanns det inga vagnar där:(
M.V.H
CB.
Gick igenom stationen på väg till jobbet idag. Där stod faktiskt en C2, under ett skynke, samt en äldre SJ-lokomotor. Vem äger dessa?