kildor skrev:Med lite hårddiskutrymme kan man spara det mesta

. Skicka ett pm/mail om du vill ha tidtabellerna.
Hej!
Det var mycket förutseende att spara de här tabellerna och mycket vänligt att låta mig ta del av dem, och därmed ge mig möjligheten att kommentera dem lite, vilket jag tackar stort för!
Utan att i detalj gå in på utbildningslinjerna på Kvarnholmen, så kan sägas att alla inte alls följer vanlig kontorstid. En stor del av eleverna SLUTAR vid lunchtid, och en annan stor del BÖRJAR vid lunchtid. På denna nivå bygger en del av utbildningen på självstudier som inte är schemalagda på Kvarnholmen.
Förra vintersäsongens förstärkningsturer på linje 402 TILL Kvarnholmen startade på morgonen och SLUTADE med följande avgångar från Slussen: ...10:30, 11:30, 11:40, 12:00, 12:30, 12:40 och 13:15.
Förstärkningsturerna på linje 402 FRÅN Kvarnholmen STARTADE med följande avgångar därifrån (och fortsatte under eftermiddagen): 11:15, 11:45, 12:15, 12:45, 13:15, 14:15...
Observera anpassningen till skoldagens början och slut, t ex först en timmes hopp till Kvarnholmen mellan 10:30 och 11:30 och därefter nästa förstärkningsbuss bara 10 minuter senare.
Därutöver gick alltså 53:an till och från Kvarnholmen med 10-minuterstrafik morgon och kväll, och 12-minuterstrafik mitt på dagen.
För att komma TILL Kvarnholmen mitt på dagen fanns följande avgångar från Slussen kl 11:30-12:30:
På linje 53: 11:40, 11:52, 12:04, 12:16 och 12:28.
På linje 402: 11:30, 11:40, 12:00 och 12:30.
Sammanlagt 9 avgångar.
Enligt dagens tidtabell på linje 402 finns endast två avgångar: 11:45 och 12:15.
Tidigare 9 avgångar för att täcka upp för de många som vill ta sig till Kvarnholmen denna tidpunkt på dagen, har alltså skurits ner till 2.
För att komma FRÅN Kvarnholmen mitt på dagen fanns följande avgångar därifrån kl 11:30-12:30:
På linje 53: 11:39, 11:51, 12:03, 12:15 och 12:27
På linje 402: 11:45 och 12:15.
Sammanlagt 7 avgångar.
Enligt dagens tidtabell på linje 402 finns endast två avgångar: 11:58 och 12:28.
Tidigare 7 avgångar för att täcka upp för de många som vill ta sig från Kvarnholmen denna tidpunkt på dagen, har alltså skurits ner till 2.
Med tanke på det stora trafikanttrycket till och från Kvarnholmen denna tid på dagen, så har SL tidigare varit förutseende att anpassa utbudet efter efterfrågan. Plötsligt så "glömmer man bort" de mest elementära undersökningar innan man ändrar tidtabellen. Vi kan här bortse från allt om Automatiska TrafikantRäkningar och annan statistik. Det handlade "BARA" om att kolla upp de befintliga tidtabellerna innan man gjorde en ny, och upptäcka att man ersätter 7-9 avgångar med endast 2. Men denna enkla koll som bara tar några minuter att göra, brydde man sig inte om, eller "tänkte" inte på att göra inför de massiva indragningar som innebar att hundratals trafikanter inte kom med bussarna. Jag tycker nog att ordet fiasko i trådens inledning är lite väl lindrigt. Frågan är om inte ordet tjänstefel borde ligga närmare till hands? (observera frågetecknet, det är en retorisk fråga och inte ett påstående)
Därefter har det framkommit att det även morgon och kväll är drastiska neddragningar, som orsakar problem.
Jag återkommer när jag får indikationer på hur mycket man slutligen bryr sig från SL:s sida för att rätta till det här. Jag hoppas verkligen inte att man är så prestigefyllda så man underlåter att ge ut en ny tidtabell med tätare turer då det nu behövs. Turtäthet anpassad till efterfrågan är viktig för dem som ska ta sig till den "avkrok" som Kvarnholmen trots allt är kollektivtrafikmässigt, med lååånga resvägar för många. Det är t ex inte rimligt att så många ska få stå och vänta en halvtimme på bussen om skoldagen slutar så de inte kommer med den buss som nyss har gått. Slutar man 12 är det inte lätt att åka 11:58, och inte kul att åka 12:28. Bortsett då från oron att inte ens komma med och vänta till 12:58 istället. Ännu mindre kul om det inte var så illa när man SÖKTE till utbildningen!
Jag skulle vilja lyfta frågan lite högre. Det är gymnasieungdomar som SL struntar i. Samma ungdomar som därmed kanske får uppfattningen att SL måste vara helt "kass" som gör så här. Hur ska man då kunna motivera dem att strunta i polemiken från t ex planka.nu? Det vore mycket allvarligt om inte SL kraftfullt visar att man bryr sig om ungdomarnas resebehov, och därmed ändrar deras kanske berättigade attityd att om SL struntar i dem, så kan de strunta i SL!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson