Sida 2 av 2

Re: Låg fart

Postat: torsdag 24 oktober 2002 23:42
av Patrick
TimK skrev:Det stämmer tyvärr inte. Man kan faktiskt vinna tid på att dra på hårt och bromsa in hårt. Jag vet för att jag har provat (när jag varit riktigt sen).

Man skulle kanske vilja att det var annorlunda, men tyvärr är det inte det.

Mvh Tim
Håller inte med dig - man kan dra på hårt och bromsa in mjukt och ändock hålla tidtabellen! Att sedan C20 har en benägenhet att bromsa in hårt när automatiken tar över bromsningen är en helt annan historia som ibland kan driva undertecknad till vansinne! M a o ofta när ett C20 tåg bromsar häftigt har tågautomatiken tagit över, så skyll inte allt på föraren! :(

C20 på glattisen...

Postat: fredag 25 oktober 2002 7:01
av BaardB
Patrick skrev: ...C20 har en benägenhet att bromsa in hårt när automatiken tar över bromsningen är en helt annan historia som ibland kan driva undertecknad till vansinne! M a o ofta när ett C20 tåg bromsar häftigt har tågautomatiken tagit över...
I hvilke situasjoner tar automatikken over? Er det ikke mulig å forutse at man kommer opp i en slik situasjon og selv kan begynne innbremsingen innen den vansinnede automatikken våkner til?

Baard
kjører best selv

Postat: fredag 25 oktober 2002 11:33
av Odd Holstensson
Det gäller precis som när man kör bil i halkan, att ta det lugnt och inte tvärbromsa. Bromsar man för hårt, låser sig hjulen och bara kanar. Det behvöe rman inte vara tunnelbaneförare eller SL anställd för att veta. Det vet de flesta vanliga bilförare också.
Du känner mig någrlunda, Bruse. Om jag talar om för dig att det faktiskt kan bli så halt att man tappar greppet så fort man bromsar det minsta lilla, tror du då på mig? Det är inte säkert att man märker det på en gång, eftersom de hjulaxlar man hör kanske inte släpper, utan några längre bak låser sig. Bana 1 har även ett signalsystem som kan förvärra saken om det är halt.

Re: Låg fart

Postat: fredag 25 oktober 2002 12:01
av Gäst
Patrick skrev:Håller inte med dig - man kan dra på hårt och bromsa in mjukt och ändock hålla tidtabellen! Att sedan C20 har en benägenhet att bromsa in hårt när automatiken tar över bromsningen är en helt annan historia som ibland kan driva undertecknad till vansinne! M a o ofta när ett C20 tåg bromsar häftigt har tågautomatiken tagit över, så skyll inte allt på föraren! :(
Det går att köra på gröna linjen utan att hela tiden få ingrepp av ATP:n. Det du som förare behöver göra är att ha linjekännedom, veta när börvärdet brukar börja doppa och börja bromsa lite innan det. Att köra så utan ATP ingrepp från Hagsätra går bra, om man är koncentrerad, och man kör dessutom snabbare. Varje ATP ingrepp kostar hastighet och tid.
Om man utövar ovanstående håller man samtliga hålltider, t.o.m Vällingby på norrgång. :shock:

Under rusningstid med tågkänning bör man snart lära sig vart det *var* man brukar få tågkänning och ta det lite lugnt strax innan så hinner du själv bromsa inna ATP:n gör det.
Precis som i kökörning med bil är det lönlöst att dra på ordentligt när bilen framför stannar om några meter igen. Kallas för framförhållning.

Hälsningar Roger, f.d bussförare, f.d tutf, nu lokf.

Till Bruse, det kan faktiskt bli så halt under lövhalkan att du kanar även om du håller 10-20 km/h vid plattformens början t.ex Nynäshavsbad eller Mölnbo. Under förutsättning att ingen eventuell signal står i stopp eller hinder finns är det bättre att lossa ut och rädda tåget, för att sedan backa tillbaka. Mycket kan göra som förare, hastighetsanpassning och mjuk inbromsning, men vissa dagar på året räcker inte ens det, tro mig :)

Re: Låg fart

Postat: fredag 25 oktober 2002 12:58
av bruse
Anonymous skrev:Till Bruse, det kan faktiskt bli så halt under lövhalkan att du kanar även om du håller 10-20 km/h vid plattformens början t.ex Nynäshavsbad eller Mölnbo. Under förutsättning att ingen eventuell signal står i stopp eller hinder finns är det bättre att lossa ut och rädda tåget, för att sedan backa tillbaka. Mycket kan göra som förare, hastighetsanpassning och mjuk inbromsning, men vissa dagar på året räcker inte ens det, tro mig :)
Jag tror dig! Vissa dar hjälper nog inget. Men att som andra förkasta föraren möjlighet till påverkan helt, får jag ju nu bekräftat av dig, att det är befängt! Tack!

Re: Låg fart

Postat: fredag 25 oktober 2002 13:58
av TimK
Patrick skrev:
TimK skrev:Det stämmer tyvärr inte. Man kan faktiskt vinna tid på att dra på hårt och bromsa in hårt. Jag vet för att jag har provat (när jag varit riktigt sen).

Man skulle kanske vilja att det var annorlunda, men tyvärr är det inte det.

Mvh Tim
Håller inte med dig - man kan dra på hårt och bromsa in mjukt och ändock hålla tidtabellen! Att sedan C20 har en benägenhet att bromsa in hårt när automatiken tar över bromsningen är en helt annan historia som ibland kan driva undertecknad till vansinne! M a o ofta när ett C20 tåg bromsar häftigt har tågautomatiken tagit över, så skyll inte allt på föraren! :(
Ö.h.t. anser jag inte att Tub1 tidtabell går att hålla. Men jag kom sedan att tänka på att med s.k. ATP så beter sig tågen annorlunda mot vad de gör med HS, och man har mindre att vinna på att köra hårt och bromsa hårt på Tub1.

Mvh Tim

Re: Låg fart

Postat: fredag 25 oktober 2002 21:47
av Patrick
TimK skrev:
Ö.h.t. anser jag inte att Tub1 tidtabell går att hålla. Men jag kom sedan att tänka på att med s.k. ATP så beter sig tågen annorlunda mot vad de gör med HS, och man har mindre att vinna på att köra hårt och bromsa hårt på Tub1.

Mvh Tim
OK Tidtabellen kanske spricker med ett par minuter då och då - men det gör det nog hos Tub2 och Tub3 också - eller är dom linjerna perfekta? :?

Re: Låg fart

Postat: lördag 26 oktober 2002 17:03
av TimK
Patrick skrev:
TimK skrev:
Ö.h.t. anser jag inte att Tub1 tidtabell går att hålla. Men jag kom sedan att tänka på att med s.k. ATP så beter sig tågen annorlunda mot vad de gör med HS, och man har mindre att vinna på att köra hårt och bromsa hårt på Tub1.

Mvh Tim
OK Tidtabellen kanske spricker med ett par minuter då och då - men det gör det nog hos Tub2 och Tub3 också - eller är dom linjerna perfekta? :?
Tub2 lär ha en ännu sämre tidtabell än Tub1 (men bättre förutsättningar för att hålla vilken tidtabell som helst = inget ATP!).

"Då och då"? På vilken planet går det att exvis. hålla tiden i Gullmarsplan norrut på linje 18 och 19?

Det ska mycket till innan jag blir ens EN minut sen på Tub3. Tidtabellen bygger på Cx-tågen och brukar gå att hålla med dem, om man inte får ett särskilt dåligt tåg förstås -- och även där finns möjligheter att köra in en liten försening. (Om man har ett dåligt Cx-tåg kan man bli kanske en minut sen norrut från Västra skogen. Det brukar man kunna köra in till nästa station med hålltid, dvs. Rinkeby eller Hallonbergen, eftersom tidtabellen där är byggd med lite marginal.) Med C20 brukar man ofta behöva stå några sekunder och vänta in hålltiden.

Att stå och vänta in en hålltid var någonting jag knappt behövde göra alls på Tub1. Kanske två gånger (under sex veckor) ODP söderut. Ingen annanstans.

Mvh Tim

Hålltider

Postat: lördag 26 oktober 2002 19:43
av AeroSol
Tim K skrev:Med C20 brukar man ofta behöva stå några sekunder och vänta in hålltiden.
Använder ni er av en "exakt" klocka inne i förarhytten, eller synkar ni era egna klockor mot Fr. Ur?

Re: Hålltider

Postat: lördag 26 oktober 2002 20:22
av TimK
AeroSol skrev:
Tim K skrev:Med C20 brukar man ofta behöva stå några sekunder och vänta in hålltiden.
Använder ni er av en "exakt" klocka inne i förarhytten, eller synkar ni era egna klockor mot Fr. Ur?
När jag väntar in tid är det på station, så jag använder klockan på plattformen. Annars brukar jag synka min egen klocka mot Fröken Ur, men samtidigt är jag medveten att stationsklockorna INTE är synkade mot henne (de brukar gå några sekunder efter) och räknar då med den skillnaden. Eftersom det är stationsklockan som trafikanterna tittar på är det den man får se till att man är i synk med.

Mvh Tim

Re: Låg fart

Postat: lördag 26 oktober 2002 21:44
av Patrick
TimK skrev:
"Då och då"? På vilken planet går det att exvis. hålla tiden i Gullmarsplan norrut på linje 18 och 19?
Att hålla tiden i Gullmarsplan norrut med linje 18 och 19 är inte svårt - bara man kör i normal takt och inte öppnar dörrarna för ofta fler gånger per station! 8) Det kan vara svårare att hålla tiden mellan Gullmarsplan och Odenplan under rusningstid samt när extratågen är ute, men det är extremtiderna under dygnet.

Re: Låg fart

Postat: söndag 27 oktober 2002 14:18
av TimK
Patrick skrev:
TimK skrev:
"Då och då"? På vilken planet går det att exvis. hålla tiden i Gullmarsplan norrut på linje 18 och 19?
Att hålla tiden i Gullmarsplan norrut med linje 18 och 19 är inte svårt - bara man kör i normal takt och inte öppnar dörrarna för ofta fler gånger per station! 8) Det kan vara svårare att hålla tiden mellan Gullmarsplan och Odenplan under rusningstid samt när extratågen är ute, men det är extremtiderna under dygnet.
Nej, det är inte svårt -- det är omöjligt. :-D

På allvar, detta lyckades jag aldrig med när jag körde på Tub1, trots att jag körde i normal takt och inte hade för vana att öppna dörrarna fler gånger. Jag hörde kommentarer från andra förare som sa liknande, det går inte att hålla 14 minuter från Farsta strand och Hagsätra norrut till GUP. De sa att det var bättre tidigare då man hade 15 minuter.

Och för de som inte tror att en minut spelar någon större roll: Jo, när man har tvåminuterstrafik norr om Gullmarsplan spelar det ytterst stor roll....

Mvh Tim