Sida 2 av 2

Postat: fredag 25 oktober 2002 20:34
av Gäst
Om jag kommer ihåg det så skall jag fotografera en komplett spårvagnshjulaxel med tvenne hjul kompletta med flänsar och allting på söndag... En bild säger ju oftast mer än en himla massa ord.

Bj.

Postat: fredag 25 oktober 2002 20:34
av Gäst
Om jag kommer ihåg det så skall jag fotografera en komplett spårvagnshjulaxel med tvenne hjul kompletta med flänsar och allting på söndag... En bild säger ju oftast mer än en himla massa ord.

Bj.

Postat: fredag 25 oktober 2002 20:36
av Björn J.
Ähuuum...

Hjulet är alltihop.

Hjulbanan är den del som ligger an mot rälsen.

Flänsen, eller hjulflänsen är den del som har en större diameter än övriga hjulet och styr hjulet mot rälsen. Denna fläns ligger alltså an mot rälsens insida.

Järnvägs och spårvägshjul har sällan muttrar som på en personbil, men det förekommer ibland.

Oftast är axeln krymt på hulet med hjälp av värme i tillverkningsprocessen.

På spårvagnar av modernare snitt förekommer det att axeln är stumt fäst i en skiva med mindre diameter än hjulet, och på denna skiva är sedan hjulet fäst medelst gummibussningar och tjocka genomgående bultar. Denna anordning för att minska ryck vid acceleration och retardation.

Hjulbanan är för övrigt en egen del som är av ett hårdare material, och krymt på hjultallriken med hjälp av värme.

Tja, om du ritat den linjekartan efter mina beskrivningar så skall jag nog ta mig en funderare på hur jag egentligen uttalar mig...
Alla linjer, även den gröna passerar Bp.
Jag skulle ju efter ha sett denna karta säga ungefär så här:

Citat:
Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat...


I have a BP spirit into my head, into myhead... etc.
Om nu BP förutom Brunnsparken är Baden Powells initialer...

Alltid redo för diskussioner:

Bj.

Postat: fredag 25 oktober 2002 20:40
av Gäst
Björn Johansson (BJ) skrev:Ähuuum...

Hjulet är alltihop.

Hjulbanan är den del som ligger an mot rälsen.

Flänsen, eller hjulflänsen är den del som har en större diameter än övriga hjulet och styr hjulet mot rälsen. Denna fläns ligger alltså an mot rälsens insida.

Järnvägs och spårvägshjul har sällan muttrar som på en personbil, men det förekommer ibland.

Oftast är axeln krymt på hulet med hjälp av värme i tillverkningsprocessen.

På spårvagnar av modernare snitt förekommer det att axeln är stumt fäst i en skiva med mindre diameter än hjulet, och på denna skiva är sedan hjulet fäst medelst gummibussningar och tjocka genomgående bultar. Denna anordning för att minska ryck vid acceleration och retardation.

Hjulbanan är för övrigt en egen del som är av ett hårdare material, och krymt på hjultallriken med hjälp av värme.

Tja, om du ritat den linjekartan efter mina beskrivningar så skall jag nog ta mig en funderare på hur jag egentligen uttalar mig...
Alla linjer, även den gröna passerar Bp.
Jag skulle ju efter ha sett denna karta säga ungefär så här:

Citat:
Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat...

I have a BP spirit into my head, into myhead... etc.
Om nu BP förutom Brunnsparken är Baden Powells initialer...

Alltid redo för diskussioner:

Bj.

Snälla Web-master radera de anonyma gästföreläsningarna från mig... vet inte hur jag lyckades klanta till det, men har rutan "automatiskt inloggning" ifylld jämt.

Bj

Flänsar och hjulbanor etc...

Postat: fredag 25 oktober 2002 21:06
av AeroSol
Är det du BJ??
Oj, vad det blev rörigt! Dags för webmaster att rensa lite bland Gästinläggen.
Jag tror att BJ:s vänstra musknapp har hakat upp sig... :P

OK, ursäkta om jag verkar tjatig med alla mina illustrationer, men jag vill faktiskt få en rätsida på det hela...
Är det så här du menar??
Bild
bruse skrev:Får jag åxå va med å peta? Räl i singularis kanske? Räls är ju två räler...
fixat...

Postat: fredag 25 oktober 2002 21:12
av bruse
Får jag åxå va med å peta? Räl i singularis kanske? Räls är ju två räler...

felmeddelande, det saknas drivrutin till en enhet som aldrig

Postat: fredag 25 oktober 2002 21:29
av Björn J.
Jaha vad det det som var felet...
Eller så här, har en Logitech muslös sladd eller..
Ja jag fick iallafall en indikation på att batterierna var slut, har fått detta vid de senaste 23 uppstarterna... kanske räckte dom litet till...
Var gång jag gjorde ett inlägg så loggades jag iallafall ur samtidigt.
Krångligare att förstå en GS linjekarta.
Men nu här igen med nya batterier och en omstart av det fördömmda XP.

Kvistfria kvastar får städa, jag håller med golvpolich!

Bj. (hoppas jag fortfarande är inloggad)

Re: Flänsar och hjulbanor etc...

Postat: fredag 25 oktober 2002 21:37
av Björn J.
AeroSol skrev:Är det du BJ??
Oj, vad det blev rörigt! Dags för webmaster att rensa lite bland Gästinläggen.
Jag tror att BJ:s vänstra musknapp har hakat upp sig... :P

OK, ursäkta om jag verkar tjatig med alla mina illustrationer, men jag vill faktiskt få en rätsida på det hela...
Är det så här du menar??
Bild
bruse skrev:Får jag åxå va med å peta? Räl i singularis kanske? Räls är ju två räler...
fixat...
Ytterst på hjulet finns det väl ingen fläns!?
Och låt pricken för "hjulbana" sitta på mitten av hjulbanan" på den vänstra bilden. I centrum kan du ju rita in axeländan.
Rita in flänsen så att den är mer konisk, spetsig, hela hjulet är litet för brett, liknar mer en bromsskiva till en Volvo 240 än ett spårvagnshjul, med all respekt för ett gott försök till ett gediget och seriöst försök att illustrera efter illustra luddiga beskrivningar!


Men som sagt, skall fotografera ett riktigt M23 hjul på söndag om jag inte glömmer kameran hemma igen.

Bj.

Postat: lördag 26 oktober 2002 0:05
av AeroSol
BJ skrev:Ytterst på hjulet finns det väl ingen fläns!?
Och låt pricken för "hjulbana" sitta på mitten av hjulbanan" på den vänstra bilden. I centrum kan du ju rita in axeländan.
Rita in flänsen så att den är mer konisk, spetsig, hela hjulet är litet för brett, liknar mer en bromsskiva till en Volvo 240 än ett spårvagnshjul, med all respekt för ett gott försök till ett gediget och seriöst försök att illustrera efter illustra luddiga beskrivningar!
Nu då... :?: :?: Har ändrat illustrationen än en gång. Lite svårt att göra flänsen på den vänstra (3D) bilden konisk.
Men jag tror det bästa vore om du tog ett kort... Glöm för allt i världen inte kameran! :!:

Postat: lördag 26 oktober 2002 3:48
av Björn J.
Nu börjar det likna någonting!

Bj.

Flänsar å sånt

Postat: lördag 26 oktober 2002 5:59
av AeroSol
Jasså, han e nöjd nu?! :P
Förresten fattade jag aldrig din förra signatur riktigt. Spårvagn med renar på vaddå? Förlåt mig, jag är måhända en spårvagnsamatör...

Bilder

Postat: lördag 26 oktober 2002 9:34
av BaardB
Stakk innom verkstedet på Ryen i morges og tok noen bilder av både t-bane og sporvognshjul. Ser når det kommer på skjermen at det er litt vanskelig å se koning/profiler, men det kan jo være en begynnelse :?

Bild Her er ny hjulgang til SL79.

Bild

Bild

Bild

Bild Her sees et slitent t-banehjul.

Bild Og her er et nytt t-banehjul.

Bild Og her en T2000-boggi.

Bild Hjul på T2000 med anlegg for kontakt-gel på hjulbane og glide-gel på hjulflens...

Bild Delelager for rotorer til banemotorer til Elin og Høka står fortsatt på Ryen... :)

Bild Og her er en gammel tilhengerboggi som brukes som brukes som intern tralle på Ryen. Sporvognshjul med brede bandasjer (brede for å kunne kjøre på forstadsbane).


/Baard

Postat: lördag 26 oktober 2002 10:54
av Andy
Hei!
Delelager for rotorer til banemotorer til Elin og Høka står fortsatt på Ryen...
Sikker på at det ikke er et LTF delelager da......
Det ligger jo masse LTF deler i kjellern på Ryen,deriblant masse C vogn aksler!
Og her er en gammel tilhengerboggi som brukes som brukes som intern tralle på Ryen. Sporvognshjul med brede bandasjer (brede for å kunne kjøre på forstadsbane).
Etter det jeg har hørt så blir de vanlig vis brukt til revisjonsboggier til T vognene, trur jeg en gang også så de under en T-2000!

ANdreas

Postat: lördag 26 oktober 2002 14:52
av Björn J.
Se där ja, då gör det ju ingenting om jag glömmer kameran hemmma i morgon.

Spårvagnar med renar... jag det var ju så att vi hade en M21:a med reklam för Polarbröd, denna vagn var den förskäckligaste av reklamvagnarna. Det var liksom en baldakin upptill i gult och blått, sedan stor text, fotografier på dessa vedervärdiga smaklösa brödkakor och så siluetter av renar i troligtvis skala 1:1.

Kanske jag skulle tyckt bättre om en vagn med reklam för Hönökaka, ja "Åkes Hönökaka" då... men det är tveksamt.

Så nu får det bli den Dreglande Dårfinken från ... ja ett tag iallafall, tills jag hittar något nytt meningslöst att skriva i signaturen.

Bj.

Postat: söndag 27 oktober 2002 14:39
av AeroSol
Tack Baard för bilderna, det redde ut en hel del!

Postat: söndag 27 oktober 2002 20:50
av Björn J.
Bild

Här är en bild tagen tidigare idag på M23 hjul med axlar.
Kanske jag krånglar till det ytterligare....
Mina hjul är visserligen nysvarvade med något rostiga då de förvarats i kallförrådet en tid.

1, Hjulfläns
2, Hjulbana
3, Nav
4, Axeltapp (dold i lagerboxen)
5, Lagerbox
6, Axel

På de andra hjulens baksida syns muttrarna till de bultar som håller ihop navet och hjulet medelst gummielement däremellan.
Det finns även bultar från navet på framsidan som har samma uppgift, dessa syns vid fyran.



Bj.