Postat: måndag 28 oktober 2002 15:21
Frågan om fördelningen mellan linjerna var uppe i SL:s spalt i Metro för några år sedan, den officiella förklaringen var följande:
- Signalsystemet tillåter max 1 tåg/2 min, dvs 5 tåg/10 min.
- Normaltrafiken är 3 tåg/10 min, dvs det finns utrymme för ytterligare två tåg per 10-min-period under högtrafik.
- Dessa två extratåg har tilldelats Farsta- och Hagsätragrenarna eftersom efterfrågan där är störst.
- Det vore i princip möjligt att uppnå en "rättvis" fördelning genom att frångå 10(/5)-min perioderna (och t ex ha ett tåg per gren var 6:e minut vilket också ger 30 tåg/tim alternativt någon annan fördelning som är mer exakt anpassad till underlaget per gren, min anm.).
- Man gjorde emellertid bedömningen att det var bättre att ha antingen 5- eller 10-minuterstrafik eftersom det var lättare för trafikanterna att komma ihåg, än någon komplicerad tabell med ojämna minutsiffror för varje avgång.
- När det nya signalsystemet var färdiginstallerat så skulle detta tillåta 1,5-min-trafik varvid 5-min-trafik skulle införas även på Skarpnäcksgrenen (av detta blev dock som vi vet intet, snarare har systemet haft svårigheter att klara ens 2-min-trafik, min anm.).
Mina kommentarer till diskussionen är vidare:
-De två spåren i Skarpnäck torde klara 5-min-trafik om tabellen skrivs så att reglertid läggs på andra änden linjen (i Åkeshov samt den ytterligare vändplatsen).
-Att vända tåg i Kärrtorp eller på annat ställe där ingen vändbrygga utan enbart växel finns är knappast att rekommendera vid annat än mycket gles trafik, och det är alltså inte heller nödvändigt.
-Nyttan med att "slänga in nåt extratåg då och då" på Skarpnäcksgrenen i nån sorts rättvisesyfte är tvivelaktig. För att det skall finnas någon vits med det bör det vara en jämn och förutsägbar fördelning.
-Vid störningar bör naturligtvis tågen omdirigeras så att alla grenar får en rimlig försörjning. Detta borde kanske gå före interna arbetsorganisatoriska överväganden, men jag är förvisso inte så insatt i denna problematik att jag skall uttala mig för mycket.
-Det är naturligtvis önskvärt att kapaciteten ökas så att 6 tåg/10 min möjliggörs. Om det räcker med ATO återstår att se, för egen del anser jag att behovet av kortare signalsträckor visat sig många gånger, men det är väl för dyrt/krångligt att göra om antar jag.
Mvh Kristian
- Signalsystemet tillåter max 1 tåg/2 min, dvs 5 tåg/10 min.
- Normaltrafiken är 3 tåg/10 min, dvs det finns utrymme för ytterligare två tåg per 10-min-period under högtrafik.
- Dessa två extratåg har tilldelats Farsta- och Hagsätragrenarna eftersom efterfrågan där är störst.
- Det vore i princip möjligt att uppnå en "rättvis" fördelning genom att frångå 10(/5)-min perioderna (och t ex ha ett tåg per gren var 6:e minut vilket också ger 30 tåg/tim alternativt någon annan fördelning som är mer exakt anpassad till underlaget per gren, min anm.).
- Man gjorde emellertid bedömningen att det var bättre att ha antingen 5- eller 10-minuterstrafik eftersom det var lättare för trafikanterna att komma ihåg, än någon komplicerad tabell med ojämna minutsiffror för varje avgång.
- När det nya signalsystemet var färdiginstallerat så skulle detta tillåta 1,5-min-trafik varvid 5-min-trafik skulle införas även på Skarpnäcksgrenen (av detta blev dock som vi vet intet, snarare har systemet haft svårigheter att klara ens 2-min-trafik, min anm.).
Mina kommentarer till diskussionen är vidare:
-De två spåren i Skarpnäck torde klara 5-min-trafik om tabellen skrivs så att reglertid läggs på andra änden linjen (i Åkeshov samt den ytterligare vändplatsen).
-Att vända tåg i Kärrtorp eller på annat ställe där ingen vändbrygga utan enbart växel finns är knappast att rekommendera vid annat än mycket gles trafik, och det är alltså inte heller nödvändigt.
-Nyttan med att "slänga in nåt extratåg då och då" på Skarpnäcksgrenen i nån sorts rättvisesyfte är tvivelaktig. För att det skall finnas någon vits med det bör det vara en jämn och förutsägbar fördelning.
-Vid störningar bör naturligtvis tågen omdirigeras så att alla grenar får en rimlig försörjning. Detta borde kanske gå före interna arbetsorganisatoriska överväganden, men jag är förvisso inte så insatt i denna problematik att jag skall uttala mig för mycket.
-Det är naturligtvis önskvärt att kapaciteten ökas så att 6 tåg/10 min möjliggörs. Om det räcker med ATO återstår att se, för egen del anser jag att behovet av kortare signalsträckor visat sig många gånger, men det är väl för dyrt/krångligt att göra om antar jag.
Mvh Kristian