x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Även förorten...
Om jag får ansluta mig till kören av burop:
Det är inte bara innerstadskartorna som är behäftade med ett antal fel. Det gäller oss i förorten också. Jag tittade t.ex. på Sollentunas linjenätskarta. Den är behäftad med minst 5 fel, rätt så allvarliga fel. Jag skall väl dock inte försöka citera felen, när alla inte är så välorienterade i kommunen...
Faktum är att jag tagit kontakt med SL om det här. De är ledsna över att det är fel, men är glad att man påpekar felen för dem.
Mitt intresse ligger dock i att ta reda på vem som ligger bakom alla felen. Den frågan förblir dock obesvarad. SL:s kommunikationsavdelning har haft en konsult som ritat kartorna och sedan har de granskats av resp. trafikområde (vilket är Connex för Sollentuna, dvs. Råstagaraget). Man kan ju konstatera att vare sig konsult eller Connex lyckats särskilt väl i Sollentuna-fallet.
För innerstaden verkar ju läget vara detsamma, är det Busslink som misslyckats med granskningen då?
Sammanfattning: Fiasko!
Det är inte bara innerstadskartorna som är behäftade med ett antal fel. Det gäller oss i förorten också. Jag tittade t.ex. på Sollentunas linjenätskarta. Den är behäftad med minst 5 fel, rätt så allvarliga fel. Jag skall väl dock inte försöka citera felen, när alla inte är så välorienterade i kommunen...
Faktum är att jag tagit kontakt med SL om det här. De är ledsna över att det är fel, men är glad att man påpekar felen för dem.
Mitt intresse ligger dock i att ta reda på vem som ligger bakom alla felen. Den frågan förblir dock obesvarad. SL:s kommunikationsavdelning har haft en konsult som ritat kartorna och sedan har de granskats av resp. trafikområde (vilket är Connex för Sollentuna, dvs. Råstagaraget). Man kan ju konstatera att vare sig konsult eller Connex lyckats särskilt väl i Sollentuna-fallet.
För innerstaden verkar ju läget vara detsamma, är det Busslink som misslyckats med granskningen då?
Sammanfattning: Fiasko!
Re: Även förorten...
Precis så ska man göra. Hur ska de annars få reda på det? Telepati?testola skrev:Faktum är att jag tagit kontakt med SL om det här. De är ledsna över att det är fel, men är glad att man påpekar felen för dem.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
OBSERVERA! Den där kartan är den som finns i Röda Linjens häfte (JASSÅ! ska andra ordet inledas med versaler numera.. är det nytt i svenskan det????) och Blåa Linjens häfte.Ulf_ skrev:Den här gillade jag iofs.
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sTub.pdf
Det är INTE samma karta som är i Gröna Linjens (host host) häfte. Där slutar linje 17 som sig bör vid Odenplan. För dit sträcker sig ju bara tidtabellen (och tågen?)
Mao, så finns nu TVÅ utgåvor av samma karta. Den felaktiga är den som ligger på SL:s hemsida.
Kan man snurra till det, så verkar SL ha lycakts rätt bra...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Ojojojojojojoj.
Har tittat på både buss- och t-kartan, kan bara säga:
It's a complete disaster!!
Att kombinera en schematisk karta med en geografiskt är verkligen helt åt helsike, kan bara hålla med där. Det är ju två helt olika principer som inte kan blandas, även om fruktsallad är gott, så ska man inte blanda äpplen och päron om man vill ha en klar och tydlig smak...
Dessutom hade hållplatserna och bytespunkterna kunnat markeras bättre om man inte tagit så överdimensionerade symboler. Och ränderna för t-banans linjer flyter ihop, man ser bara nån färgglad linjegegga som inte passar ihop med resten av den ofärgade symbolen. Visserligen är det en bra idé att visa linjefärgerna för stationerna, med det här sättet är helt fel.
/or
Har tittat på både buss- och t-kartan, kan bara säga:
It's a complete disaster!!
Att kombinera en schematisk karta med en geografiskt är verkligen helt åt helsike, kan bara hålla med där. Det är ju två helt olika principer som inte kan blandas, även om fruktsallad är gott, så ska man inte blanda äpplen och päron om man vill ha en klar och tydlig smak...

Dessutom hade hållplatserna och bytespunkterna kunnat markeras bättre om man inte tagit så överdimensionerade symboler. Och ränderna för t-banans linjer flyter ihop, man ser bara nån färgglad linjegegga som inte passar ihop med resten av den ofärgade symbolen. Visserligen är det en bra idé att visa linjefärgerna för stationerna, med det här sättet är helt fel.
/or
Ulf_ skrev:Den här gillade jag iofs.
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sTub.pdf
Nja, det här med att dela upp på linjer är naturligtvis bra, men att dra ut varje "bandel" lika långt på pappret är dumt. Man förvillas att tro att Norsborg och Fruängen ligger ungefär lika långt från centrum (samma fel finns för alla linjer).
Generellt tycker jag det är bra med schmatiska kartor, men man ska försöka hålla sig så nära verkligheten som möjligt. Den här kartan är ju urkass: http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sNockTvar.pdf.
De nya schmatiska kartorna (om de varit rätt) tillsammans med en uppdaterad SL Stockholmskarta (gärna även som PDF och sökbar HTML på webben) hade annars varit ungefär det jag önskar.
Avrundat: ett bra försök av SL, men gör det bättre nästa gång, så man slipper detta oerhört stora antalet "barnsjukdomar".
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Hahaha, vem är konstnären??Linus Larsson skrev:Generellt tycker jag det är bra med schmatiska kartor, men man ska försöka hålla sig så nära verkligheten som möjligt. Den här kartan är ju urkass: http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sNockTvar.pdf.
Sökbar html? Vad menar du med det? Att man kan söka på gatuadress?Linus Larsson skrev:De nya schmatiska kartorna (om de varit rätt) tillsammans med en uppdaterad SL Stockholmskarta (gärna även som PDF och sökbar HTML på webben) hade annars varit ungefär det jag önskar.
Såna kartorsiter finns visserligen, men är väl inte anpassade till SL:s linjer. Men det vore en bra idé, ofta vet man varken var gatan eller närmaste hållplatsen ligger.
/or
För att inte tala om bytespunkterna:vec skrev:För mig som är färgblind är dessutom vissa kartor totalt oanvändbara. Tex som när man på kartan Solna-Sundbyberg klumpar ihop vissa busslinjer till ett enda brett streck för att klara en trång passage. För mig är det helt omöjligt att se vilka linjer som fortsätter vart om de inte hänger samman.

Det är ju inte helt uppenbart var man kan byta till tunnelbanan resp. pendeltåg. Det hade ju varit bättre om cirklarna även täckt linjen för tunnelbana/pendeltåg där bytesmöjlighet föreligger.
Apropå trånga passage:

Nej, inte helt lyckat...
Re: Även förorten...
Dom får väl se till att läsa här...bruse skrev:Precis så ska man göra. Hur ska de annars få reda på det? Telepati?testola skrev:Faktum är att jag tagit kontakt med SL om det här. De är ledsna över att det är fel, men är glad att man påpekar felen för dem.

Nej, ju mer jag tittar på de här kartorna desto mer inser jag hur totalt värdelösa de är. Det finns inte en chans att man hittar vilken linje man ska åka med om man inte vet det sen tidigare.
Ännu en blivande klassiker; http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sHuBo.pdf
P36 lyckas konsekvent missa varje station med flera centimeter, ibland efter att jänkom ha svängt undan. ...jaha, stora cirkeln namngiven xxx station är bussterminalen. Stationen är glitchen i strecket en bra bit därifrån, namngiven bara xxx i pyttestil. Om det är så stannar trettisexan (ovant...) inte i Huddinge längre, och bara ett fåtal av de obetydligaste busslinjerna passerar terminalen.
Guldstjärna dock för att 709ans backtrackande i södertörnsskogarna tydliggjorts för första gången någonsin.
I allmänhet - varför anstränga sig så för att göra schematiska kartor? Geografiskt riktiga linjedragningar ovanpå ett minimum av kartinformation (som vatten/land), ytförvrängd för att få plats med täta informationsklumpar måste väl vara det bästa för resenärer som har något mål utanför kollektivtrafiksystemet? här kan man ju mest se hur man kan byta, om kartan skulle ritats korrekt vill säga.
Och färgerna? När de är så många, och närliggande så man behöver en rgb-mätare för att skilja dem åt kan det väl knappast vara bra informationsbärare. Varför inte en färg på varje linjeklass (som de sorterade ut för ett par år sedan) J-L-T-Stomlinje-Pluslinje-Matarlinje-Rusningslinje...
/M, som kommer skaffa tryckta ex snabbt innan de bränns...
P36 lyckas konsekvent missa varje station med flera centimeter, ibland efter att jänkom ha svängt undan. ...jaha, stora cirkeln namngiven xxx station är bussterminalen. Stationen är glitchen i strecket en bra bit därifrån, namngiven bara xxx i pyttestil. Om det är så stannar trettisexan (ovant...) inte i Huddinge längre, och bara ett fåtal av de obetydligaste busslinjerna passerar terminalen.
Guldstjärna dock för att 709ans backtrackande i södertörnsskogarna tydliggjorts för första gången någonsin.
I allmänhet - varför anstränga sig så för att göra schematiska kartor? Geografiskt riktiga linjedragningar ovanpå ett minimum av kartinformation (som vatten/land), ytförvrängd för att få plats med täta informationsklumpar måste väl vara det bästa för resenärer som har något mål utanför kollektivtrafiksystemet? här kan man ju mest se hur man kan byta, om kartan skulle ritats korrekt vill säga.
Och färgerna? När de är så många, och närliggande så man behöver en rgb-mätare för att skilja dem åt kan det väl knappast vara bra informationsbärare. Varför inte en färg på varje linjeklass (som de sorterade ut för ett par år sedan) J-L-T-Stomlinje-Pluslinje-Matarlinje-Rusningslinje...
/M, som kommer skaffa tryckta ex snabbt innan de bränns...
Re: Även förorten...
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du ville komma...?bruse skrev:Precis så ska man göra. Hur ska de annars få reda på det? Telepati?testola skrev:Faktum är att jag tagit kontakt med SL om det här. De är ledsna över att det är fel, men är glad att man påpekar felen för dem.
Ur mitt perspektiv, tycker jag att SL skall ha tillräcklig kompetens för att sådana här kartor aldrig publiceras.
Re: Även förorten...
Inte? Läs en gång till då. annars förstår inte jag var du vill komma...testola skrev:Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du ville komma...?bruse skrev:Precis så ska man göra. Hur ska de annars få reda på det? Telepati?testola skrev:Faktum är att jag tagit kontakt med SL om det här. De är ledsna över att det är fel, men är glad att man påpekar felen för dem.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: torsdag 04 mars 2004 20:22
- Ort: Norrtälje
Se på denna :http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sRos.pdf
Här har man lyckats tilta verkligheten 90 grader!!
Det tar en bra stund att fatta var man befinner sig även om man är bekant med Roslagen. Stackars dom som inte känner området sen tidigare, måste bli helt förvirrade.
Här har man lyckats tilta verkligheten 90 grader!!
Det tar en bra stund att fatta var man befinner sig även om man är bekant med Roslagen. Stackars dom som inte känner området sen tidigare, måste bli helt förvirrade.
Den är ju grym. Tre direkta felaktigheter (förutom då att kartan smidigt nog är 90 grader fel). Simpsnäs brygga heter det INTE, finns ingen hållplats som heter Harg på Vätö ("orten" Harg ligger dessutom öster om korsningen till Dyvik), Ledinge trafikplats verkar heta Husby sjuhundra, vilket det förstås inte gör.kjellgerik skrev:Se på denna :http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sRos.pdf
Här har man lyckats tilta verkligheten 90 grader!!
Det tar en bra stund att fatta var man befinner sig även om man är bekant med Roslagen. Stackars dom som inte känner området sen tidigare, måste bli helt förvirrade.
Hmm, och tar man en titt på närområdet kring där man bodde som liten hittar man massor av fel: Vettershaga är felplacerat, Roslags-Kulla har hamnat på fel sida om Östanå, 621:an har fått två hållplatser som inte finns i verkligheten (Östervik, Tranvik), och 620X viker felaktigt av före Bergshamra. Då undrar man ju hur många rätt det finns på ställen man inte känner till omgivningarna.kjellgerik skrev:Se på denna :http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/sRos.pdf
Här har man lyckats tilta verkligheten 90 grader!!
Det tar en bra stund att fatta var man befinner sig även om man är bekant med Roslagen. Stackars dom som inte känner området sen tidigare, måste bli helt förvirrade.
Re: Även förorten...
Som jag försökte säga, så tycker jag det är rimligt av SL att leverera tidtabeller och kartor som inte är behäftade med så många fel. Jag (eller någon annan) skall inte behöva påpeka SÅ MÅNGA fel. Det är undermåligt att vi skall behöva göra det.bruse skrev:Inte? Läs en gång till då. annars förstår inte jag var du vill komma...testola skrev:Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du ville komma...?bruse skrev: Precis så ska man göra. Hur ska de annars få reda på det? Telepati?
Re: Även förorten...
Det håller jag med om, men hur ska de få veta om medborgarna/ägarna/kundernas synpunkter om ingen gör som du gör, kontaktar dem?testola skrev:Som jag försökte säga, så tycker jag det är rimligt av SL att leverera tidtabeller och kartor som inte är behäftade med så många fel. Jag (eller någon annan) skall inte behöva påpeka SÅ MÅNGA fel. Det är undermåligt att vi skall behöva göra det.bruse skrev:Inte? Läs en gång till då. annars förstår inte jag var du vill komma...testola skrev: Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du ville komma...?
Skicka en faktura till dom vettja, "konsultarvode för korrekturläsning av karta 10 timmar á 500 kr + moms"?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark