Avstånd mellan stolpar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ingwar skrev:
Ah, jag märker ju skillnad på hur förare kör tågen. Vissa accelererar snabbare andra långsammare. I ett fall var SL-pendeln efter ganska många minuter enligt tidtabell, och föraren masade sig hela vägen, och mellan Upplands Väsby och Rosersberg var tåget tvunget att invänta Uppsalapendeln i ungefär fyra minuter. Detta kunde ha undvikits om föraren hade kört som han bör köra. Det märks rätt fort när man kollar tiden vid varje station hur mycket föraren masar sig.

Förresten är tidtabellen anpassad för passagerarbyten också. Jag vet att det går att hålla tidtabbellen betydligt oftare än idag. Om du inte tror det har du inte sett verkligheten.

Beträffande X2:s acceleration handlar det om hur snabbt tåget accelereras i trafik normalt sett. Och den accelerationen känns knappt. Vet ej något om toppaccelerationen, möjligtvis är den högre. Men det handlade inte om den.
Av din skrivning förstår jag att du suttit inne i tåget när du åkt med pendeln. Du har alltså inte kunnat se vilka signalbilder och besked från ATC som föraren har fått. Med andra ord, du vet inte anledningen till varför föraren har "masat".
Visst är tidtabellen avpassad för resandeutbyten, men ett resandeutbyte kan ta extra tid om t ex en sen passagerare inväntas. Jag har sett verkligheten, jag körde pendeln ett flertal år och vet precis hur det går till.

Jag vet också hur bra acceleration X2 har. Jag körde X2 från de allra första proven 1989 och sedan i trafik så jag känner till det tåget rätt bra.
Jag har inte räknat med alla gånger tåget står still i väntan på signal eller resenär. Det har bara handlat om att accelerationen har vait långsam. Om det finns signaler för en långsammare acceleration så tar jag tillbaka det jag sagt.

X2 accelererar inte snabbt jämfört med SLs pendeltåg.

PS Du kanske hör till en av de som håller tidtabellen. Det ÄR verkligen stor skillnad mellan olika förare. Det märker jag som resenär.
Skriv svar