Sida 2 av 2

DIverse

Postat: måndag 21 oktober 2002 16:42
av Andy
Hei!
Svarer flere etter hverandre jeg:

Björn:
Jag kan intyga, forfarande ett spår av lomhördhet och viss reversibel (hoppas iallafall det) tinnitus efter att ha varit alltför nära tyfonen.
Tyfonen på en SM-83 er pysete saker i forhold til de som er på SL-79, det går rykter om at man bruker samme tyfonen hos Deutche Boundesbahn (DB)

TonyM:
Växelstyrningsfunktionen är givetvis göteborgiserad så att man kan välja vänster eller höger.
Dette er jo naturlig at den har fått!
Har den også blitt utstyrt med Göteborg'sk kommunikasjonsradio og "Kom fram" utrustning også?
Dessutom tillkommer en knapp "Pulpetbelysning"
Detter vell hva vi i Oslo kalte førerbelysning + at det har kommet en ekstra fungsjon på denne bryter!

Andreas

Re: DIverse

Postat: måndag 21 oktober 2002 16:49
av 2763
Andy skrev: Dette er jo naturlig at den har fått!
Har den også blitt utstyrt med Göteborg'sk kommunikasjonsradio og "Kom fram" utrustning også?
Misstänker att banteknik får hålla sig med handenheter vad det gäller R5/Tetra. Inte så vitt jag vet. Vagnen har givetvis komfram -annars kommer man inte fram!
Andy skrev:
TonyM skrev:Dessutom tillkommer en knapp "Pulpetbelysning"
Detter vell hva vi i Oslo kalte førerbelysning + at det har kommet en ekstra fungsjon på denne bryter!

Andreas
Nej. Det finns en brytare för förarbelysning och en för pulpetbelysning!
Den förstas funktion är oförändrad.

Det är alltså en helt ny brytare. Den sitter förvisso brevid förarbelysningstryckströmställaren.

/Tony

261

Postat: måndag 21 oktober 2002 20:06
av BaardB
Bjørn skrev: Sedan har ju ett relä som kopplade bort skenbromsarna vid långsammare hastighet än 5 km/h tagits bort. Undrar varför ett sådant fanns?
Fordi at ellers vil alle løse passasjerer i vognen automatisk samle seg ved frontruten ved farebrems. Da forstyrrer man føreren, og det er ikke tillatt :lol:

Forøvrig har ingen vogner i Oslo tyfon, de har fløyte (luftvisla). Jeg tror :!: det er samme type på S-83 og S-79 (og t-banevognene), forskjellen kommer av lufttrykket som er lavere på S-83 enn de andre typene. Tyfon på trikk i Norge finnes bare i Trondheim. Gråkallbanen hadde fløyte, men når Strømmenvognene begynte å kjøre der etter nedleggelsen av linie 3 fikk de tyfon (som på ordentlige tog). Også her er lufttrykket lavere, slik at Strømmenvognene var "ok" å høre på. Også leddvognene som kom i 1984 fikk tyfon. Men de har 10 bar på tyfonen :arrow: trenger jeg si mer?

Baard
hæ?

Re: 261

Postat: tisdag 22 oktober 2002 0:24
av Björn J.
Baard Belsaas skrev:
Bjørn skrev: Sedan har ju ett relä som kopplade bort skenbromsarna vid långsammare hastighet än 5 km/h tagits bort. Undrar varför ett sådant fanns?
Fordi at ellers vil alle løse passasjerer i vognen automatisk samle seg ved frontruten ved farebrems. Da forstyrrer man føreren, og det er ikke tillatt :lol:

Baard
hæ?
Det har aldrig varit några problem med detta i Göteborg, vi har nämligen satt upp skyltar med texten "Gå bakåt i vagnen"...:oops:

Bjørn

Sporveisnytt

Postat: tisdag 22 oktober 2002 12:37
av Andy
Hei!
Fikk i dag det nyeste Sporveisnytt (Intern blad for AS Oslo Sporveier) i snegle posten, og der sto det både om 143 og Mäte-Marit, og Sporvognsjubeleet i Göteborg som var 18 august!
Kan se om jeg kan få scanna disse sidene og sende det til dem som er intreserte!

Andreas