Postat: fredag 26 november 2004 6:59
Vad är set för tunnel system? Finns det tåg där ?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
visste inte att det bara var tunnlar som användes som publikt färdmedel som intresserade er, glöm allt jag sa...MartinW skrev:Later som skitsnack, eller sa handlar det om fjarrvarmetunnlar eller natt helt annat.
Tja ett visst intresse finns alltid, men i och med att detta forum primärt behandlar lokaltrafik i olika former så faller ju detta onekligen lite vid sidan om...eller hur?Anonymous skrev:visste inte att det bara var tunnlar som användes som publikt färdmedel som intresserade er, glöm allt jag sa...
Njae, jag blandade ihop ett par olika tunnelsystem men de sitter ihop allihop så visst kan du gå från ropsten till solna, och bromma till hammarby, inga problem... varför kallar du mig skitsmart, hela poängen med forum är väl att man delar med sig av sina kunskaper till andra och lär sig tillsammans om en gemensam hobby ?snr skrev:Du har helt uppenbart läst UE-forumen ganska ingående, blandat ihop precis alla tunnelsystem samt gått på alla lögner och överdrifter, och sen satt ihop allt å trott du va skitsmart. Men det var ett bra försök... ;P
Anonymous skrev:Och här kommer sanningen:Mr. Burns skrev:Javisst! Det smusslades undan en C2 som modifierades något och nu står och väntar under slottet med personal ständigt i beredskap. Flyktvägen är något omständlig, då kopplingen till det ordinarie nätet av förklarliga skäl är ytterst diskret. Tunneln från slottet löper i riktning mot Vällingby. Djupt under Kvarnviken viker den av åt öster och ansluter sedan till norrspåret i tunneln mellan Blackeberg och Islandstorget. Efter en kortare motspårskörning har tåget raka spåret mot stan. På bron över Söderström vänder tåget och färden går sedan mot Ropsten.VeVen skrev:I övrigt vad beträffar "hemliga tunnelbanetunnlar" är min favorit den fantastiska historien om att det skulle finnas en hemlig tunnelbana ut till Drottningholm. Detta för att Hans Majonäs m.fam. skulle kunna sättas i säkerhet i händelse av händelse. Se det är en riktig "hemliget" det!
Varför Ropsten, undrar säkert någon. Jo, redan innan vår vän Carl Gustaf blev konung och förbindelsen till Drottningholm var påtänkt tog hans farfar på sextiotalet initiativet till en kunglig flyktväg ut ur stan. Med en framtida förlängning till Lidingö som täckmantel anlades station Ropsten på högbroar. Strax innan ankomst Ropsten tänder föraren två fast monterade raketer i bakre vagnsänden. Samtidigt får TLC order om att trycka på den beryktade röda knappen, som folk undrat över i alla tider. Stoppbocken sprängs all världens väg. Med en fart av över 400 km/h (teoretiskt) lämnar den gamla C2an spåret och flyger rätt ner i Stora Värtan. Väl på botten dockar den vattentäta vagnen med någon av flottans ubåtar och vår käre kung kan sätta sig i säkerhet.
Tunneln börjar i ropsten tar sig in under östermalm, drar en vid båge under vasastan, gör en avstickare till kungsholmen, vidare fredhäll, delar upp sig och går hela vägen till alvik, fortsätter tillbaks under norrtull, avstickare till solna, rätt in under city åt andra hållet, rakt fram tillbaks under roslagstull, kth, och hela vägen tillbaks till ropsten igen. tar du city grenen kommer du även vidare till södermalm och söderort...
inte alltför olikt era fantasier med andra ord enda skillnaden är att detta tunnelsystem existerar...
skratta på du... jag gissar inte detta...jag vet, så skrattet är på din bekostnad..[/quote]Anonymous skrev:Ja j-vlar (skrattar så jag dör...)
Hur vet du att den inte finns? Den är ju hemlig!erre skrev:...
Vad som däremot säkerligen inte är sant att det i sann Pyongyang-anda ska finnas någon slags hemlig tunnelbana på atombombssäkert djup för vår stadselit; förbunden med Riksdagen, slottet, Bromma, Arlanda, Kärnvapensilon i Nacka o.s.v.
...
UE = urban exploration.Anonymous skrev: UE vad är det för något nu igen ?
skratta på du... jag gissar inte detta...jag vet, så skrattet är på din bekostnad..[/quote]Anonymous skrev:Ja j-vlar (skrattar så jag dör...)
OM nu något sådant jättesystem skulle ha byggts på 40/50/60-talet så skulle naturligtvis ett antal personer pratat "bredvid mun" under alla år som gått. Tror du verkligen att det skulle gått att hemlighålla i ett öppet samhälle som Sverige? Det skulle ju i så fall ha arbetat tusentals ingenjörer, konstruktörer, byggarbetare o s v med detta. Pengar skulle ha avsatts i statens budget etc etc.Hur vet du att den inte finns? Den är ju hemlig!
Det citerade inlägget var menat som ett skämt! Naturligtvis skulle det vara svårt, för att inte säga omöjligt, att hemlighålla en sådan anläggning!Bert skrev:LÅ skrev:OM nu något sådant jättesystem skulle ha byggts på 40/50/60-talet så skulle naturligtvis ett antal personer pratat "bredvid mun" under alla år som gått. Tror du verkligen att det skulle gått att hemlighålla i ett öppet samhälle som Sverige? Det skulle ju i så fall ha arbetat tusentals ingenjörer, konstruktörer, byggarbetare o s v med detta. Pengar skulle ha avsatts i statens budget etc etc.Hur vet du att den inte finns? Den är ju hemlig!
Men tror du på sådant så tror du kanske att alla som varit med och byggt och arbetat ned detta också blivit avrättade för att inte kunna avslöja något.
Jo jag känner till gångarna, kompis storebror gjorde just lumpen som stadskytte.njae inte riktigt så, men det finns faktiskt en tunnel som tar riksdagsmännen till hammarby telestation, där under finns ett "atombomssäkert" rum som står på gummifjädrar eller liknade i ett stort bergrum, precis som SOS alarm gör under Johanneskyrkan i city.
från hammarby och rikstan, etc kan man gå till bromma, solna, söder, kungsholmen, etc, men inte köra bil, och dessa tunnlar har ingen järnväg.
de är även klassade som skyddsobjekt och därför faktiskt i en mening hemliga, men eftersom alla som jobbar där nere och alla som gör lumpen som stadskytte får göra övningar där så är de ganska väl kända trots sin skyddsobjekt status. så var det med den saken!