daniel_s skrev: ↑måndag 01 september 2025 17:12
Borde ni inte börja med att ta reda på vilka regler som faktiskt gäller för de olika typerna av miljözoner?
Den energitekniska helheten är inte direkt relevant här utan det som räknas är de inblandade fordonens registeruppgifter.
Ja, det var ju propagandakollektivet "Enceladus" som drog in miljözonerna i resonemanget, så det är väl åt det hållet frågan bör riktas. Den som påstår
Enceladus skrev: ↑måndag 01 september 2025 15:20
Om denna buss ska köra i Stockholms innerstad så behövs en utsläppsfri lösning.
får komma med en bättre hänvisning.
Men hr Daniel S påpekande förefaller korrekt. Trådbussen BUX805 är registrerad som eldriven (vilket den ju också är) med koldioxiodutsläppsklass 5, dvs. koldioxidfri.
Släpkärran PLD191 är registrerad just som släpkärra och saknar följaktligen framdrivningsanordning. I vägtrafikregistret, under punkten "Tilläggsinformation", är noterat:
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ HÖGER DRAGSTÅNGSINFÄSTNING
TRANSPORTABELT GENERATORAGGREGAT
PÅSKJUTSBROMS T085 PS
Som jag förstår regelverket kan Stockholms stad inte hindra trafik med denna trådbusskonfiguration med hjälp av Trafikförordningens miljözonsregler. Elverket är inget fordon utan en arbetsmaskin, närmare bestämt transportabel industriell utrustning, som ex.vis en tryckluftkompressor. Däremot kan det finnas andra regelverk att förhålla sig till, som Förordningen om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner (SFS 1998:1709).
I vart fall
ytterligt berömvärt av Spårvägssällskapet att ha kunnat bevara och renovera denna buss. Har tyvärr inte åkt med den ännu, men hoppas kunna göra det någon gång och återuppliva gamla minnen från 1950-talet.
I Årsta (se videoklippet ovan) åkte jag aldrig när det begav sig, men tog skotern dit i lördags 30/8, i samband med Årstadagen. Längs Årstavägen ser man de gamla kontaktledningsstolparna med sitt speciella utseende.
https://melkerlarsson.wordpress.com/201 ... radbussar/
På gatan glider elbussarna förbi, lika tyst som då. Men nu kommer kraften inte uppifrån.
PS. Hur ofta kommer BUX805 ut i trafik? Knepigt med dörrarna?! För tillfället verkar den vara avställd.
Den har tydligen tidigare varit på besök i Landskrona också:
https://www.youtube.com/watch?v=MnQ1fhBIwNg
Där behövs inte elverket.