"Forska vidare på"? Ja, det kan ju vara dags för lite fakta!
Kantorn skrev: ↑tisdag 17 juni 2025 18:56
Jag menar inte att förfalla till något kulturkrig. Jag svarade på din fråga. Vilket i det jag skrev är inte applicerbart vad gäller "påhittet"? Sedan finns det andra saker där bussar är bättre än spårvagnar. Helt klart. Dock: Med lättare vagnar som inte behöver kunna gå jättefort, och där man på ett förhållandevis enkelt sätt kan bygga infrastruktur - om inte annat så är det väl bra att forska vidare på.
Hr. Kantorn angav några generella generella faktorer betr. spårväg. Buss resp. spårväg kan vara något av ett kulturkrig, men jag ber hr. Kantorn observera att jag aldrig beskyllt vederbörande för någonting sådan. Spårvägens främsta förtjänst är transportkapaciteten, om man går ned i storlek och börjar använda vagnar mindre än bussar kan konceptet ifrågasättas. Det har berörts tidigare i den tråd jag refererade till.
Utsagan om "förhållandevis enkelt sätt kan bygga infrastruktur" måste också ifrågasättas. Den verkar i huvudsak bygga på hr. Gäddas påståenden
Hechtwagen skrev: ↑lördag 14 juni 2025 19:11
.. lätta starka vagnar som går på räler som man i princip fräst ner som i filmen samt en enkelhängd kontaktledning.
Den enda infrastrukturella fördelen här skulle i så fall vara batteridriften, som onödiggör kontaktledning. Spårläggningstekniken beskrivs här:
https://www.coventry.gov.uk/coventry-li ... rail-track och en viktig egenskap verkar vara att den är brittisk ("Designed, manufactured, and tested in Britain"). Tekniken verkar inte vara sådär våldsamt revolutionerande, utan snarast en variant av betongspårstypen slab-track (se vidare R. Hedström: Spårvägens infrastruktur, VTI 2004 samt bilder nedan), möjligen med bättre materialval än tidigare. Kanske också som prefab-sektioner, som påstås vara lika enkla att lägga som att lyfta bort. Det finns åtskilliga tillverkare av spårläggningssystem som bygger på dessa principer.
Som jag framhållit tidigare är vagnkonceptet inte på något sätt nytt:
Modertrans Moderus Gamma LF 10 AC BD
Ovanstående vagn är något längre än
Coventryvagnen, 14,91 x 2,4 m jämfört med 11 x 2,65 m. Engelsmännen måste ha använt förhållandevis mycket lättvikts kompositmaterial i vagnkorgen eftersom de uppger tomvikten till endast 11 ton, jämfört med 20 ton för Gamma LF 10 AC BD. Jag är faktiskt förvånad över att skillnaden är så pass stor som 9 ton, med tanke på att motoreffekten verkar vara ungefär densamma, och Coventryvagnen dessutom ska släpa på sina batterier. Båda typerna uppges ha en sth på omkring 70 km/tim.Men det kanske är för "jättefort"?
Passagerarkapaciteten uppges till 22 sittande & 54 stående för Gamma LF 10 AC BD resp. 20 sittande & +50 stående för TDI Coventry (alla siffror varierar något beronde på källa). Dvs. vagnarna i i stort sett jämförbara. Som sagt, ingenting revolutionerande nytt, även om engelsmännen förstås gärna vill framställa det så. It's British!
I övrigt hänvisas till tidigare inlägg från herrn:
viewtopic.php?p=425158#p425158
Jag ställer mig fortfarande frågande till nyttan av att använda så pass små vagnar. I en del av Coventry-materialet verkar framhållas den ekonomiska aspekten. Coventry har inte råd med större spårvagnar, utan måste ha någonting mindre och billigare (och helst inte importerat från något otäckt EU-land).