Överdrivet plingande

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12

Re: Överdrivet plingande

Inlägg av C12C3C3C12 »

I vissa städer måste spårvagnen att plinga vid start samt om en vagn står i andra riktningen vid en hållplats med ett kort pling. Tittar man på spårvägsfilmer är det ofta man ser folk går/springa bakom en stillastående vagn vid en hållplats.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

wax skrev: söndag 15 juni 2025 22:15 Nu har Transdev i Norrköping fått klagomål av boende runt Nygatan just att spårvagnarna plingar alldeles för mycket, även tidig morgon och sen kväll, så det är inte bara jag som har uppmärksammat detta.
Tyvärr så är ju detta bara ett tecken på att den försiktighet man lär ut, tenderar att gå till överförsiktighet utan någon som helst tanke bakom. Man lär uppenbarligen inte sin personal att använda insidan av huvudet, utan bara följa regler bokstavstroget och kanske lite överdrivet.

Sen kanske som klagande ska fundera över om man bosatt sig på rätt ställe, för troligen fanns ju spårvägen där redan då man flyttade in i sin lägenhet.
Att sen upptäcka och börja klaga ser allafall jag som dumheter. Gissningsvis finns det ju en hel del annan störande trafik på Nygatan. Brukar ju allafall finnas då jag går där av någon orsak.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Glömde bort att skriva det i Melbourne var det obligatorisk med ett kort pling när vagnen startade från en hållplats.
Skriv svar