Sida 2 av 2

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: söndag 06 april 2025 10:57
av Ulrik Berggren
Någon som vet om det planeras någon förlängning till Eriksberg i närtid?

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: fredag 11 april 2025 11:19
av VästSverige
Ulrik Berggren skrev: söndag 06 april 2025 10:57 Någon som vet om det planeras någon förlängning till Eriksberg i närtid?
Har för mig att en av planerna från Lindholmen skulle åka för där till Vårväderstorget eller till Linnéplatsen.

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: fredag 11 april 2025 18:22
av gek
Ulrik Berggren skrev: söndag 06 april 2025 10:57 Någon som vet om det planeras någon förlängning till Eriksberg i närtid?
I senaste numret av tidskriften Ringlinien (1/2025) skriver Claes-Göran Waborg att förlängning av spårvägen från Lindholmen till Eriksberg tidigare planerats ske först efter 2040. Stadsbyggnadsnämnden har emellertid godkänt ett förslag om att starta spårvägstrafik till Eriksberg redan ca 2033. En anledning är att den slinga som snart börjar trafikeras i Lindholmen i vilket fall måste tas bort när spårvägen Lindholmen - Linnéplatsen byggs. Förhoppningsvis kan beslut fattas i Kommunfullmäktige och andra organ innan sommaren.

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: måndag 14 april 2025 21:35
av Jan Långström
En f d Hisingsbo (som brukade åka linje 15) tackar Harald för bilderna (i en annan tråd) på bygget av spårvägen till Lindholmen! Men hur förhåller det sig nu med linjenumret 12 och Lisebergslinjen?

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: måndag 14 april 2025 22:57
av gek
Jan Långström skrev: måndag 14 april 2025 21:35 En f d Hisingsbo (som brukade åka linje 15) tackar Harald för bilderna (i en annan tråd) på bygget av spårvägen till Lindholmen! Men hur förhåller det sig nu med linjenumret 12 och Lisebergslinjen?
Enligt ledaren i senaste numret av tidskriften Ringlinien kommer man i fortsättningen inte att använda linjenummer på Lisebergslinjen, men ser inte detta som något problem. Värre då hur Spårvägssällskapet Ringlinien överhuvudtaget skall kunna trafikera Liseberg, detta med tanke på omfattande arbeten som skall göras i spårvägsnätet.

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: tisdag 15 april 2025 14:16
av jesper
Namnberedningens förslag till namn på den nya hållplatsen är "Jubileumsparken". Förslaget ska upp till kulturnämnden för beslut den 22 april.

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: torsdag 24 april 2025 10:53
av Posttåget
Harald skrev: onsdag 19 mars 2025 9:04 Den 14 december i år blir det trafikstart på spårvägen till Lindholmen. Den ska trafikeras av två linjer, 10 och 12. Linje 10 ska alltså gå till Lindholmen i stället för till Biskopsgården. Därigenom kan man resa utan byte mellan Chalmers två områden i Johanneberg och Lindholmen. Den nya linje 12 ska gå Mölndal-Lindholmen via Skånegatan. På sträckan Mölndal-Centralstationen ersätter den linje 2 som i stället ska gå till Biskopsgården.Screenshot 2025-03-19 at 09-57-22 Pressmeddelande Västtrafik.png
Vad händer med linje 5 och 6 i detta nya upplägg? Märkligt om det går 5 linjer över bron, rimligast är väl att 5an fortsätter som vanligt (enda direkta linjen mellan Korsvägen och Hisingen) men att 6an får en ny rutt?

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: torsdag 24 april 2025 11:14
av Posttåget
jesper skrev: tisdag 15 april 2025 14:16 Namnberedningens förslag till namn på den nya hållplatsen är "Jubileumsparken". Förslaget ska upp till kulturnämnden för beslut den 22 april.
Detta har nu fastställts av Kulturnämnden: Kulturnämndens beslut (pdf)

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: torsdag 24 april 2025 11:25
av Harald
Posttåget skrev: torsdag 24 april 2025 10:53 Vad händer med linje 5 och 6 i detta nya upplägg? Märkligt om det går 5 linjer över bron, rimligast är väl att 5an fortsätter som vanligt (enda linjen mellan Korsvägen och Lilla Bommen) men att 6an får en ny rutt?
Varför det? Resebehovet längs den befintliga spårvägen minskar ju inte för att det byggs en ny. Den nya spårvägen medför att det blir fler spårvagnar och färre bussar över bron.

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: torsdag 24 april 2025 12:50
av Posttåget
Harald skrev: torsdag 24 april 2025 11:25
Posttåget skrev: torsdag 24 april 2025 10:53 Vad händer med linje 5 och 6 i detta nya upplägg? Märkligt om det går 5 linjer över bron, rimligast är väl att 5an fortsätter som vanligt (enda linjen mellan Korsvägen och Lilla Bommen) men att 6an får en ny rutt?
Varför det? Resebehovet längs den befintliga spårvägen minskar ju inte för att det byggs en ny. Den nya spårvägen medför att det blir fler spårvagnar och färre bussar över bron.
Det med bussarna stämmer ju ioförsig, annars tänkte jag på kapaciteten, men det kanske inte är något problem?

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: måndag 28 april 2025 11:23
av 2763
Posttåget skrev: torsdag 24 april 2025 12:50
Harald skrev: torsdag 24 april 2025 11:25
Posttåget skrev: torsdag 24 april 2025 10:53 Vad händer med linje 5 och 6 i detta nya upplägg? Märkligt om det går 5 linjer över bron, rimligast är väl att 5an fortsätter som vanligt (enda linjen mellan Korsvägen och Lilla Bommen) men att 6an får en ny rutt?
Varför det? Resebehovet längs den befintliga spårvägen minskar ju inte för att det byggs en ny. Den nya spårvägen medför att det blir fler spårvagnar och färre bussar över bron.
Det med bussarna stämmer ju ioförsig, annars tänkte jag på kapaciteten, men det kanske inte är något problem?
Man har byggt bron med insikten att både Norra Älvstranden och Backa tillkommer. Bussarna använder samma utrymme, en buss ut innebär en spårvagn in (c:a) Att föra över trafik till spårvagn minskar alltså belastningen på brons kapacitet per tillgänglig resenärsplats. Viktigt alltså att man väljer spårvagn på linjer där det åker många resenärer.

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: söndag 06 juli 2025 14:38
av VästSverige
”Nya” sträckningen för linje 2 har redan funnits innan. Den här tidtabelllen gällde 14/8 2000 till 16/6 2001.

Bild

Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg

Postat: söndag 06 juli 2025 20:14
av Harald
Utöver den nya linjen så finns en annan välkommen förändring i tidtabellerna från december 2025. Man återgår till att ha samma turtäthet på alla linjer. Det hade vi ju förr, men för några år sedan började man röra till det med 8-minuterstrafik på en del linjer och 9-minuters på andra. Det kan också vara linjer med långa gemensamma sträckor så att dessa inte kan ha jämna intervall. Nu blir intervallen 8 minuter i högtrafik och 10 minuter mitt på dagen på alla linjer.