Sida 2 av 2
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: torsdag 17 april 2025 11:26
av Enceladus
M: Rekordlåg punktlighet och förtroende för pendeltågen
Moderaterna i Region Stockholm skrev:Rekordlåga hälften av pendeltågsresenärerna är nöjda med sin resa. Samtidigt störtdyker punktligheten. Därför kräver Moderaterna nu en åtgärdsplan och ett nytt pendeltågsavtal.
- Pendeltågstrafiken körs med ett nödavtal som kostar skattebetalarna en miljard extra om året, eller tre miljoner kronor extra varje dag, trots att trafiken bevisligen fungerar rekorddåligt. Moderaterna kräver ett stopp för nödavtalet, en åtgärdsplan framåt och att en ny upphandling genast kommer till stånd, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.
Den ordinarie upphandlingen av pendeltågstrafik har avbrutits, trots att det fanns ett konkurrenskraftigt alternativ till dagens nödavtal. Alltsedan upphandlingen avbröts har processen legat i träda.
[...]
Moderaterna kräver nu en åtgärdsplan som innebär att det miljardavtal som tecknats med SJ omfattande byts ut mot ett regelrätt avtal och att SJ krävs på omfattande återbetalning i form av viten för den undermåliga trafik de själva svarat för.
Moderaterna markerar sitt missnöje med det nuvarande nödavtalet och anser att mittenstyret borde ha accepterat VR:s anbud. Men kan resenärernas lidande verkligen skyllas på operatören? Trafikverket orsakar
mer än hälften av alla inställda pendeltåg. Dessutom
vägrar politikerna att återställa pendeltågstrafiken. Samtidigt får tuben inte bara
återställd trafik, utan också
bättre trafik på somrar än någonsin tidigare. Jag har svårt att tro att en annan operatör hade hjälpt...
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: torsdag 17 april 2025 22:26
av leifd
Enceladus skrev: ↑torsdag 17 april 2025 11:26
Moderaterna kräver nu en åtgärdsplan som innebär att det miljardavtal som tecknats med SJ omfattande byts ut mot ett regelrätt avtal och att SJ krävs på omfattande återbetalning i form av viten för den undermåliga trafik de själva svarat för.
Moderaterna markerar sitt missnöje med det nuvarande nödavtalet och anser att mittenstyret borde ha accepterat VR:s anbud. Men kan resenärernas lidande verkligen skyllas på operatören? Trafikverket orsakar av alla inställda pendeltåg. Dessutom vägrar politikerna att återställa pendeltågstrafiken. Samtidigt får tuben inte bara återställd trafik, utan också på somrar än någonsin tidigare. Jag har svårt att tro att en annan operatör hade hjälpt...
Som vanligt när det gäller den där tågtrafiken, en massa skitsnack...
Kollar man på sajten
Tågstatistik så ser man följande för de sista 12 månadernas punktlighet för SL:s pendeltåg... April-24 90%, Maj-24 86%, Juni-24 89%, Juli-24 89%, Augusti-24 86%, September-24 93%, Oktober-24 89%, November-24 89%, December-24 90%, Januari-25 82%, Februari-25 89%, Mars-25 91% och April-25 hittills 86%.
Man kan inte se att det skulle vara någon direkt försämring nu, utan det ligger på de nivåer man alltid kunnat se, förutom vissa katastrofperioder under MTR-tiden, då det var betydligt sämre periodvis.
I princip ligger man 5-10% lägre än Östgötapendeln som historiskt haft landets bästa punktlighet, men det är nog en nivå man faktiskt får räkna med i det betydligt hårdare trafikerade Stockholmsområdet.
Politikerna kanske istället får börja lära sig att betala vad saker och ting faktiskt kostar, om man nu absolut måste ha detta stora utbud.
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: fredag 18 april 2025 13:48
av gek
Enceladus skrev: ↑torsdag 17 april 2025 11:26
Moderaterna markerar sitt missnöje med det nuvarande nödavtalet och anser att mittenstyret borde ha accepterat VR:s anbud. Men kan resenärernas lidande verkligen skyllas på operatören? Trafikverket orsakar
mer än hälften av alla inställda pendeltåg. Dessutom
vägrar politikerna att återställa pendeltågstrafiken.
Min uppfattning, baserad på realtidsinformation på Trafikverkets och Trafikförvaltningens webbplatser, och observationer vid mina ganska frekventa pendeltågsresor, är att det är en mycket liten del av förseningar och inställda tåg som orsakas av SJ. Ibland är tåg inställda eller sena på grund av fordonsfel, vilket ligger inom SJ ansvarsområde, men jag ser numera aldrig att personalbrist uppges som orsak till att tåg ställs in. När MTR drev trafiken kunde ibland fyra av fem tåg vara inställda just på grund av personalbrist. MTR brukade också blockera alla fyra spår vid Stockholm City med tåg som saknade förare och/eller tågvakt, vilket förstås orsakade totalstopp.
Nej, moderaterna borde kanske kräva ett nytt Trafikverk snarare än ny trafikoperatör. Samt kräva av regionens politiska ledning att de inte planenligt kör med korta tåg under tider då det både är många resenärer OCH sämre turtäthet.
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: fredag 18 april 2025 14:00
av Hechtwagen
Vi kanske borde teste vänsterns våta dröm att "SL" ska köra pendeltågen själva. De brukar felaktigt säga att SL ska ta tillbaka pendeltågen, SL körde aldrig pendeltågen själva.
Då skulle vänstern motvilligt inse att problemen är aningen mer komplexa än de anade.
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: fredag 18 april 2025 20:43
av leifd
Stockholms politiker kanske ska vara glada att SJAB finns, så man har någon att kasta skit på varje gång företaget kommer in och ser till att deras dåliga upphandlingar städas bort och trafiken börjar rulla som den ska igen. Detta är ju inte precis första gången det sker...
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: lördag 19 april 2025 12:36
av Enceladus
leifd skrev: ↑torsdag 17 april 2025 22:26
Som vanligt när det gäller den där tågtrafiken, en massa skitsnack...
Kollar man på sajten
Tågstatistik så ser man följande för de sista 12 månadernas punktlighet för SL:s pendeltåg... April-24 90%, Maj-24 86%, Juni-24 89%, Juli-24 89%, Augusti-24 86%, September-24 93%, Oktober-24 89%, November-24 89%, December-24 90%, Januari-25 82%, Februari-25 89%, Mars-25 91% och April-25 hittills 86%.
Man kan inte se att det skulle vara någon direkt försämring nu, utan det ligger på de nivåer man alltid kunnat se, förutom vissa katastrofperioder under MTR-tiden, då det var betydligt sämre periodvis.
I princip ligger man 5-10% lägre än Östgötapendeln som historiskt haft landets bästa punktlighet, men det är nog en nivå man faktiskt får räkna med i det betydligt hårdare trafikerade Stockholmsområdet.
Politikerna kanske istället får börja lära sig att betala vad saker och ting faktiskt kostar, om man nu absolut måste ha detta stora utbud.
Enligt pressmeddelandet låg pendeltågens punktlighet på 94,5 procent mellan mars 2019 och mars 2020, och då kördes
full trafik. 2020 blev ett
rekordår för både pendeltågen och tunnelbanan, men även innan pandemin var punktligheten alltså betydligt högre än idag. Detta är dock huvudsakligen
Trafikverkets fel:
Mitt i skrev:När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.
Trafikverket skulle ju kunna kosta på sig fler inspektioner med ultraljudståg på landets mest trafikerade spår, men uppenbarligen finns det
andra prioriteringar...
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: lördag 19 april 2025 12:53
av daniel_s
I dagsläget verkar det som att det inte är inspektionsfrekvensen som begränsar framgången utan snarare åtgärderna mot identifierade anmärkningar som inte hinner med!
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: lördag 19 april 2025 20:53
av leifd
daniel_s skrev: ↑lördag 19 april 2025 12:53
I dagsläget verkar det som att det inte är inspektionsfrekvensen som begränsar framgången utan snarare åtgärderna mot identifierade anmärkningar som inte hinner med!
Så är det säkert. Det är väl ett hyfsat välkänt faktum att bristen på spårsvetsare är hyfsat stor. Så stor att den begränsar takten för både byggprojekt som underhållare.
Sen är ju även spårsvetsare människor, som har rätt till ledigheter av en mängd olika orsaker, samtidigt som det nog hyfsat ofta jobbas nattetid, vilket också begränsar mängden arbetsdagar (nätter).
Men sånt här är ju såna fakta som varken politiker eller forumskribenter tycks ha så mycket koll på (även om det finns undantag).
Allt mynnar ju i slutändan ut i att man vill ha precis allt som behövs och går att få, bara man slipper beta själv. Vilket sen i praktiken betyder att det görs anorektiska upphandlingar av i precis allt och så blir man förvånad när saker inte funkar som tänkt.
Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: onsdag 23 april 2025 15:04
av Enceladus
Tågchefer kräver Tamsons (M) avgång: ”Rena lögner”
Mitt i skrev:I ett internt mail, som Mitt i har tagit del av, anklagar SJ:s vd Monica Lingegård och Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg Kristoffer Tamsons (M) för att använda "alternativa fakta" och "rena lögner".
En enkel faktakoll visar också att missnöjet med pendeltågen var betydligt större under det kaotiska året 2023, då MTR hade hand om trafiken. Punktligheten har också blivit något bättre sedan SJ tog över i mars 2024, jämfört med den närmaste 12-månadersperioden innan.
[...]
Monica Lingegård och Pierre Sandberg begär i mailet att Tamsons omedelbart och på eget initiativ lämnar sin roll som ordförande i Järnvägsbranschens samverkansforum (JBS), eftersom de menar att han "bryter mot JBS ordförandekod".
Ledarna för SJ och Tågföretagen anklagar Tamsons i ett internt mail för att använda "rena lögner" och kräver således hans avgång från JBS:s ordförandepost.