KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval
Bussmagasinet skrev:Elektrifieringen av busstrafiken är inte en europeisk företeelse utan en global. Ett exempel på det är den vietnamesiska storstaden Ho Chi Minh City som under kolonialtiden hette Saigon.
Den 22 december invigdes stadens första tunnelbanelinje och samtidigt sattes nästan 100 elbussar i trafik på 17 matarlinjer till den nya tunnelbanan och ytterligare 50 bussar ska komma. Men det är bara början.
År 2030 ska alla stadsbussar i Ho Chi Minh City vara elbussar. Idag är flottan över 2 200 bussar stor, varav närmre 550 bussar är antingen el- eller gasdrivna. För att stödja omställningen ska staden bygga laddstationer vid bussdepåer och parkeringsplatser, erbjuda operatörerna förmånliga lån för investeringar i elbussar samt subventionera företag som bygger laddstationer.
Vietnams största stad har äntligen fått sin första tunnelbanelinje. Dessutom fimpas bussar med förbränningsmotor om bara sex år. Det finns ju
lokala intressen:
The ICCT skrev:In emerging markets, Vietnam and Thailand recorded the highest EV sales share among the markets considered, at nearly 16% and 14%, respectively. Brazil recorded a 5% EV sales share, and Türkiye a 4% share. Domestic vehicle producers, such as VinFast in Vietnam and Togg in Türkiye, dominated EV sales, meanwhile a mix of legacy automakers and newcomers such as BYD dominated sales in other markets. BEVs also dominated sales in these markets, comprising 83% of EV sales in 2024 H1.
Vingroup är Vietnams största konglomerat med Vinfast som elbilstillverkare och Vinbus som
elbusstillverkare. Ibland känns det som att tiden står still hos SL...
Bussdepå i Uppsala kan bli energilager
Bussmagasinet skrev:Stadsbussdepån i Fyrislund i Uppsala kan i framtiden få en ny funktion som energilager. Nu ska Region Uppsala göra en förstudie där man undersöker möjligheterna att lagra el från depåns solceller i ett antal sammankopplade batterier. Ett sådant energilager kan ge flera fördelar, både när det gäller ekonomi och tryggare elförsörjning till bussarna.
Tiden står däremot inte still i andra delar av Sverige, och speciellt inte i
övriga Norden:
Bussmagasinet skrev:En av de linjer som nu har fått elbussar är Movias linje 600S. Linjen är 74,5 kilometer lång och går mellan Ishøj station och Hillerød station. Bussarna laddas vid linjens ändhållplatser.
Som synes är långa busslinjer inget hinder för Köpenhamns elektrifiering!