Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Postat: måndag 09 oktober 2023 18:17
Spåren används ju både här och där, och slits ju därför, så det är väl inte så konstigt att man reparerar och byter då och då.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Man kan ju då fråga sig hur man bär sig åt för att veta exakt när räl blir utsliten, eller när en sättning i banan kommer att uppstå.
Sådär är det väl ofta när det är politiker inblamdade.daniel_s skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 8:44 Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
Håller absolut med om det du säger. Men tyvärr har man ju inte samma personal som för 70 år sedan.daniel_s skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 8:44 Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
Jag har respekt för din upplevelse men den enda hastighetsbegränsning som är på den sträckan är ca 300 m 30-begränsning precis före Kymlinge station och det är H hela vägen både norr- och söderut. Av ditt nick gissar man lätt att du vet lite om tunnelbanan? Och då antagligen även att bara fantasin sätter gränserna för hur många skäl det kan finnas för ett tåg att köra lite långsammare än vanligt, skäl som inte alls behöver ha med egenskaper i banan att göra.tuc skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 16:52 Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.
Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.
Detta var ombyggda C20.
Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Va bra då, jag skall ta tid några resor och jämföra.DrMerkwurdigliebe skrev:Jag har respekt för din upplevelse men den enda hastighetsbegränsning som är på den sträckan är ca 300 m 30-begränsning precis före Kymlinge station och det är H hela vägen både norr- och söderut. Av ditt nick gissar man lätt att du vet lite om tunnelbanan? Och då antagligen även att bara fantasin sätter gränserna för hur många skäl det kan finnas för ett tåg att köra lite långsammare än vanligt, skäl som inte alls behöver ha med egenskaper i banan att göra.tuc skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 16:52 Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.
Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.
Detta var ombyggda C20.
Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Well sista gången var det ju helt klart långsammare eftersom som tåget berättade det själv i tal och skrift.daniel_s skrev:Visst, bortse från vad förarna skriver, följ din inre röst![]()
Glöm inte att vara noga med vad för punkter du tar tid mellan. Går ju inte att bedöma vad du kommer fram till annars.
För övrigt har väl telefonen en hastighetsmätare som du kan använda på utomhussträckorna…