Sida 2 av 3

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: onsdag 19 april 2023 14:33
av thorwald
ADDE skrev: onsdag 19 april 2023 11:03 Nog borde det vara möjligt att bygga en tunnel till Mariehamn om man byggde delar av tunneln som en undervattensbro?
Kanske är det kanske inte, men i och med Föglö lösningen och särskilt med biltunneln mellan Föglö och Lemland/ Fasta Åland finns det ej ett behov.
Ålands station, vid Degerby/Föglö , löser behovet med järnvägs (och Hyperloop) kontakt både till Norrtälje, Mariehamn, Pargas och Karis.
Att transportera bilen från Norrtälje med tåg till Ålands station blir antagligen även ett beaktansvärt alternativ.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: onsdag 19 april 2023 15:53
av Odd
Absolut.

Det påminner om en "biltågskyttel" på Rhätische Bahn i Schweiz, Vereina Tunnel, som på smalspår transporterar bilar och lastbilar i en ca 19 km lång tunnel, ungefär som en bilfärja. En tunnel via Åland skulle ju naturligtvis bli betydligt längre (och dessutom troligen ett strategiskt mål att förstöra för Sovjet) än Vereina-tunneln, men det är väl helt klart att det inte skulle vara omöjligt att genomföra. Därmed behövs ju inte en separat biltunnel utan allt kan gå på järnväg (normalspår så klart) genom tunneln.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: onsdag 19 april 2023 21:09
av Hans Wibacke
Eftersom jag har min arbetsplats på Stockholms centralstation, och ibland har min bostad mittemot Åbo centralstation, så undrar jag:

Hur lång tid tar tåget?
Kommer biljettpriset vara konkurrenskraftigt?
Blir det nån taxfreevagn? :wink:

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: onsdag 19 april 2023 23:13
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev: onsdag 19 april 2023 15:53 Absolut.

Det påminner om en "biltågskyttel" på Rhätische Bahn i Schweiz, Vereina Tunnel, som på smalspår transporterar bilar och lastbilar i en ca 19 km lång tunnel, ungefär som en bilfärja. En tunnel via Åland skulle ju naturligtvis bli betydligt längre (och dessutom troligen ett strategiskt mål att förstöra för Sovjet) än Vereina-tunneln, men det är väl helt klart att det inte skulle vara omöjligt att genomföra. Därmed behövs ju inte en separat biltunnel utan allt kan gå på järnväg (normalspår så klart) genom tunneln.
Sovjetunionen föll samman 1991. Möjligen avses Ryska federationen. Men för all del, jag rekommenderar gärna denna bok: Sovjetunionens skendöd

Och denna artikel, som kanske egentligen skulle läggas i någon Ukraina-tråd: SEGERDAGEN – KARTORNA SOM FÖRKLARAR PUTINS VÄRLDSBILD

I den mån det inte redan var känt kartlägger ju Vladimir Vladimirovitj hejdukar all tänkbar infrastruktur som kan förstöras vid behov:
27 misstänkta ryska spionfartyg i svenska vatten

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 5:22
av thorwald
Hans Wibacke skrev: onsdag 19 april 2023 21:09 Hur lång tid tar tåget?
Kommer biljettpriset vara konkurrenskraftigt?
Blir det nån taxfreevagn?
Svar i detta skede
  • Stockholm (central stationen) - Helsingfors (järnvägsstationen) : beräknade ursprungligen att resan utan stopp skulle taga lite på två timmar. I fråga om Åbo så blir det bil eller buss till stationen på Kirjais och därefter tåg till Norrtälje och igen bil eller buss in till Stockholm. Alltså mycket oklart.
  • Ingen aning
  • Nej, inga taxfree vagnar. Taxfree gäller endast för båtar
:cheesygrin:

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 6:48
av Kantorn
Breitspurbahn skrev: tisdag 18 april 2023 12:13
ADDE skrev: fredag 24 mars 2023 5:09 https://svenska.yle.fi/a/7-10031167

Finland funderar på om det vore lönsamt att övergå till normalspår och bättre integreras med den europeiska tågmarknaden. Man pratar om att sträckan Helsingfors-Uleåborg och vidare mot Torneå ska byggas som fyrskensspår vid om- och nybyggnationer och att Rail Baltica bör sluta vid Helsingfors-Vanda flygplats.

Där vore det en guldläge att bygga ny järnväg Stockholm-Åbo över Åland. Billigare blir det väl om man breddade Roslagsbanan o fortsatte ifrån Kårsta i så fall om man ska bygga på en budget.
Det är ju att svära i kyrkan i det här forumet, men jag är helt med dig.
Förutom att vi kan få pendeltåg till Norrtälje så hade vi kunnat ha intercity-tåg mellan Stockholm och Helsingfors.
Sthlm C-Täby-Norrtälje-Eckerö-Mariehamn-Åbo-Salo-Esbo-Helsingfors.

Är inte främmande för en avgrening från Arlandabanan, men att integrera Roslagsbanan och nordöstra Stockholm i nationella/internationella stamnätet med normalspårig järnväg hade varit guld.
Jag tror varken Norrtäljeborna eller Helsingforsborna vill åka tåg på en bana som redan nu är full av långsamtgående tåg som stannar flera gånger per mil. Och eftersom Roslagsbanan går i ganska välbebyggda områden i Täby och Danderyd så får det knappast plats fyra spår i bredd där. Ska man dra järnväg till Norrtälje eller till Helsingfors så bör ny järnväg dras.
Jag förstår inte varför det vore guld att integrera Roslagsbanan med nationella/internationella stamnätet? Det får ju knappast plats mer tåg.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 7:51
av Odd
I min tankevärld så skulle en sådan förbindelse använda normalspår, och i dagsläget görs null och nada för att möjliggöra framtida konvertering (50-100 år) av Roslagsbanan till normalspår, så det handlar i så fall om en annan väg. Och vi vet ju att det är dåligt att blanda lokaltåg med godståg och regional/fjärrtåg, det är ju därför man bygger fyrspår runt om i Sverige där det är lokaltåg blandat med andra tåg. Om det skulle innebära en avgrening vid Arlanda eller nya bana mellan Stockholm C och "landfästet", eller något annat alternativ, det måste nog lösas av en framtida utredning. Smalspår i tunneln är nog inte ett alternativ heller.

Däremot kan man väl ändå tänka sig att ha både bredspår och normalspår genom tunneln, och där bredspåret slutar vid lämplig större godsterminal där omlastning kan ske på ett effektivt sätt.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 7:56
av thorwald
Kantorn skrev: torsdag 20 april 2023 6:48 Jag tror varken Norrtäljeborna eller Helsingforsborna vill åka tåg på en bana som redan nu är full av långsamtgående tåg som stannar flera gånger per mil. Och eftersom Roslagsbanan går i ganska välbebyggda områden i Täby och Danderyd så får det knappast plats fyra spår i bredd där. Ska man dra järnväg till Norrtälje eller till Helsingfors så bör ny järnväg dras.
Jag förstår inte varför det vore guld att integrera Roslagsbanan med nationella/internationella stamnätet? Det får ju knappast plats mer tåg.
Kom till samma slutsats varför uppskattade FS-Links alternativ nämligen Hyperloop. Behovet finns dock men kanske järnvägen i huvudsak borde vara en Ten_Tech godstransportled. Trafiken på kustbanan Helsingfors - Karis - Åbo är långsam och stora delar enspårig. Vidare bromsas trafiken av lokaltrafik inom Helsingfors regionen. Roslagsbanan, som Kantorn säger, är knappast lämplig för detta.
Sedan har vi problemet med att linjen går i skyddad skärgårdsnatur och allt oväsen från tåg stör oss sommargäster. Byggnads skedet kommer definitivt att bli ett stort problem. Vidare kommer sjöfarten att bli tvungen att ändra sina rutiner genom att vissa fartleder måste avbrytas eller ändras, utöver att Finlandsbåtarna lönsamhet ... :mrgreen: :cheesygrin:

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 9:14
av twr
thorwald skrev: torsdag 20 april 2023 7:56 Kom till samma slutsats varför uppskattade FS-Links alternativ nämligen Hyperloop.
FS Links rapport är ju en ren bluff och inget som kan ses som ett alternativ. De vill köra 1000 km/h genom att följa E4 mellan Stockholm och Arlanda. Ingenting i den rapporten är värt att ta på allvar.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 13:37
av thorwald
Skenariot att resa med Tåg mellan Kapellskär och Björkboda
  • Utsikt ? Vi ser tunnelvägg, betongvägg, bullerskydd omväxlande. Emellanåt kanske en solglimt uppifrån. Ingen havsutsikt under hela resan
  • Service ? Kanske bäst att ha med egen vägkost
  • Man kan kanske sova på tåget när det bullrar fram genom skärgårdarna, fjärdarna och havet
  • Lite omväxling under hösten, på grund av höst stormarna
  • Vinter resan kan även medföra överraskningar om packisen eller snön ställer till det
:( - men vill du se skärgården och havet ta båten. Skall du i tid fram ta Hyperloopen eller flyget. Detta är orsakerna vaför tåg alternativet är mera lämpat för godstransport och ej för persontrafik.
Tekniskt intresant är att kanske tågen körs autonomt, alltså hellt utan tågpersonal

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 14:38
av Breitspurbahn
thorwald skrev: torsdag 20 april 2023 13:37 Skenariot att resa med Tåg mellan Kapellskär och Björkboda
  • Utsikt ? Vi ser tunnelvägg, betongvägg, bullerskydd omväxlande. Emellanåt kanske en solglimt uppifrån. Ingen havsutsikt under hela resan
  • Service ? Kanske bäst att ha med egen vägkost
  • Man kan kanske sova på tåget när det bullrar fram genom skärgårdarna, fjärdarna och havet
  • Lite omväxling under hösten, på grund av höst stormarna
  • Vinter resan kan även medföra överraskningar om packisen eller snön ställer till det
:( - men vill du se skärgården och havet ta båten. Skall du i tid fram ta Hyperloopen eller flyget. Detta är orsakerna vaför tåg alternativet är mera lämpat för godstransport och ej för persontrafik.
Tekniskt intresant är att kanske tågen körs autonomt, alltså hellt utan tågpersonal
Förstår ingenting. Varför skulle en tunnel påverkas av höststormar, packis eller omöjliggöra en restaurangvagn?

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: torsdag 20 april 2023 15:22
av thorwald
Breitspurbahn skrev: torsdag 20 april 2023 14:38 Varför skulle en tunnel påverkas av höststormar, packis eller omöjliggöra en restaurangvagn?
Frågan var egentligen om utsikten, alltså havet syns ej. Visst är en restaurangvagn möjlig om vi verkligen kör persontåg på sträckan Karis - Björkboda - Pargas - Åland - Kapellskär - Norrtälje. Problemet med höststormar är mängden av vatten som vräker in i tunnlarna och problemet packis kan ute i skärgården rubba banans fundament och skada banan :idea:

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: fredag 21 april 2023 0:16
av ADDE
Jag tänker mig att linjedragningen ska vara så här:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Arlanda/Märsta/Lernbacken-Gottröra-Rimbo-Norrtälje-Grisslehamn-Eckerö-Mariehamn-Åbo-Salo-Vanda flygfält.

4-skensspår skulle nog byggas på hela sträckan och då sluta vid en bredspårig godsbangård i Rosersberg, alternativt att den bara byggs till Mariehamn. Sträckan mellan Helsingfors-Åbo skulle nog enbart byggas normalspårig parallellt med att man rustar upp och bygger ut till dubbelspår på Kustbanan för de bredspåriga tågen.

Stationerna Gottröra, Rimbo, Campus Roslagen, Norrtälje C, Söderby-karl, Älmsta och Grisslehamn körs bara av pendeltågen och vid Grisslehamn skulle lämpligen en separat säckstation för dessa pendeltåg kunna bebyggas ovanpå mark. Mälartåg skulle kunna köra till Mariehamn med stopp vid Arlanda, Norrtälje C, och Mariehamns flygplats. VR kör sina inhemska tåg Helsingfors-Mariehamn med stopp i Vanda, Nummelä, Salo och Åbo. Slutligen skulle SJ och VR bilda ett gemensamt bolag som kör direkta fjärrtåg Stockholm-Helsingfors-Tallinn med endast stopp i Arlanda, vissa turer i Norrtälje, Mariehamn, Åbo, vissa turer i Salo, Vanda, Helsingfors, med vissa turer vidare till Tallinn. Givetvis ska hela banan byggas i 250-320 km/h där det är möjligt. Sträckan Arlanda-Norrtälje skulle nog behövas byggas i 4-spår, i övrigt kanske dubbelspår räcker. I vanda så ansluter banan till Rail baltica så persontågen kan fortsätta till Tallinn och andra förbindelser kan skapas.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: fredag 21 april 2023 9:05
av Fyrgeit
Väldigt vackert Adde!

Om katten själv får välja skulle korsningen vid Arlanda se ut så här...
finlandsbanan.png
finlandsbanan.png (334.45 KiB) Visad 942 gånger
...så kan man köra pendeltåg i en slinga Upplands Väsby-Rosersberg-Märsta-Arlanda C-Upplands Väsby och andra hållet också.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: måndag 24 april 2023 9:43
av Breitspurbahn
ADDE skrev: fredag 21 april 2023 0:16 Jag tänker mig att linjedragningen ska vara så här:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Arlanda/Märsta/Lernbacken-Gottröra-Rimbo-Norrtälje-Grisslehamn-Eckerö-Mariehamn-Åbo-Salo-Vanda flygfält.

4-skensspår skulle nog byggas på hela sträckan och då sluta vid en bredspårig godsbangård i Rosersberg, alternativt att den bara byggs till Mariehamn. Sträckan mellan Helsingfors-Åbo skulle nog enbart byggas normalspårig parallellt med att man rustar upp och bygger ut till dubbelspår på Kustbanan för de bredspåriga tågen.

Stationerna Gottröra, Rimbo, Campus Roslagen, Norrtälje C, Söderby-karl, Älmsta och Grisslehamn körs bara av pendeltågen och vid Grisslehamn skulle lämpligen en separat säckstation för dessa pendeltåg kunna bebyggas ovanpå mark. Mälartåg skulle kunna köra till Mariehamn med stopp vid Arlanda, Norrtälje C, och Mariehamns flygplats. VR kör sina inhemska tåg Helsingfors-Mariehamn med stopp i Vanda, Nummelä, Salo och Åbo. Slutligen skulle SJ och VR bilda ett gemensamt bolag som kör direkta fjärrtåg Stockholm-Helsingfors-Tallinn med endast stopp i Arlanda, vissa turer i Norrtälje, Mariehamn, Åbo, vissa turer i Salo, Vanda, Helsingfors, med vissa turer vidare till Tallinn. Givetvis ska hela banan byggas i 250-320 km/h där det är möjligt. Sträckan Arlanda-Norrtälje skulle nog behövas byggas i 4-spår, i övrigt kanske dubbelspår räcker. I vanda så ansluter banan till Rail baltica så persontågen kan fortsätta till Tallinn och andra förbindelser kan skapas.
Mycket bra tänkt; tror dock den borde gå till Degerö från Lumparland och sedan norrut. Det pratas redan nu om en tunnel till Degerö och den hade då kopplat ihop fler öar i Åland med varandra. Men annars toppen. :)

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: måndag 24 april 2023 9:53
av Breitspurbahn
Apropå Mälartåg; tror ni det hade funnits underlag för att skapa en koppling mellan Mälarbanan och Arlanda/Finlandsbanan? Så att tåg hade kunnat gå i en öst-västlig riktning utan att behöva åka ner till Stockholm?

Tänker antingen koppla Bålsta med Arlanda via Sigtuna. Eller kanske en bana längs med Rotebroleden?

https://kartor.eniro.se/m/E9Wff

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: måndag 24 april 2023 11:38
av ADDE
Breitspurbahn skrev: måndag 24 april 2023 9:53 Apropå Mälartåg; tror ni det hade funnits underlag för att skapa en koppling mellan Mälarbanan och Arlanda/Finlandsbanan? Så att tåg hade kunnat gå i en öst-västlig riktning utan att behöva åka ner till Stockholm?

Tänker antingen koppla Bålsta med Arlanda via Sigtuna. Eller kanske en bana längs med Rotebroleden?

https://kartor.eniro.se/m/E9Wff
Jag tror mer på en återuppbyggd förbindelse mellan Enköping och Uppsala istället. Det skulle hjälpa med eventuella nattåg Oslo-Helsingfors som då stannar vid Uppsala. Även lokalt så är nog UL mer intresserad av denna förbindelse då man kan köra upptåg Uppsala-Enköping-Västerås/Bålsta. Även Mälartåg skulle nog kunna köra några turer Mariehamn-Uppsala-Västerås via denna länk.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: måndag 24 april 2023 18:23
av Robert T
ADDE skrev: måndag 24 april 2023 11:38 Även lokalt så är nog UL mer intresserad av denna förbindelse då man kan köra upptåg Uppsala-Enköping-Västerås/Bålsta.
UL har lagt ner Upptåget.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: tisdag 25 april 2023 7:12
av thorwald
Beklagar :x
Men problemet med havsdjup har ej försvunnit. Havsdjupet runt Märkeskallan skulle man egentligen kunna jämföra med 'schweitz' med sina höga höjder och djupa dalar (se sjökortet)
Alternativen är
  • Tillräckligt norr om Märkeskallan och Märket alltså långt in i Bottenhavet
  • Följa Ålands havs tröskel, en underbar idé. Start nästan rakt ut till havs från Stockholm (-Nacka-Gustavsberg-Vindö-Möja-Västra Tröskeln-... )
  • Mellanryggen, alltså Kapellskär-Söderarm-Flötjan-Lågskär-Vittenstenen-Föglö
Lösning ett betyder en mycket lång havstunnel, strök detta alternativ.
Lösning två faller på havsdjupen vid Stora Haldens boj men i mina drömmar tänker jag mig att med bil starta längs en bro enligt denna lösning, en tidig sommar morgon, havet är spegel blankt och dimmorna vilar över havet. Kör mot den uppstigande solen ... :roll:
Lösning tre är mest realistiska i och med att inga stora havsdjup förekommer och färdmedlen är godståg eller Hyperloop av FS-Links typ.
Med lösning tre blir det alltså Ålands station som gäller och bil eller buss in till Mariehamn genom Föglö tunneln. Färden från Norrtälje till Åland via Kapellskär är ingen njutning, det enda man ser är tunnlar, betongväggar, och definitivt ingen tax-free försäljning.
Betydelsen av godstrafiken via Åland är en viktig länk sett ur Finlands och NATOs synpunkt för transport till och från västra Europa, varför förbindelsen definitivt bör byggas så att godstågen ej kör genom Stockholm utan runt staden. Det stora ekonomiska centret i Finland är Helsingfors regionen med tre av Finlands största städer, vidare är den fjärde största Tammerfors kopplad till Helsingfors regionen via den finska huvudbanan. Valde Karis i väst Nyland som utgångspunkt i och med att Karis idag har både järnväg mot huvudbanan (via Hyvinge) och mot Helsingfors via kustbanan. Godståg kan även köras från de Baltiska länderna genom att köra via Kervo och Hyvinge, bägge städer vid huvudbanan, efter byte av spårbredd och efter rejäl uppgradering av banorna.
FS-Links förslag om Hyperloop har jag utvecklat för Helsingfors regionen så att starten är från Otnäs/Esbo vilket möjliggör ombyte från Tallinntunnelns tåg. För Stockholm har jag föreslagit att Hyperloopen i motsats till godståget fortsätter till Stockholm Östra, alltså följer nuvarande motorväg Norrtälje - Stockholm, och ansluter med detta till Metron vid Stockholm Östra.

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Postat: tisdag 25 april 2023 15:21
av C12C3C3C12
Mellan Kökar samt Åbo skärgård är havsdjupet 100 meter.