Sida 2 av 3
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: lördag 01 april 2023 16:50
av bjorn.lovdahl
4330 skrev: ↑lördag 25 mars 2023 11:19
Det är dags att städa upp i tidtabellen för aktuell sträcka. Den var enkel och förutsägbar innan T22, nu är det oregelbunden trafik vilket främst drabbar resenärer Märsta <> Uppsala.
Via Arlanda: SL, SJ InterCity, SJ fjärrtåg, nattåg.
Via Märsta: SJ och Mälartåg samsas om jämn 30-minuterstrafik. Ännu enklare om den ena aktören slutar köra trafiken så att antalet aktörer på sträckan minskar från tre till två.
Ja Mälartågen är tämligen onödiga mellan Stockholm och Uppsala
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: lördag 01 april 2023 18:08
av Enceladus
bjorn.lovdahl skrev: ↑lördag 01 april 2023 16:50
4330 skrev: ↑lördag 25 mars 2023 11:19
Det är dags att städa upp i tidtabellen för aktuell sträcka. Den var enkel och förutsägbar innan T22, nu är det oregelbunden trafik vilket främst drabbar resenärer Märsta <> Uppsala.
Via Arlanda: SL, SJ InterCity, SJ fjärrtåg, nattåg.
Via Märsta: SJ och Mälartåg samsas om jämn 30-minuterstrafik. Ännu enklare om den ena aktören slutar köra trafiken så att antalet aktörer på sträckan minskar från tre till två.
Ja Mälartågen är tämligen onödiga mellan Stockholm och Uppsala
Är detta ett aprilskämt? Mälartåg ger genomgående trafikering, lägre biljettpriser samt lägre kostnader för Mälardalens skattebetalare.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: lördag 01 april 2023 20:34
av Joakim W
Enceladus skrev: ↑lördag 01 april 2023 18:08
bjorn.lovdahl skrev: ↑lördag 01 april 2023 16:50
4330 skrev: ↑lördag 25 mars 2023 11:19
Det är dags att städa upp i tidtabellen för aktuell sträcka. Den var enkel och förutsägbar innan T22, nu är det oregelbunden trafik vilket främst drabbar resenärer Märsta <> Uppsala.
Via Arlanda: SL, SJ InterCity, SJ fjärrtåg, nattåg.
Via Märsta: SJ och Mälartåg samsas om jämn 30-minuterstrafik. Ännu enklare om den ena aktören slutar köra trafiken så att antalet aktörer på sträckan minskar från tre till två.
Ja Mälartågen är tämligen onödiga mellan Stockholm och Uppsala
Är detta ett aprilskämt? Mälartåg ger genomgående trafikering, lägre biljettpriser samt lägre kostnader för Mälardalens skattebetalare.
Fråga Uppsalapendlarna vad de tycker om att deras tåg fastnat vid något stopp söder om Stockholm..

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: söndag 02 april 2023 10:13
av bjorn.lovdahl
Genomgående trafikering men det är ju inte många resenärer som åker genomgående, på vilket sätt blir det billigare för skattebetalarna än att använda sig av den kommersiella aktören på sträckan?
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: söndag 02 april 2023 11:33
av Enceladus
bjorn.lovdahl skrev: ↑söndag 02 april 2023 10:13
Genomgående trafikering men det är ju inte många resenärer som åker genomgående, på vilket sätt blir det billigare för skattebetalarna än att använda sig av den kommersiella aktören på sträckan?
Innan Mälartåg började köra mellan Stockholm och Uppsala fick regionerna
bara behålla 300 kr av en Movingo-biljett:
UNT skrev:I praktiken innebär det att UL och SL får knappt 300 kronor av de totalt 2 200 kronor som movingokortet mellan Stockholm och Uppsala kostar.
Det tidigare upplägget innebar alltså att regionerna fick betydligt lägre intäkter för sin övriga trafik. Det är ingen slump att knappt någon storstad i Europa har ett sådant upplägg och att Skånetrafiken nobbade Väte Rails liknande erbjudande, d.v.s. att Skånetrafikens hela utbud skulle ingå i deras biljetter.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: söndag 02 april 2023 18:18
av 4330
Enceladus skrev: ↑söndag 02 april 2023 11:33
Innan Mälartåg började köra mellan Stockholm och Uppsala fick regionerna
bara behålla 300 kr av en Movingo-biljett:
UNT skrev:I praktiken innebär det att UL och SL får knappt 300 kronor av de totalt 2 200 kronor som movingokortet mellan Stockholm och Uppsala kostar.
Då hade de å andra sidan inte lagt ut pengar för egna tåg heller.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: söndag 02 april 2023 20:21
av Enceladus
4330 skrev: ↑söndag 02 april 2023 18:18
Enceladus skrev: ↑söndag 02 april 2023 11:33
Innan Mälartåg började köra mellan Stockholm och Uppsala fick regionerna
bara behålla 300 kr av en Movingo-biljett:
UNT skrev:I praktiken innebär det att UL och SL får knappt 300 kronor av de totalt 2 200 kronor som movingokortet mellan Stockholm och Uppsala kostar.
Då hade de å andra sidan inte lagt ut pengar för egna tåg heller.
Regionerna har delegerat den uppgiften till SJ, vilket höjer kostnaderna eftersom SJ måste ta en större risk. Mälardalen gör annorlunda än i princip alla andra storstadsområden i EU, och de höga priserna på att åka regionaltåg visar tydligt vilket upplägg som är effektivare...
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: tisdag 04 april 2023 12:10
av 4330
Enceladus skrev: ↑söndag 02 april 2023 20:21
4330 skrev: ↑söndag 02 april 2023 18:18
Enceladus skrev: ↑söndag 02 april 2023 11:33
Innan Mälartåg började köra mellan Stockholm och Uppsala fick regionerna
bara behålla 300 kr av en Movingo-biljett:
Då hade de å andra sidan inte lagt ut pengar för egna tåg heller.
Regionerna har delegerat den uppgiften till SJ, vilket höjer kostnaderna eftersom SJ måste ta en större risk. Mälardalen gör annorlunda än i princip alla andra storstadsområden i EU, och de höga priserna på att åka regionaltåg visar tydligt vilket upplägg som är effektivare...
Men vad bra, då får SJ Regional sluta köra på sträckan i stället. Samtliga Mälartåg går då via Märsta som får tillbaka sin 30-minuterstrafik.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: tisdag 04 april 2023 18:59
av Enceladus
4330 skrev: ↑tisdag 04 april 2023 12:10
Men vad bra, då får SJ Regional sluta köra på sträckan i stället. Samtliga Mälartåg går då via Märsta som får tillbaka sin 30-minuterstrafik.
Två spår blir fyra på sträckan Uppsala - Stockholm
Infrastrukturnyheter skrev:Ostkustbanan ska byggas ut mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Det ska bli smidigare att ta tåget, fler avgångar att välja på och säkrare ankomsttider. Ytterligare två spår, cirka 23 kilometer, ska byggas från Uppsala till länsgränsen mellan Uppsala och Stockholm. Två nya stationer ska byggas vid Bergsbrunna och Alsike.
Det behövs mer än två regionaltåg i timmen när de två nya stationerna är byggda. Vidare finns det behov av direkttåg, tåg via Arlanda samt tåg via Märsta.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: onsdag 05 april 2023 17:18
av 4330
Enceladus skrev: ↑tisdag 04 april 2023 18:59
4330 skrev: ↑tisdag 04 april 2023 12:10
Men vad bra, då får SJ Regional sluta köra på sträckan i stället. Samtliga Mälartåg går då via Märsta som får tillbaka sin 30-minuterstrafik.
Två spår blir fyra på sträckan Uppsala - Stockholm
Infrastrukturnyheter skrev:Ostkustbanan ska byggas ut mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Det ska bli smidigare att ta tåget, fler avgångar att välja på och säkrare ankomsttider. Ytterligare två spår, cirka 23 kilometer, ska byggas från Uppsala till länsgränsen mellan Uppsala och Stockholm. Två nya stationer ska byggas vid Bergsbrunna och Alsike.
Det behövs mer än två regionaltåg i timmen när de två nya stationerna är byggda. Vidare finns det behov av direkttåg, tåg via Arlanda samt tåg via Märsta.
Om 8-10 år ja. Jag tänker närmast på T24.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: tisdag 20 juni 2023 20:33
av Enceladus
Zonerna tas bort – UL inför tidstaxa
UL skrev:Den 7-8 juni fattade Regionfullmäktige beslut om nya priser för UL:s enkel- och 30-dagarsbiljett. Priset för enkelbiljett är 39 kr och 30-dagarsbiljetten kostar 1 030 kr. Priserna gäller från 22 januari 2024, samtidigt som zonerna tas bort och tidstaxa införs. Beslutet om tidstaxa fattades av Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden 27 mars 2023. Här berättar vi vad det innebär för dig som reser med oss:
UL:s nya enkelbiljett kostar 39 kr och gäller i hela Uppsala län under 75 minuter, ungefär som i Stockholms län. Den
rabatterade biljetten kostar 27 kr.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: lördag 24 juni 2023 11:18
av 4330
Enceladus skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 20:33
Zonerna tas bort – UL inför tidstaxa
UL skrev:Den 7-8 juni fattade Regionfullmäktige beslut om nya priser för UL:s enkel- och 30-dagarsbiljett. Priset för enkelbiljett är 39 kr och 30-dagarsbiljetten kostar 1 030 kr. Priserna gäller från 22 januari 2024, samtidigt som zonerna tas bort och tidstaxa införs. Beslutet om tidstaxa fattades av Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden 27 mars 2023. Här berättar vi vad det innebär för dig som reser med oss:
UL:s nya enkelbiljett kostar 39 kr och gäller i hela Uppsala län under 75 minuter, ungefär som i Stockholms län. Den
rabatterade biljetten kostar 27 kr.
Då ser vi fram emot en sänkning av Movingo 5/30 från dagens 960 kr till 610 kr (med motsvarande rabatt på 22% som det är i nuläget).
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: onsdag 05 juli 2023 3:22
av Hechtwagen
Vilka är dedär "skattebetalarna" det hela tiden refereras till i debatterna? Är det SJ som avses? De lär väl betala en avsevärd summa skatt varje år?
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: torsdag 21 december 2023 0:22
av Enceladus
4330 skrev: ↑lördag 24 juni 2023 11:18
Då ser vi fram emot en sänkning av Movingo 5/30 från dagens 960 kr till 610 kr (med motsvarande rabatt på 22% som det är i nuläget).
Nya priser från och med 9 januari
Mälartåg skrev:Din resa med Mälartåg och Movingo är subventionerad och betalas till cirka 40 procent av offentliga medel. Anledningen till detta är att regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen är viktig för att regionen ska kunna fortsätta växa på ett hållbart sätt, och många ska kunna pendla till jobb och studier och även resa på sin fritid. Med dagens ansträngda ekonomiska läge i regionerna behöver vi genomföra en prishöjning. Alternativet att skära ner tågtrafiken skulle drabba medborgare och alla dem som pendlar till jobb och studier hårt.
Nästa år kostar en enkelbiljett 105 kr med Mälartåg och 81 kr med SL+UL. Movingo 5/30 höjs till 1 030 kr. Subventionsgraden för Mälartåg uppges vara 40 %.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: torsdag 21 december 2023 11:11
av Harald
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 05 juli 2023 3:22
Vilka är dedär "skattebetalarna" det hela tiden refereras till i debatterna? Är det SJ som avses? De lär väl betala en avsevärd summa skatt varje år?
Vilka "skattebetalarna" är beror på vilket offentligt organ som har den utgift som diskuteras. Beskattningsrätt har staten, regionerna och kommunerna. I viss mån skyfflas skattepengar mellan dessa, vilket kan göra det komplicerat att avgöra vilka skattebetalarna är. Om det är Region Stockholm som diskuteras är det dock enkelt. Region Stockholm får inga skattpengar från någon annan, utan dess utgifter bekostas av dess skattebetalare. Skatt till Region Stockholm betalas av fysiska personer boende i Stockholms län. Eftersom SJ AB inte är en fysisk person är det inte en av skattebetalarna till Region Stockholm. Men allt det här visste du väl redan.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: lördag 23 december 2023 11:23
av 4330
Enceladus skrev: ↑torsdag 21 december 2023 0:22
4330 skrev: ↑lördag 24 juni 2023 11:18
Då ser vi fram emot en sänkning av Movingo 5/30 från dagens 960 kr till 610 kr (med motsvarande rabatt på 22% som det är i nuläget).
Nya priser från och med 9 januari
Mälartåg skrev:Din resa med Mälartåg och Movingo är subventionerad och betalas till cirka 40 procent av offentliga medel. Anledningen till detta är att regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen är viktig för att regionen ska kunna fortsätta växa på ett hållbart sätt, och många ska kunna pendla till jobb och studier och även resa på sin fritid. Med dagens ansträngda ekonomiska läge i regionerna behöver vi genomföra en prishöjning. Alternativet att skära ner tågtrafiken skulle drabba medborgare och alla dem som pendlar till jobb och studier hårt.
Nästa år kostar en enkelbiljett 105 kr med Mälartåg och 81 kr med SL+UL. Movingo 5/30 höjs till 1 030 kr. Subventionsgraden för Mälartåg uppges vara 40 %.
Då kan vi se fram emot en viss överflyttning från Mälartåg till SL och SJ på sträckan Uppsala - Knivsta - Solna - Odenplan - Stockholm. Ökad försäljning av SL enkelbiljetter samt Movingo 30 (som gäller på SJ Regional) men minskad försäljning av Movingo 5/30 (som inte gäller på SJ). Men då ska helst SJ få ordning på sin fordonsbrist så att de kan börja köra direkttågen som var utlovade att börja köras fr o m tidtabellskiftet.
2 dagar/vecka
22 arbetsdagar av 30 = 9 dagar på kontoret
SL enkelbiljett:81 x 2 x 9 = 1458 kr SL
Movingo 5/30: 206 * 9 = 1854 kr SL + Mälartåg
Movingo 30: 269 * 9 = 2420 kr SL + Mälartåg + SJ Regional
Vinnare: SL
3 dagar/vecka
22 arbetsdagar av 30 = 13 dagar på kontoret
SL enkelbiljett:81 x 2 x 13 = 2106 kr SL
Movingo 5/30: 206 * 13 = 2678 kr SL + Mälartåg
Movingo 30: 186 * 13 = 2420 kr SL + Mälartåg + SJ Regional
Vinnare: SL
Mest prisvärt: Movingo 30
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: torsdag 04 januari 2024 19:12
av 4330
4330 skrev: ↑lördag 23 december 2023 11:23
Enceladus skrev: ↑torsdag 21 december 2023 0:22
4330 skrev: ↑lördag 24 juni 2023 11:18
Då ser vi fram emot en sänkning av Movingo 5/30 från dagens 960 kr till 610 kr (med motsvarande rabatt på 22% som det är i nuläget).
Nya priser från och med 9 januari
Mälartåg skrev:Din resa med Mälartåg och Movingo är subventionerad och betalas till cirka 40 procent av offentliga medel. Anledningen till detta är att regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen är viktig för att regionen ska kunna fortsätta växa på ett hållbart sätt, och många ska kunna pendla till jobb och studier och även resa på sin fritid. Med dagens ansträngda ekonomiska läge i regionerna behöver vi genomföra en prishöjning. Alternativet att skära ner tågtrafiken skulle drabba medborgare och alla dem som pendlar till jobb och studier hårt.
Nästa år kostar en enkelbiljett 105 kr med Mälartåg och 81 kr med SL+UL. Movingo 5/30 höjs till 1 030 kr. Subventionsgraden för Mälartåg uppges vara 40 %.
Då kan vi se fram emot en viss överflyttning från Mälartåg till SL och SJ på sträckan Uppsala - Knivsta - Solna - Odenplan - Stockholm. Ökad försäljning av SL enkelbiljetter samt Movingo 30 (som gäller på SJ Regional) men minskad försäljning av Movingo 5/30 (som inte gäller på SJ). Men då ska helst SJ få ordning på sin fordonsbrist så att de kan börja köra direkttågen som var utlovade att börja köras fr o m tidtabellskiftet.
2 dagar/vecka
22 arbetsdagar av 30 = 9 dagar på kontoret
SL enkelbiljett:81 x 2 x 9 = 1458 kr SL
Movingo 5/30: 206 * 9 = 1854 kr SL + Mälartåg
Movingo 30: 269 * 9 = 2420 kr SL + Mälartåg + SJ Regional
Vinnare: SL
3 dagar/vecka
22 arbetsdagar av 30 = 13 dagar på kontoret
SL enkelbiljett:81 x 2 x 13 = 2106 kr SL
Movingo 5/30: 206 * 13 = 2678 kr SL + Mälartåg
Movingo 30: 186 * 13 = 2420 kr SL + Mälartåg + SJ Regional
Vinnare: SL
Mest prisvärt: Movingo 30
Givetvis finns även alternativet "30-dagarsbiljett UL+SL" för 1930 kr som då blir vinnaren för alternativet 3 dagar/vecka. Ska bli intressant att se om SJ får igång sina direkttåg (19 över från Uppsala) på måndag; biljetter säljs fortfarande.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: fredag 05 januari 2024 17:52
av Hechtwagen
SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: fredag 05 januari 2024 19:04
av 4330
Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:52
SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
SJ hänvisade i UNT till att man kan ta "direktpendlar" på sträckan, vad det nu innebär.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Postat: söndag 07 januari 2024 15:08
av 4330
Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:52
SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Måndagens direkttåg är inställda sedan igår lördag. Tisdagens är än så länge planerade att gå.