Sida 2 av 3
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: tisdag 14 februari 2023 18:31
av Fyrgeit
Anna König Jerlmyr (M) skrev:Förslaget skulle leda till att infarter till Klaratunneln, som leder bort trafiken, stoppas. Vi vill i stället bygga den östliga förbindelsen för att få bort trafik från stan och öka luftkvaliteten.
För östlig förbindelse hade definitivt minskat trafiken på Hamngatan?

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: tisdag 14 februari 2023 18:46
av Hechtwagen
Enceladus skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 17:59
Odd skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 17:11
Som med många andra radikala beslut så skulle nog även ett sådant ses med kommentaren "varför gjorde vi inte det här tidigare" i backspegeln. De enda jag nog kan tänka mig skulle vara lite buttra är nog Stockholms Handelskammares spårvägsfientliga ledning som garanterat kommer att göra allt för att misskreditera spårvägen, vilket de ju som bekant har gjort tidigare.
Det förra styret i Stockholms kommun sågade spårvägsplanerna, åtminstone indirekt:
M sågar förslaget om bilfria Hamngatan
byggastockholm skrev:– Vi har ett trafikhaveri i City med bilar som står stilla och trängs. Hela staden håller på att grävas upp och att då föreslå att man ska stänga av Hamngatan för biltrafik visar hur lite förståelse Miljöpartiet har för framkomlighet, säger Anna König Jerlmyr till Stockholm Direkt.
Underskatta aldrig bilkramarnas inflytande!
Eller för all del bilhatarnas bilhat, nu när bilarna är precis så miljövänliga som de krävde så visar det sig att det inte var miljön de månade om utan att de helt enkelt avskyr bilar oavsett hur mycket eller lite de belastar miljön.
Fast det finns ju det omvända också, folk som anser att gamla dieseldrivna danska diesellok är bra för miljön.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: tisdag 14 februari 2023 20:42
av Odd
Massbilismens utsläpp har väl inte varit något större problem sedan katalysatorn kom. Men massbilismens problem med just massan, det förändras ju inte även om det är 100% eldrivet.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: onsdag 15 februari 2023 9:48
av Per Lind
Enceladus skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 14:05
C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 12:13
På den tiden jag jobbade på Stockholmståg frågade jag en förare om hur han skulle åka om Spårväg City byggdes till Ropsten samt kopplades ihop med Lidingöbanan. Han sade att han skulle sitta kvar i spårvagnen till Centralen istället för att byta till T-banan. Misstänker att det är flera än han som skulle göra det. För att minska trängseln då vid vändningen bygg 2 vändspår vid Centralen. Finns ställen utomlands där man gjort så.
Hur ska spårvagnarna ta sig fram till T-Centralen? De får inte plats med alla bilar i centrala Stockholm! Jag citerar Trafikförvaltningens tidigare utredning:
Trafikförvaltningen skrev:Framkomligheten för kollektivtrafiken längs sträckan Klarabergsgatan-Hamngatan-Strandvägen är i dagsläget begränsad. I samtliga studerade åtgärdspaket tillförs många fordonsrörelser med buss eller spårvagn längs denna sträcka. Idag finns förbud för allmän biltrafik på Klarabergsgatan. Olika sätt att tillskapa mer utrymme och förbättra framkomligheten för kollektivtrafik även längs Hamngatan bör studeras närmare.
I princip måste allmän biltrafik förbjudas även längs Hamngatan. Hur stor politisk aptit finns det för detta?
Hur tänker Du nu?
En spårvagn tar mindre plats än en buss och behöver ingen vingelmån.
Handelskammaren ondgjorde sig över att spårvagnen skulle korka igen en redan igenkorkad Hamngata men vad hände? Vi slapp en massa bussar som tog plats och det blev mer utrymme för bilar och andra trafikanter.
Redan idag går spårvägen till T-Centralen och det verkar fungera bra.
Förläng till Centralen och anlägg en slinga enligt ursprunglig plan, det finns det plats för - och bygg hus över slingan. Spårvagn under hus är inget nytt, används flitigt i andra delar av världen. I Haag har man t.o.m en vagnhall i bottenvåningen på ett hyreshus.
Kanske bättre att förlänga till Kungsholmen och där anlägga en slinga, eventuellt runt ett kvarter.
-Per
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: onsdag 15 februari 2023 10:16
av Joakim W
Per Lind skrev: ↑onsdag 15 februari 2023 9:48
Hur tänker Du nu?
En spårvagn tar mindre plats än en buss och behöver ingen vingelmån.
Handelskammaren ondgjorde sig över att spårvagnen skulle korka igen en redan igenkorkad Hamngata men vad hände? Vi slapp en massa bussar som tog plats och det blev mer utrymme för bilar och andra trafikanter.
Redan idag går spårvägen till T-Centralen och det verkar fungera bra.
Förläng till Centralen och anlägg en slinga enligt ursprunglig plan, det finns det plats för - och bygg hus över slingan. Spårvagn under hus är inget nytt, används flitigt i andra delar av världen. I Haag har man t.o.m en vagnhall i bottenvåningen på ett hyreshus.
Kanske bättre att förlänga till Kungsholmen och där anlägga en slinga, eventuellt runt ett kvarter.
-Per
Ja och nu slipper vi både spårvagnar och bussar, för spårvagnarna funkar inte, och ersättningstrafiken verkar funka sådär...

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: onsdag 15 februari 2023 10:20
av daniel_s
Per Lind skrev: ↑onsdag 15 februari 2023 9:48
Hur tänker Du nu?
En spårvagn tar mindre plats än en buss och behöver ingen vingelmån.
Det där upprepar du ofta men egentligen är skillnaden rätt obetydlig. Vidare är det generellt irrelevant eftersom det i princip alltid kommer att gå bussar på de gator där det kan vara aktuellt med spårvagnar. Och slutligen är det irrelevant i det specifika fallet då det rör sig om breda gator med etablerad kollektivtrafik där det inte är utrymmet i sidled som är problemet utan trafikmängden.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: måndag 01 maj 2023 23:08
av Hans W
Ärende från Trafiknämndens möte (Region Stockholm) 25 april. Om spårväg citys förlängning till Ropsten. Jag antar att nämnden godtog tjänsteutlåtandet (mötesprotokoll finns inte ännu).
Mycket luddig slutkläm: "Nästa steg i regionens åtgärdsvals- och investeringsprocess är fas Inriktning. En förutsättning för att inleda denna fas är att hela utgiften kan prioriteras in i regionens 10-åriga investeringsplan och att regionfullmäktige fattar beslut om inriktning."
https://docs.netpublicator.com/api/publ ... sommartid)
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: tisdag 02 maj 2023 15:14
av Breitspurbahn
Odd skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 20:42
Massbilismens utsläpp har väl inte varit något större problem sedan katalysatorn kom. Men massbilismens problem med just massan, det förändras ju inte även om det är 100% eldrivet.
Det fina hade ju varit om man kunde erbjuda folk bra kollektivtrafik så väljer folk det som passar dem bäst.
De flesta kommer åka kollektivt, medan vissa åker i sina bilar då det passar dem bäst.
Valfrihet <3
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: lördag 06 maj 2023 3:09
av Hechtwagen
Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 02 maj 2023 15:14
Odd skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 20:42
Massbilismens utsläpp har väl inte varit något större problem sedan katalysatorn kom. Men massbilismens problem med just massan, det förändras ju inte även om det är 100% eldrivet.
Det fina hade ju varit om man kunde erbjuda folk bra kollektivtrafik så väljer folk det som passar dem bäst.
De flesta kommer åka kollektivt, medan vissa åker i sina bilar då det passar dem bäst.
Valfrihet <3
Bilkörandet minskar väsentligt mer om man gör det dyrare att köra bil än om man gör det billigt och enkelt att åka kollektivt.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: måndag 08 maj 2023 10:43
av Breitspurbahn
Hechtwagen skrev: ↑lördag 06 maj 2023 3:09
Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 02 maj 2023 15:14
Odd skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 20:42
Massbilismens utsläpp har väl inte varit något större problem sedan katalysatorn kom. Men massbilismens problem med just massan, det förändras ju inte även om det är 100% eldrivet.
Det fina hade ju varit om man kunde erbjuda folk bra kollektivtrafik så väljer folk det som passar dem bäst.
De flesta kommer åka kollektivt, medan vissa åker i sina bilar då det passar dem bäst.
Valfrihet <3
Bilkörandet minskar väsentligt mer om man gör det dyrare att köra bil än om man gör det billigt och enkelt att åka kollektivt.
Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: måndag 08 maj 2023 10:59
av Hechtwagen
Det kommer alltid finnas en gräns för vad de med minst pengar har råd med, det är dessa personer vänstern kallar flr "vanligt folk" , ska man normera och dimensionera samhället efter deras ekonomiska föfutsättningar så blir utfallet inte helt optimalt. Varför ska det till exempel vara jättebilligt att åka kollektivt när de flesta som åker har råd att betala mer flr sina resor och dessutom är villiga att göra det.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: tisdag 09 maj 2023 18:01
av Magnus Ahltorp
Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 maj 2023 10:43
Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.
Även om det skulle vara väldigt viktigt att alla ska kunna välja mellan bil och kollektivtrafik så betyder inte det att bil ska vara billigt. Precis som med elkonsumtionen så är det viktigt att det är dyrare att göra det mer skadliga, och om man samtidigt har som krav att "alla ska ha råd" så får man ju gödsla med pengar i andra änden så att de som faktiskt gör samhällsmässigt bra val faktiskt får mera pengar att göra annat för.
Att alla skulle ha rätt att åka fram och tillbaka i onödan på Hamngatan när det finns fullgoda alternativ verkar bara dumt. Hur många sträcker sig den här rätten till? Hela Stockholms län? Hela Sverige? Ska staden bygga ut Hamngatan så att den blir 1000 gånger bredare för att alla som vill ska ha möjlighet att åka där? Nej, självklart ska Hamngatan prioriteras för annat än biltrafik.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: onsdag 10 maj 2023 13:01
av Breitspurbahn
Magnus Ahltorp skrev: ↑tisdag 09 maj 2023 18:01
Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 maj 2023 10:43
Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.
Även om det skulle vara väldigt viktigt att alla ska kunna välja mellan bil och kollektivtrafik så betyder inte det att bil ska vara billigt. Precis som med elkonsumtionen så är det viktigt att det är dyrare att göra det mer skadliga, och om man samtidigt har som krav att "alla ska ha råd" så får man ju gödsla med pengar i andra änden så att de som faktiskt gör samhällsmässigt bra val faktiskt får mera pengar att göra annat för.
Att alla skulle ha rätt att åka fram och tillbaka i onödan på Hamngatan när det finns fullgoda alternativ verkar bara dumt. Hur många sträcker sig den här rätten till? Hela Stockholms län? Hela Sverige? Ska staden bygga ut Hamngatan så att den blir 1000 gånger bredare för att alla som vill ska ha möjlighet att åka där? Nej, självklart ska Hamngatan prioriteras för annat än biltrafik.
Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: onsdag 10 maj 2023 13:06
av /jes
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:01
Magnus Ahltorp skrev: ↑tisdag 09 maj 2023 18:01
Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 maj 2023 10:43
Säkert, men då drabbar det de fattigaste främst. En mindre välbemedlad familj bör kunna ha valfriheten att kunna använda bil/kollektivtrafik.
Även om det skulle vara väldigt viktigt att alla ska kunna välja mellan bil och kollektivtrafik så betyder inte det att bil ska vara billigt. Precis som med elkonsumtionen så är det viktigt att det är dyrare att göra det mer skadliga, och om man samtidigt har som krav att "alla ska ha råd" så får man ju gödsla med pengar i andra änden så att de som faktiskt gör samhällsmässigt bra val faktiskt får mera pengar att göra annat för.
Att alla skulle ha rätt att åka fram och tillbaka i onödan på Hamngatan när det finns fullgoda alternativ verkar bara dumt. Hur många sträcker sig den här rätten till? Hela Stockholms län? Hela Sverige? Ska staden bygga ut Hamngatan så att den blir 1000 gånger bredare för att alla som vill ska ha möjlighet att åka där? Nej, självklart ska Hamngatan prioriteras för annat än biltrafik.
Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
Självreglerande
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: onsdag 10 maj 2023 15:02
av Enceladus
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:01
Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
Den här tråden handlar om Spårvåg Citys förlängning till Ropsten, vilken i praktiken kräver att biltrafiken får maka på sig från Hamngatan. Se
utredningen.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: fredag 12 maj 2023 10:43
av Breitspurbahn
/jes skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:06
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 13:01
Förstår inte ditt resonemang. Varför skulle Hamngatan byggas ut 1000 gånger bredare? Alla behöver inte använda Hamngatan.
Den ska rimligen förbli som den är med ett körfält och ett kollektivkörfält. Problemet med trafiken är tämligen självregulerande (känns som en anglicism, säger vi så i Sverige?), hela Sverige kommer inte vilja köra där eller ha behov av det. Och folk kommer inte vilja sitta i bilkö.
Självreglerande
Tack, såklart.

'
Enceladus skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 15:02
Den här tråden handlar om Spårvåg Citys förlängning till Ropsten, vilken i praktiken kräver att biltrafiken får maka på sig från Hamngatan. Se
utredningen.
Fast hade det ens behövts på Klarabergsgatan? Varje gång jag går förbi där så slås jag av hur mycket outnyttjat utrymme det finns på en väldigt bred gata.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: fredag 12 maj 2023 16:32
av Stefan Widén
[/quote]
Fast hade det ens behövts på Klarabergsgatan? Varje gång jag går förbi där så slås jag av hur mycket outnyttjat utrymme det finns på en väldigt bred gata.
[/quote]
Vadå extraplats, vill du ha bilfil ist för cykelbana?

Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: lördag 13 maj 2023 16:12
av Hechtwagen
Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: söndag 14 maj 2023 18:17
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev: ↑lördag 13 maj 2023 16:12
Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
Vet att jag argumenterade för det tidigare och ett skäl som tilltalar nuvarande majoritet är att även göra den delen av centrum bilfritt.
Men man måste då göra klart att alla från Djurgården och bortåt MÅSTE åka norra länken för att ta sig söder ut.
Klipper man alla förbindelser norr-syd så uppnår man detta. Klarastrandsleden - centralbron kan vara kvar ...men stäng möjligheterna att köra av på malmarna från den leden.
När förbifarten är klar så blir ju detta möjligt.
Stefan
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Postat: söndag 14 maj 2023 23:40
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev: ↑söndag 14 maj 2023 18:17
Hechtwagen skrev: ↑lördag 13 maj 2023 16:12
Varför skulle bilarna behöva försvinna från hamngatan? Vilken del av hamngatan?
Vet att jag argumenterade för det tidigare och ett skäl som tilltalar nuvarande majoritet är att även göra den delen av centrum bilfritt.
Men man måste då göra klart att alla från Djurgården och bortåt MÅSTE åka norra länken för att ta sig söder ut.
Klipper man alla förbindelser norr-syd så uppnår man detta. Klarastrandsleden - centralbron kan vara kvar ...men stäng möjligheterna att köra av på malmarna från den leden.
När förbifarten är klar så blir ju detta möjligt.
Stefan
Men gäller det hela Hamngatan från Nybroplan till Sergels torg?