Sida 2 av 2
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Postat: tisdag 01 november 2022 20:14
av daniel_s
bjorn.lovdahl skrev: ↑tisdag 01 november 2022 18:49
Spara pengar på egen regi?
I Västmanland har man ju tagit över busstrafiken i egen regi vilket resulterat till en sämre trafik till ett högre pris
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Postat: tisdag 01 november 2022 21:13
av leifd
bjorn.lovdahl skrev: ↑tisdag 01 november 2022 18:49
Spara pengar på egen regi?
I Västmanland har man ju tagit över busstrafiken i egen regi vilket resulterat till en sämre trafik till ett högre pris
Men är det inte så att i Region Västmanland, har ju den helt övervägande delen av busstrafik aldrig varit upphandlad.
Det som är nytt på senare år, är ju att man tillsammans med Region Örebro skapat aktiebolag, Svealandstrafiken, som kör trafiken i egen regi, eller med underentreprenörer och under de båda tjänstevarumärkena "VL" i Västmanland och "Länstrafiken" i Örebro.
Däremot är det ju så att i Region Örebro, så har man ju tidigare upphandlat i många år, men blandat resultat, men har nu alltså tagit hem trafiken i egen regi.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Postat: onsdag 02 november 2022 7:00
av roggek
Markus E skrev: ↑tisdag 01 november 2022 17:47
Vill också understryka att när tunnelbanan såg som värst ut med kl-ttr- vagnar etc, så togs SL och för övrigt stora delar av samhället på sängen. Man var helt enkelt inte förberedd på den kl-tt-r som skulle komma efter att Style of Wars visade på SVT i aug 1984. Efter den steg kl-ttr-t markant och formligen exploderade 1986. Det nya kl-ttr-t var ju heller inte längre kl-tt-r av typen "I was here", utan systematiskt taggande och omfattande gr-ff-t-. Som lök på laxen var ju många av vagnarna inte alls anpassade för att SL skulle kunna hålla efter kl-ttr-t. De äldre C2-/C3-vagnarna med målade masonitväggar var hopplösa att få rena, och samtliga t-vagnar hade då galonsäten som var inbjudande att kl-ttr- på. Men som sagt, SL gjorde en rad åtgärder redan med start 1985 (t ex första proven med tygsäten), och på allvar 1986 och framåt som gjorde kl-ttr- svårare och saneringen lättare. Och det stora paradigmskiftet i sammanhanget, att kl-ttr- tåg i tunnelbanan direkt skulle tas ur trafik och/eller saneras, genomfördes av SL redan 1989. Vid denna tidpunkt var i stort sett alla galonsäten utbytta mot plysch, och de målade innerväggarna i vagnarna var borta.
När SL Tunnelbanan AB "tog över" driften i samband med bolagiseringen 1990, så var det i princip samma arv som fördes vidare. Från 1999 när olika privata operatörer har vunnit driften så har Beställaren, dvs SL, ställt de krav som ligger till grund för kostnadsberäkningar, kvalitet och anbudspris. Både när det gäller kl-tt-r och städning har det successivt blivit bättre, men det är i huvudsak avhängigt beställarkraven.
Jojo, jag minns när man provade med någon parrafinliknande substans och strök på väggarna i vagnarna...
Mycket av avsaknaden av kl-ttr-t idag är ju dels tack vare den tekniska utrustningen ombord med kameraövervakningen och den "plastfilm som lamineras på väggarna" i både C20 och X60-vagnarna, och har som tidigare sagts inget med upphandling att göra. Skäms på dig Gäddan!

Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Postat: onsdag 02 november 2022 9:44
av Hechtwagen
BSB101 skrev: ↑måndag 31 oktober 2022 19:28
Hechtwagen skrev: ↑måndag 31 oktober 2022 8:26
BSB101 skrev: ↑fredag 28 oktober 2022 18:24
Vad har kl-tt-r för samband med i vilken regi tågen körs och underhålls? Vilken nivå man lägger på att kl-tt-r bestämmer beställaren och beställaren skulle bli en annan om man valde att köra i egen regi menar du?
I teorin så blir det naturligtvis samma utfall men i prakriken så riskerar det att inte bli det, det var nolltolerans mot kl-tt-r även på 80-talet och du ser hur det funkade, helt i egen regi.
Finns alltid risker med allt men att ett återtag i egen regi skulle innebära att kl-tt-r skulle implodera har jag väldigt svårt att se, men du kanske har information som visar på att så skulle bli fallet? Att hänvisa till hur det var för 40 år sedan säger inte så mycket om hur det skulle bli i framtiden.
Det skulle naturligtvis inte kl-ttr- mer men kanske saneras långsammare. Om MTR skulle ha samma rutiner idag för kl-tt-r som SL hade på 80-talet så skulle det se ut som på 80-talet i tunnelbanan. Främsta anledningen till den snabba kl-tt-r i tunnelbanan idag är de viten MTR tvingas betala om det förekommer kl-tt-r, det är billigare att betala 5000 kr för att snabbt kl-tt-r en vägg än 50000 kr i vite för att det tog för lång tid.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Postat: onsdag 02 november 2022 16:54
av Markus E
80-talets andra hälft med explosionen av kl-tt-r var som sagt oerhört svårhanterlig men där vill jag påstå att SL ingalunda låg på latsidan med motåtgärder. Att tågen gick kl-ttr- hade som sagt med flera faktorer att göra, men bl a att ytor var svårsanerade och innan man hade hittat en effektiv strategi/organisation för att bekämpa kl-ttr-t. Situationen hade knappast sett annorlunda ut med en privat operatör. Däremot är det ju så att beställarkraven avgör i dag hur tunnelbanan skall se ut i detta hänseende. I dag är 24-H kravet på att kl-ttr-t skall bort (som egentligen skärpts till omedelbar sanering) grundläggande vid alla upphandlingar.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Postat: onsdag 02 november 2022 17:01
av Odd
En så stor upphandling så gäller det att upphandlaren verkligen har kompetensen så att man inte missar någonting, annars blir det världens största offentligt upphandlade fiasko...
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Postat: torsdag 03 november 2022 12:54
av Hechtwagen
Odd skrev: ↑onsdag 02 november 2022 17:01
En så stor upphandling så gäller det att upphandlaren verkligen har kompetensen så att man inte missar någonting, annars blir det världens största offentligt upphandlade fiasko...
"SL" lyckades ju när de valde Citypendeln och Mälab valde ju framångsrikt MTR såhär stora upphandlingar misslyckas aldrig!