Sida 2 av 2

Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"

Postat: måndag 31 oktober 2022 8:31
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev: lördag 29 oktober 2022 19:13
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 16:35 Går det ens att hitta personal som vill utföra all önskad nattrafik? Det är redan svårt nog att rekrytera petsonal till spårtrafiken, eller i vart fall att få dem att stanna kvar.
Varför skulle det vara problem ? Min erfarenhet från posten är att vi inte hade några problem att få personal utanför vanlig dagtid.
Natt-helger-sena kvällar . Det fanns många som motiverades av udda erbetstider och scheman. Ob-ersättning, kortare arbetstid, långa ledigheter var några exempel. Själv kunde jag med lite trixande få ihop 12-13 veckors semester från ett nattschema
Det är andta tider nu, personalen stannar kortare tid inom kollektivtrafiken och att det blir som på 80-talet att nattjobben togs av gubbarna som arbetat längst för att nattgrupoerna ansågs så bra tror jag inte är sannolikt.

Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"

Postat: måndag 31 oktober 2022 20:31
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: måndag 31 oktober 2022 8:31
Lennart Petersen skrev: lördag 29 oktober 2022 19:13
Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 16:35 Går det ens att hitta personal som vill utföra all önskad nattrafik? Det är redan svårt nog att rekrytera petsonal till spårtrafiken, eller i vart fall att få dem att stanna kvar.
Varför skulle det vara problem ? Min erfarenhet från posten är att vi inte hade några problem att få personal utanför vanlig dagtid.
Natt-helger-sena kvällar . Det fanns många som motiverades av udda erbetstider och scheman. Ob-ersättning, kortare arbetstid, långa ledigheter var några exempel. Själv kunde jag med lite trixande få ihop 12-13 veckors semester från ett nattschema
Det är andta tider nu, personalen stannar kortare tid inom kollektivtrafiken och att det blir som på 80-talet att nattjobben togs av gubbarna som arbetat längst för att nattgrupoerna ansågs så bra tror jag inte är sannolikt.
Så var det inte hos oss. Det var blandat från mycket unga upp till gamla nära pension.
Och det är ingen skillnad i dag. Förutsatt att scheman är tilltalande och att man ovanpå det får anständigt ob-tillägg så är det i ga problem att få personal utanför vanlig dagtid. Långa ledigheter är en sak som kan locka, att mixa ihop barntillsyn med make-maka är en realitet för småbarnsföräldrar o.s.v Men får man inte personal så har man inte tillräckligt med bra villkor.

Re: "Utveckla nattrafiken i hela länet och över länsgränsen till bland annat Uppsala"

Postat: onsdag 02 november 2022 9:50
av Hechtwagen
Nog är det färre personer som avgår med pension numera än förr i tiden bland förarna hos "SL"?

Jämför med bristen på lokförare, den kvarstår trots årliga utbildningar dimensionerade efter det beräknade behovet just för att folk lämnar yrket långt före pensioneringen i väsentligt högre utsträcknkng numera än tidigare, något man inte tagit hänsyn till vid planeringen.