MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Re: MTR inför städrobotar i pendeltågstrafiken

Inlägg av kildor »

Mycket ofräscht. Har också sett dessa skitiga golv. Är det något med golvmaterialet, eller har man inte tagit fram fungerande städrutiner ännu för C30?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: söndag 24 juli 2022 20:35 Jasså? Hur kommer det sig då att C20 som går på röda o blå linjen är mycket bättre städade? Det verkar öht inte som att golven på C30 rengörs. Så en del del av problemet är nog depån i Norsborg.
Det är ju glädjande att det efter nästan 60 års tunnelbanedrift äntligen finns en depå som är sämre på att hålla vagnarna rena än Nyboda ;-)
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

C30 2302 har ju haft skitigt (nästan mörkgrått) golv sedan den togs i trafik. Så jag får en känsla av att golvet är svårare att göra rent än på C20. När C20 kom så var ju golven blanka och hala. Golven på C30 är mycket mer matta.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: söndag 24 juli 2022 21:24 När C20 kom så var ju golven blanka och hala. Golven på C30 är mycket mer matta.
Mig veterligen har C20 samma golvmatta nu som vid leverans. När man blandar polermedlet rätt blir den blank utan att vara hal. I början förekom det tydligen att man blandade fel och då blev det halt.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: onsdag 20 juli 2022 13:01 Jag hittade förresten en sån där ful gul dyna på bana 1 idag, här ser man tydligt varför färgen är olämplig. På en mörkbrun dyna hade man aldrig sett det där.
Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte
Mitt i skrev:Både SL och trafikoperatören MTR har tagit kritiken på allvar. Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning berättar att MTR nu "djuprengör" sätena dubbelt så ofta som tidigare – ungefär var 45:e dag, jämfört med var 90:e dag för de äldre sätena.

– De gula tygerna är överrepresenterade, de byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå tygerna, säger hon.

[...]

– Innan 2019 kunde de tidigare sätestygerna sitta i vagnarna upp till 10 år. De nya sätestygerna byts i snitt ut minst en gång per år, berättar Sophie Gunnarsson.

[...]

– Förra året var det 49 klagomål som handlade om smutsiga säten, att jämföra med 149 ärenden 2023. En rimlig tolkning är att resenärerna upplever att det blivit bättre, säger Sophie Gunnarsson.
MTR verkar ha hittat en lösning, och resenärerna tycks vara lyriska.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: söndag 17 juli 2022 23:33 Städrobot testas i pendeltågstrafiken
Märsta.nu skrev:Robotar för användning av vissa arbetsuppgifter har sina fördelar då de kan fungera var som helst och behöver aldrig vila. MTR testar därför en robot runt om på pendeltågsstationer i länet, mitt bland resenärer. Städroboten kan både dammsuga och skura samtidigt som de frigör tid för städteamet att lägga på andra uppgifter. Nästa steg är att testa robotarna i trafiken för att skapa en mer behaglig och tryggare upplevelse.
Skulle tågen behöva mindre underhåll om de städas i trafiken "mitt bland resenärer"?
Bump men ändå, det är ju inte tågen utan stationerna robotarna ska städa så du kan ju svara vad du vill på den frågan.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Vi kan ju anta att C30 har golv som uppfyller teagikförvaltningens senaste miljökrav och därför ser solkiga ut. Det kan vara så att de är PVC-fria medans C20 har golv som inte är det.

De Svarta gummimattorna från Trelleborg som användes i samtliga tunnelvagnar fram till i början ac C12-leveranserna var väldigt slitstarka och lätta att hålla snygga.

Och innan nåcon hugger: Ja, de första åren leverwrades tunnelvagnarna med grå gummimattor, sannolikt var det de 200 första vagnarna som hade grå gummimattor, samma vagnar som hade skinnklädda dynor.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 13 april 2025 22:55
daniel_s skrev: onsdag 20 juli 2022 13:01 Jag hittade förresten en sån där ful gul dyna på bana 1 idag, här ser man tydligt varför färgen är olämplig. På en mörkbrun dyna hade man aldrig sett det där.
Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte
Mitt i skrev:– De gula tygerna är överrepresenterade, de byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå tygerna, säger hon.
MTR verkar ha hittat en lösning, och resenärerna tycks vara lyriska.
Därför envisas SL med tygsäten i tunnelbanan
Mitt i skrev:– Vi valde stoppade säten för att de ska vara komfortabla och för att det är tradition inom SL. Klädseln bidrar också till att skapa en behaglig ljudmiljö inne i fordonen, säger hon.

[...]

– En sits av plast eller metall kan upplevas som het och klibbig på sommaren och kall under vinterhalvåret.

C30:s stolar har dessutom ullklädsel, och ull har bakterieavvisande egenskaper. Men hon har förståelse för synpunkterna.
För övrigt är det tradition inom SL att ha stoppade säten. Förr var det galonsäten. Nu är det tygsäten. Vad passar bäst för städrobotar?
Skriv svar