Re: Nya spårvägsstaden Uppsala tar hem storslam i årets stadsmiljöavtal
Postat: onsdag 01 juni 2022 16:40
Jo skyddsutrymmet kan vara i en körbana, annars skulle det ju inte gå att anlägga ett spår i en vanlig gata. Det som skyddsutrymmet ska vara fritt från är fasta föremål av annat än ringa utbredning (korta föremål som t ex stolpar får finnas där), och givetvis kan det aldrig ligga så att man i stället står i eller för nära ett annat spår. Däremot kan det vara gemensamt för två spår som du säger.X12 skrev: ↑onsdag 01 juni 2022 14:27Skyddsytan får väl inte vara en del av en körbana, och inte heller cykelbana, utan måste väl vara gångbana eller någon "död" yta som inte används av trafikanter. Är spårvägen mittförlagd i väg som egen banvall kommer ju skyddutrymmet kräva en större extrayta som mittförlagda bussfiler inte hade krävt. I Norrköping är kravet på skyddsutrymme 1,4 m, som kan läggas mellan spåren för samutnyttjande av båda spåren.
Minsta skyddsutrymme i Norrköping är 2000 mm från spårmitt (ungefär 1,3 m från närmaste räl) men det behöver ju normalt bara finnas på ena sidan. (Det är lite lustigt skrivet men jag uppfattar det som att man vill att det ligger på dörrsidan men att det även kan vara på andra sidan om vagnarna har dörrar på båda sidorna.)
Det är lite luddigt hur kurvtillägg beräknas i Norrköping men vi kan ju approximera med bestämmelserna för Spårväg City, vars vagnar uppträder ungefär likadant i kurvor. Då är det 70-90 mm tillägg i en 100-meterskurva, osv omvänt proportionellt mot radien.