Sida 2 av 2

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Postat: tisdag 17 januari 2023 20:20
av Odd
Vilket behov är det vi tittar på?

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Postat: onsdag 18 januari 2023 10:46
av twr
Lennart Petersen skrev: tisdag 17 januari 2023 19:07
Kantorn skrev: tisdag 17 januari 2023 15:38
Breitspurbahn skrev: tisdag 17 januari 2023 12:09

Om man skulle gräva ner bron mellan Slussen och Gamla Stan så hade man ju kunnat göra det.
Och det i sig är totalt orealistiskt.
Det var ändå för några år sedan en grupp kulturpersoner som fick utrymme i media för detta projekt.
En detalj i förslaget var att det skulle betala sig själv, genom att slå samman Gamla stan och Slussens T-stationef skulle restoden minskas och med det attrahera fler betalande resenärer. Tjaa.. !
Det förslaget var ju totalt orealistiskt på flera olika sätt, och borde inte ha fått den uppmärksamhet det fick.

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Postat: onsdag 18 januari 2023 18:19
av Pluppiplopp
Kan man inte koppla ihop "gula linjen" med "Älvsjö linjen" och senare grena den till en av röda linjens södra grenar?

Jag vet att delar av det jag skrev ska bli till. Att göra linjen röd blir väldigt ojämnt i utseende jämfört med de andra linjerna och gör att man helt förlorar poängen med att färgkoda linjerna.

Men tillbaks till första delen så menar jag att inga tåg längre ska gå från påverkad linje via den vanliga röda rutten. Detta skulle innebära att påverkad gren skulle inte behöva samsas med den andra grenen om plats på spåren.

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Postat: torsdag 19 januari 2023 11:32
av Breitspurbahn
twr skrev: tisdag 17 januari 2023 15:00 Precis. Mörbygrenen kan hellre förlängas till Edsberg och eventuellt Väsjön hellre än att dubblera Roslagsbanan.
Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik. :)

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Postat: torsdag 19 januari 2023 13:38
av twr
Breitspurbahn skrev: torsdag 19 januari 2023 11:32
twr skrev: tisdag 17 januari 2023 15:00 Precis. Mörbygrenen kan hellre förlängas till Edsberg och eventuellt Väsjön hellre än att dubblera Roslagsbanan.
Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik. :)
Ja, absolut. Kärrdal bör vara en station på vägen. Och Häggvik kan vara en bra slutstation, jämför med hur Blå linjens ena gren slutar med byte till pendeltåg i Barkarby.

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Postat: torsdag 19 januari 2023 14:09
av Kantorn
Breitspurbahn skrev: torsdag 19 januari 2023 11:32
twr skrev: tisdag 17 januari 2023 15:00 Precis. Mörbygrenen kan hellre förlängas till Edsberg och eventuellt Väsjön hellre än att dubblera Roslagsbanan.
Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik. :)
Från Edsberg (random plats mitt i) till Kärrdal är det i runda slängar 2 km fågelvägen, lika långt som mellan Edsberg och Häggvik. Jag misstänker att det vore bättre med separata stationer. (Har inte funderat på om jag tycker det är bra eller inte, den sträckningen... det känns lite "tvärlinje" över det...

Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid

Postat: torsdag 19 januari 2023 15:00
av ADDE
Stäckan till Kärrdal, Edsberg och Häggvik är faktiskt en riktigt intressant fortsättning på Röda linjens Mörbygren som jag inte har tänkt på tidigare. Jag gillar idén.

Det skulle också ge skäl till att förlänga Gula linjen via Mörby till Täby utan att de två linjerna går parallellt med varandra...