Re: Danderyds sjukhus och Mörby station - nutid och framtid
Postat: tisdag 17 januari 2023 20:20
Vilket behov är det vi tittar på?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det förslaget var ju totalt orealistiskt på flera olika sätt, och borde inte ha fått den uppmärksamhet det fick.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 17 januari 2023 19:07Det var ändå för några år sedan en grupp kulturpersoner som fick utrymme i media för detta projekt.Kantorn skrev: ↑tisdag 17 januari 2023 15:38Och det i sig är totalt orealistiskt.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 17 januari 2023 12:09
Om man skulle gräva ner bron mellan Slussen och Gamla Stan så hade man ju kunnat göra det.
En detalj i förslaget var att det skulle betala sig själv, genom att slå samman Gamla stan och Slussens T-stationef skulle restoden minskas och med det attrahera fler betalande resenärer. Tjaa.. !
Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik.
Ja, absolut. Kärrdal bör vara en station på vägen. Och Häggvik kan vara en bra slutstation, jämför med hur Blå linjens ena gren slutar med byte till pendeltåg i Barkarby.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 19 januari 2023 11:32Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik.![]()
Från Edsberg (random plats mitt i) till Kärrdal är det i runda slängar 2 km fågelvägen, lika långt som mellan Edsberg och Häggvik. Jag misstänker att det vore bättre med separata stationer. (Har inte funderat på om jag tycker det är bra eller inte, den sträckningen... det känns lite "tvärlinje" över det...Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 19 januari 2023 11:32Medhåll. Undertecknad är faktiskt uppvuxen i Sjöberg och tänkte samma sak. En station med en uppgång i Kärrdal och en i Edsberg (kanske lite långt) som sedan gick vidare till Häggvik.![]()