Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Då var det klart....
TF köper 16 st M28 och kastar ut A35 från Djurgården. Enligt obekräftat uppgift är de fortfarande fungerande och den panikåtgärd som gjordes hade inget med vagnarnas tillgänglighet att göra.
Den grupp förare som gillar att virka ser fram mot att kunna göra det samtidigt som man kör. (på samma sätt som gjorts i andra städer med pedalvagnar)
Stefan
Eller är jag för tidigt ute?
TF köper 16 st M28 och kastar ut A35 från Djurgården. Enligt obekräftat uppgift är de fortfarande fungerande och den panikåtgärd som gjordes hade inget med vagnarnas tillgänglighet att göra.
Den grupp förare som gillar att virka ser fram mot att kunna göra det samtidigt som man kör. (på samma sätt som gjorts i andra städer med pedalvagnar)
Stefan
Eller är jag för tidigt ute?
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Då är alltså M28 och M29 nya vagntyper. M28 är visserligen tagna ur trafik, men de gick i runt 55 år och M29 som fortfarande går har gjort så i minst 50 år. Det kan väl knappast kallas problem med hållbarheten.daniel_s skrev:Så länge man inte kör vagnen med en vev så är den inte gammal. Kan dock köpa att M25 börjar bli något av en gråzon.Harald skrev:M32 började levereras 2004. Det är väl knappast en ny vagntyp, särskilt som det finns en nyare. SL95 låter också ganska gammalt.

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Nä det är imponerande att M28 behövde 55 år för att rosta sönder! C2:orna klarade det på betydligt kortare tid, men så var de ju vevmanövrerade också!Harald skrev:Då är alltså M28 och M29 nya vagntyper. M28 är visserligen tagna ur trafik, men de gick i runt 55 år och M29 som fortfarande går har gjort så i minst 50 år. Det kan väl knappast kallas problem med hållbarheten.daniel_s skrev:Så länge man inte kör vagnen med en vev så är den inte gammal. Kan dock köpa att M25 börjar bli något av en gråzon.Harald skrev:M32 började levereras 2004. Det är väl knappast en ny vagntyp, särskilt som det finns en nyare. SL95 låter också ganska gammalt.

Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Endorfiner, dopamin, oxytocin.
OK, vad händer i din kropp då?
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Förarbristen borde rimligen lätta något från och med i dag. För nu behöver inte alla i familjen stanna hemma om en person är sjuk i (misstänkt?) covid-19.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Kan inte konduktörerna gå in och köra?
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Meh! Kan inte bussförarna gå in och köra spårvagn om det nu finns så mycket bussförare? Ursäkta men det där tycker jag var en ganska dum fråga!M224 skrev:Kan inte konduktörerna gå in och köra?
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Ojdå det var känsligt.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Inte ett dugg, jag menar bara att du inte verkar ha tänkt igenom det där så mycket innan du frågade.M224 skrev:Ojdå det var känsligt.
Jag menar, SÅ slarvig tror du väl inte att spårvägen är att man skulle missa om det fanns förarutbildade konduktörer som det gick att bemanna förartjänsterna med.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Tycker det är utmärkt ide att man kan täcka för varandra istf att bara kunna utföra en enda uppgift. Helt plötsligt känns ju dubbelbemanningen på pendeltågen helt självklar...daniel_s skrev:Inte ett dugg, jag menar bara att du inte verkar ha tänkt igenom det där så mycket innan du frågade.M224 skrev:Ojdå det var känsligt.
Jag menar, SÅ slarvig tror du väl inte att spårvägen är att man skulle missa om det fanns förarutbildade konduktörer som det gick att bemanna förartjänsterna med.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Fast det är en sak du missar och det är att det krävs förarutbildning för att vara förare.M224 skrev:Tycker det är utmärkt ide att man kan täcka för varandra istf att bara kunna utföra en enda uppgift. Helt plötsligt känns ju dubbelbemanningen på pendeltågen helt självklar...
Förarna på pendeltågen kan ju förstås hoppa in som tågvakter om det är brist på tågvakter, och det händer ibland. Det omvända fungerar dock inte, och det är ju förarna som är den stora bristvaran.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
daniel_s skrev:Fast det är en sak du missar och det är att det krävs förarutbildning för att vara förare.M224 skrev:Tycker det är utmärkt ide att man kan täcka för varandra istf att bara kunna utföra en enda uppgift. Helt plötsligt känns ju dubbelbemanningen på pendeltågen helt självklar...
Förarna på pendeltågen kan ju förstås hoppa in som tågvakter om det är brist på tågvakter, och det händer ibland. Det omvända fungerar dock inte, och det är ju förarna som är den stora bristvaran.
Nejdå, jag missade inte. Jag tog mer eller mindre förgivet att konduktörerna kunde "merutnyttjas". I depåerna är det inte helt ovanligt att vissa reparatörer har mer än depåberhörighet i TriTub.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Endorfiner, dopamin, oxytocin.[/quote]M224 skrev: OK, vad händer i din kropp då?
Aha, smärlindring, mat- och sexlust samt allmänt välbefinnande!
Det var inte dåligt hur val av busstyp i kollektivtrafiken kan få betydelse för folkhälsan!
Och vad jag vet kommer AB SS att sortera ut sina B9S efter att avstängningen av Gamla Lidingöbron är hävd. Bussersättning planeras Ropsten-Baggeby medan omkopplingen till nya Lilla Lidingöbron sker.)
Håll ut!
Ju förr dess bättre.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Ja men det är ju helt bakvänt. Det som är sant är att förare går att merutnyttja som konduktörer, och det gör man ibland också på samtliga lokalbanor om det är lite överskott på förare. Om det då uppstår en vakant förartjänst så är givetvis det första man gör att rycka den förarutbildade konduktören och ge den den vakanta förartjänsten i stället.M224 skrev:Nejdå, jag missade inte. Jag tog mer eller mindre förgivet att konduktörerna kunde "merutnyttjas".daniel_s skrev:Fast det är en sak du missar och det är att det krävs förarutbildning för att vara förare.
Ja men de tjänstgör normalt i sin mest kvalificerade roll, alltså som reparatör, inte sant? Det tar 2-3 månader att bli godkänd förare, men åratal att bli en bra reparatör.M224 skrev: I depåerna är det inte helt ovanligt att vissa reparatörer har mer än depåberhörighet i TriTub.
Missförstå mig rätt, jag är helt klart för att man "merutnyttjar" folk som du kallar det när det råkar finnas personal med erforderlig kompetens. Men det är ju inte samma sak som att man kan utbilda varenda en på något som är mycket svårare än det man normalt använder dem till!
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
På den tiden tunneltågen hade tågvakt var fast placerade tågvakter förarutbildade. Vid behov av förare kunde de ersättas av extraanställada tågvakter utan förarutbildning, som populärt kallades EPA-tågvakter.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Ja, fast kanske inte på alla tjänster, för ibland ingick det väl också att köra tåg till och från hallarna i samband med kopplingen antar jag. Var det inte mest i sommartidtabellerna som man tog in epa-tågvakter så att de riktiga tågvakterna kunde täcka semestrarna?Harald skrev:På den tiden tunneltågen hade tågvakt var fast placerade tågvakter förarutbildade. Vid behov av förare kunde de ersättas av extraanställada tågvakter utan förarutbildning, som populärt kallades EPA-tågvakter.
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
På den tiden det var tågvakter hela dagen ingick i regel ingen körning. Då brukade samma förare och tågvakt arbeta ihop. Därmed var det ju lätt att låta tågvakten ta över förartjänsten vid behov. Det var också tillåtet för förare och tågvakt att byta jobb under passet, men det skulle meddelas till TUC i förväg. När man införde enbemanning med korta tåg mitt på dagen och på kvällarna blev ut - och inkörning på vissa tågvaktstjänster. På sommaren skapade man i stället förartjänster med ett antal ut- eller inkörningar för att få tågvaktstjänster utan körning. Förutom sommartid användes EPA-tågvakter också i lördagarnas nattrafik.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Vi kan konstatera att tid och pengar har gjort att man inte längre har de extraresurser i form av reserver mm för att klara lägen som rått (frågan är om man ens hade det när det satt en handfull reserver i varje depå) Ska man framföra något måste man ju ha rätt utbildning, har man inte det kan man man inte och det finns inga genvägar som Daniel konstaterat.
Alla operatörer har vridit och vänt på allt för att kunna hålla trafiken igång.
/Stefan
Alla operatörer har vridit och vänt på allt för att kunna hålla trafiken igång.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Lite väl mycker ersättningsbussar på Spårväg city?
Det hörde jag inte talas om när vi hade tågvakter på Bana 1, det hände att man bytte en halvsläng, så kunde jag läsa tidningen som tågvakten plockat upp. Det fanns förarutbildade tågvakter som av medicinska själ inte fick köra. På dom tåg som delades till L27 blev tågvakten förare, sedan omvänt när tågen kopplades till heltåg.Harald skrev:På den tiden det var tågvakter hela dagen ingick i regel ingen körning. Då brukade samma förare och tågvakt arbeta ihop. Därmed var det ju lätt att låta tågvakten ta över förartjänsten vid behov. Det var också tillåtet för förare och tågvakt att byta jobb under passet, men det skulle meddelas till TUC i förväg. När man införde enbemanning med korta tåg mitt på dagen och på kvällarna blev ut - och inkörning på vissa tågvaktstjänster. På sommaren skapade man i stället förartjänster med ett antal ut- eller inkörningar för att få tågvaktstjänster utan körning. Förutom sommartid användes EPA-tågvakter också i lördagarnas nattrafik.