Den skulle nog visst kunna fungera självständigt. Det finns nog dock ingen organisation som skulle buda på den självständigt utan att samtidigt, och med villkor, buda på andra kontrakt.Lennart Petersen skrev:Jag har svårt förstå varför inte Saltsjöbanan skulle kunna fortleva i en egen organisation.
Som självständigt bolag är det nog numera svårt att få lönsamhet, dels för att man inte har kontroll över intäkterna (SL-taxa) men även att den inte längre har förbindelse med rikstågnätet, en förutsättning för att ett privat bolag skulle köpa banan för att utveckla den.
Men icke relevant för fråganLennart Petersen skrev:Den har ju funnits i 128år.
Det är inte helt säkert att just den relationen finns. Det finns stora organisationer som har korta beslutsvägar och det finns små organisationer som är katastrofala på intern kommunikation.Lennart Petersen skrev:Småskaligt har många fördelar som kortare beslutsvägar e.t.c
Om SB skulle implementera samma system på samma sätt så skulle ju även dom drabbas.Lennart Petersen skrev:Och för storskaligt kan vi ju se den katastrof som drabbat SJ i deras nya personalplaneringssystem.