Spårvägarna i Stockholm upphandlas i ett paket

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Spårvägarna i Stockholm upphandlas i ett paket

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:Jag har svårt förstå varför inte Saltsjöbanan skulle kunna fortleva i en egen organisation.
Den skulle nog visst kunna fungera självständigt. Det finns nog dock ingen organisation som skulle buda på den självständigt utan att samtidigt, och med villkor, buda på andra kontrakt.
Som självständigt bolag är det nog numera svårt att få lönsamhet, dels för att man inte har kontroll över intäkterna (SL-taxa) men även att den inte längre har förbindelse med rikstågnätet, en förutsättning för att ett privat bolag skulle köpa banan för att utveckla den.
Lennart Petersen skrev:Den har ju funnits i 128år.
Men icke relevant för frågan
Lennart Petersen skrev:Småskaligt har många fördelar som kortare beslutsvägar e.t.c
Det är inte helt säkert att just den relationen finns. Det finns stora organisationer som har korta beslutsvägar och det finns små organisationer som är katastrofala på intern kommunikation.
Lennart Petersen skrev:Och för storskaligt kan vi ju se den katastrof som drabbat SJ i deras nya personalplaneringssystem.
Om SB skulle implementera samma system på samma sätt så skulle ju även dom drabbas.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Frågor om Saltsjöbanans organisation, trafikavtal mm har jag ingen åsikt om. Men vad gäller den tekniska standarden tror jag det är klokast att behålla den som den är. Det är lätt att gå i fällan att tro att standardisering alltid är bra, men det kan finnas väldigt stora konkreta nackdelar.

Tankarna inom TF går i riktning att fortsätta hålla Saltsjöbanan som ett eget system. Däremot vill man gå i riktining mot att ensa spårvägarna, som ju efterlyses i denna tråd. Och det tror jag är helt rätt, för i det fallet överväger fördelarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:Den har väl egentligen aldrig funnits i en helt egen organisation. Skulle väl vara ett par år under perioden 1969-1980 då. Innan dess var det ett privatägt bolag som mig veterligen förvaltades som en del av ett fastighetsbolag i wallenbergsfären. Sen blev det ett ”SL-bolag” (jaja, kommunägt 1969-71 under omställningen enligt hörjelöverenskommelsen) som åtminstone i början också opererade bussverksamhet, men den föll kanske bort typ 1971. Och från 1980 har det hängt ihop med i tur och ordning Roslagsbanan, tunnelbanan och Tvärbanan.
När de var som allra mest egna före SLJ tiden så hade de en bussverksamhet också.
Skriv svar