Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 688
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Inlägg av /jes »

C12C3C3C12 skrev:
RobertE skrev:Här är en bild ifrån Bussmicke.

https://www.bussmicke.se/Bildgalleri-ol ... 070122.jpg
Övriga ställen hade enradiga knappsatser, att Hornstull hade dessa knappar berodde på som synes på bilden alla vändmöjligheter som fanns.
På T-centralen mot Östermalmstorg fanns tvåradig låda.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Inlägg av Kantorn »

/jes skrev:
C12C3C3C12 skrev:
RobertE skrev:Här är en bild ifrån Bussmicke.

https://www.bussmicke.se/Bildgalleri-ol ... 070122.jpg
Övriga ställen hade enradiga knappsatser, att Hornstull hade dessa knappar berodde på som synes på bilden alla vändmöjligheter som fanns.
På T-centralen mot Östermalmstorg fanns tvåradig låda.
Ropsten, Gärdet, Tekniska högskolan, Universitetet, Danderyds sjukhus? Eller är jag fel ute? Jag bara gissar.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 279
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Inlägg av Fyrgeit »

Kantorn skrev:Ropsten, Gärdet, Tekniska högskolan, Universitetet, Danderyds sjukhus? Eller är jag fel ute? Jag bara gissar.
Borde väl vara: Östermalmstorg, Gärdet, Ropsten, Tekniska Högskolan, Mörby Centrum. Det är de jag kommer på. Varken Universitetet eller Danderyd har vändmöjlighet efter stationen.

Men då är det konstigt att det finns hela 7 knappar. Kanske är de bara av samma modell som de i hornstull, bara att två av knapparna inte gör något.
IMG_20211111_151951094.jpg
IMG_20211111_151951094.jpg (59.68 KiB) Visad 671 gånger
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Inlägg av daniel_s »

Ja de verkar ha bytt lådorna. På de gamla lådorna vill jag minnas att det var ett jämnt antal knappar. Undrar om det inte var två knappar för Mörby centrum. Vid någon station fanns det en knapp "Övn.tåg" också, det kan ha varit Tce. Annars var det vanliga att man tryckte två gånger med övningståg.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 279
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Inlägg av Fyrgeit »

daniel_s skrev:Ja de verkar ha bytt lådorna. På de gamla lådorna vill jag minnas att det var ett jämnt antal knappar. Undrar om det inte var två knappar för Mörby centrum. Vid någon station fanns det en knapp "Övn.tåg" också, det kan ha varit Tce. Annars var det vanliga att man tryckte två gånger med övningståg.
Vad menas med övningståg? Förarutbildning?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Inlägg av Kantorn »

Fyrgeit skrev:
Kantorn skrev:Ropsten, Gärdet, Tekniska högskolan, Universitetet, Danderyds sjukhus? Eller är jag fel ute? Jag bara gissar.
Borde väl vara: Östermalmstorg, Gärdet, Ropsten, Tekniska Högskolan, Mörby Centrum. Det är de jag kommer på. Varken Universitetet eller Danderyd har vändmöjlighet efter stationen.

Men då är det konstigt att det finns hela 7 knappar. Kanske är de bara av samma modell som de i hornstull, bara att två av knapparna inte gör något.

Vände 24 till Tekniska Högskolan och 15 till Universitetet på samma ställe när det begav sig? Eller har det vändspåret till Universitetet försvunnit? Jag menade Mörby Centrum och inte Danderyds sjukhus, mittåt.
Professionell tyckare
RobertE
Inlägg: 60
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Re: Mystiska knappar i Hornstull och T-centralen?

Inlägg av RobertE »

Kantorn skrev:
Fyrgeit skrev:
Kantorn skrev:Ropsten, Gärdet, Tekniska högskolan, Universitetet, Danderyds sjukhus? Eller är jag fel ute? Jag bara gissar.
Borde väl vara: Östermalmstorg, Gärdet, Ropsten, Tekniska Högskolan, Mörby Centrum. Det är de jag kommer på. Varken Universitetet eller Danderyd har vändmöjlighet efter stationen.

Men då är det konstigt att det finns hela 7 knappar. Kanske är de bara av samma modell som de i hornstull, bara att två av knapparna inte gör något.

Vände 24 till Tekniska Högskolan och 15 till Universitetet på samma ställe när det begav sig? Eller har det vändspåret till Universitetet försvunnit? Jag menade Mörby Centrum och inte Danderyds sjukhus, mittåt.
Universitetet hade ett provisoriskt vändspår strax norr om stationen. Det ligger två övergångsväxlar där.
En gångbrygga fanns närmast väggen vid söderspåret. Det var bara söderspåret som hade en gångbrygga.
Skriv svar