Ögonöppnare: Väsby ligger mer centralt än Djurgården
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ögonöppnare: Väsby ligger mer centralt än Djurgården
Tycker Enceladus skulle skaffa en helikopter, då kan man ta sig vart man vill på nolltid. Fast den kostar ju förstås...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Ögonöppnare: Väsby ligger mer centralt än Djurgården
Det byggs ju redan en bussterminal vid Nacka forum. Den skulle behöva vara ungefär dubbelst så stor om det inte fanns någon vid Slussen. Det skulle bli en extremt stor bussterminal, större än någon annan i Sverige. Och sen skulle resenärerna förstås inte rymmas på tunnelbanan heller.Diripsi skrev:Jag tror att Enceladus menar att Nacka borde ha gjort samma sak som Väsby, alltså dra in direktbussarna till innerstan och bygga en bussterminal vid Nacka Forum istället. Då blir ju bussterminalen vid Slussen onödig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ögonöppnare: Väsby ligger mer centralt än Djurgården
Ögonöppnare! Märsta ligger centralare än Stockholm för Upplands Väsbybor!
Re: Ögonöppnare: Väsby ligger mer centralt än Djurgården
Nytt resecentrum i Väsby Entré bör vara ett nationellt intresse
Väsby Entré finns varken med i Trafikverkets nationella plan eller Region Stockholms länsplan, trots att både Trafikverket och Region Stockholm pekar ut en utbyggnad av stationen som nödvändig för att utveckla tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Väsby Entré finns varken med i Trafikverkets nationella plan eller Region Stockholms länsplan, trots att både Trafikverket och Region Stockholm pekar ut en utbyggnad av stationen som nödvändig för att utveckla tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Re: Ögonöppnare: Väsby ligger mer centralt än Djurgården
Ser inte riktigt vitsen med att en stockholmsförorts pendeltågsstation är av nationellt intresse. Men jag bor väl för långt ut på landet för att fatta...Enceladus skrev:Nytt resecentrum i Väsby Entré bör vara ett nationellt intresse
Väsby Entré finns varken med i Trafikverkets nationella plan eller Region Stockholms länsplan, trots att både Trafikverket och Region Stockholm pekar ut en utbyggnad av stationen som nödvändig för att utveckla tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Professionell tyckare
Re: Ögonöppnare: Väsby ligger mer centralt än Djurgården
Även fjärrtåg konkurrerar om tåglägena på den hårt belastade sträckan mellan Stockholm och Uppsala. Regionaltågstrafik i Upplands Väsby - observera att Väsby Entré främst handlar om att bygga ett fjärde plattformsspår - skulle göra tågtrafiken effektivare på sträckan.Kantorn skrev:Ser inte riktigt vitsen med att en stockholmsförorts pendeltågsstation är av nationellt intresse. Men jag bor väl för långt ut på landet för att fatta...Enceladus skrev:Nytt resecentrum i Väsby Entré bör vara ett nationellt intresse
Väsby Entré finns varken med i Trafikverkets nationella plan eller Region Stockholms länsplan, trots att både Trafikverket och Region Stockholm pekar ut en utbyggnad av stationen som nödvändig för att utveckla tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Tyvärr slösar Arlanda Express sex tåglägen per timme. Arlanda har sin stora resandeström i motsatt riktning jämfört med Uppsala, vilket innebär att uppdelad tågtrafik är extremt ineffektiv.