Självklart spelar turtätheten roll. Det är många som arbetar nätter och kvällar på sjukhus, och det är bara tunnelbana som har ett vettigt trafikutbud då (trots stående resenärer på Södertäljelinjen).Lennart Petersen skrev:Det hör ju till att en kommun klagar på den trafik som utförs av SL och kräver bättre turtäthet för kommuninvånarna.Enceladus skrev:[q
Trafiken är inte alls "mycket bra". Huddinge kommun påpekar [u
år.
Det vore väl tjänstefel att inte göra så och att klaga och skriva temisser kostar inget.
Men du påstår att jag skulle bli missnöjd om blå linje (10 är det) fick pendelns tider. Jag kan komstatera att vid de tider jag åker är det 10 min trafik och så är det från nu och en bit in på kvällen. Konstaterar att det är ungefär samma turtäthet på linjerna till Flemingsberg.
Men tråden handlar om bygge av infrastruktur inte turtäthet.
"Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjukhus
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: "Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjuk
-
Vid sådana tider går det utmärkt att ändra utbudet av trafik om det skulle behövas.Enceladus skrev:[
Självklart spelar turtätheten roll. Det är många som arbetar nätter och kvällar på sjukhus, och det är bara tunnelbana som har ett vettigt trafikutbud då (trots stående resenärer på Södertäljelinjen).
Man behöver självklart inte investera många miljarder i tunnelbanebyggen till Flemingsberg för den sakens skull.
Skribenten vet mycket väl hur SL:s trafikförändringsprocess ser ut, d.v.s. att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Det kan ta decennier innan utbudet anpassas till efterfrågan. Då går det snabbare att bygga tunnelbana (jämför "gula linjen").Lennart Petersen skrev:Vid sådana tider går det utmärkt att ändra utbudet av trafik om det skulle behövas.Enceladus skrev:[
Självklart spelar turtätheten roll. Det är många som arbetar nätter och kvällar på sjukhus, och det är bara tunnelbana som har ett vettigt trafikutbud då (trots stående resenärer på Södertäljelinjen).
Man behöver självklart inte investera många miljarder i tunnelbanebyggen till Flemingsberg för den sakens skull.
Lidla linjen!Hechtwagen skrev:Vad sägs om en innerstadslinje som binder samman alla församlingskyrkor eller alla Lidlbutiker?Enceladus skrev:Förutom att binda ihop alla fem akutsjukhus i Stockholms tätort (inklusive S:t Görans sjukhus vid Fridhemsplan som trådskaparen utelämnade) spelar tunnelbanans unika status naturligtvis stor roll (se Huddinge kommuns yttrande i den länkade tråden). Förslaget har även tagits upp i tråden om Flemingsberg.Odd skrev:Vad är syftet med linjen?

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Det är onekligen en pragmatisk och intressant lösning på ett problem.Enceladus skrev:[q
Skribenten vet mycket väl hur SL:s trafikförändringsprocess ser ut, d.v.s. att befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. Det kan ta decennier innan utbudet anpassas till efterfrågan. Då går det snabbare att bygga tunnelbana (jämför "gula linjen").
Om man nu som Huddinge kommun själv inte betalar något. Men även Huddingebor betalar väl skatt till regionen.
Nä, det finns knappast en poäng. Ett typiskt exempel på ett förslag som går på känsla, men utan tanke bakom.Harald skrev:Vad skulle vitsen med att bygga en linje som förbinder sjukhusen vara? Med några få undantag så reser väl inte personal mellan sjukhusen under arbetsdagen. Om en patient ska flyttas så sker det med sjuktransport.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Nu var ju inte syftet enbart att transportera sjukhuspatienter och personal, utan att agera som en tvärlinje från Nordöstra till Sydvästra Stockholm.
Jag hoppas iallafall att linjen över Riddarfjärden går via SöS/Södra Station och att man inte går via Liljeholmen och blir en dubblett till Tvärbanan.
Jag hoppas iallafall att linjen över Riddarfjärden går via SöS/Södra Station och att man inte går via Liljeholmen och blir en dubblett till Tvärbanan.
-
Men de tunga remissinstanserna verkar nu förorda en linje via Liljeholmen.Breitspurbahn skrev:Nu var ju inte syftet enbart att transportera sjukhuspatienter och personal, utan att agera som en tvärlinje från Nordöstra till Sydvästra Stockholm.
Ja, och det är ju också uttryckligen det som är avtalat.Lennart Petersen skrev:Men de tunga remissinstanserna verkar nu förorda en linje via Liljeholmen.Breitspurbahn skrev:Nu var ju inte syftet enbart att transportera sjukhuspatienter och personal, utan att agera som en tvärlinje från Nordöstra till Sydvästra Stockholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tror nog en linje mellan psykvården för de med "livlig fantasi" och som "skiter pengar" skulle behövas... 
För i realistens värld så är detta omöjligt med tanke på kostnaderna

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det är väl att ta i. Livlig fantasi kan vem som helst ha. Jag gjorde ett förslag till tunnelbanenät - totalt vansinnigt och säkert med byggkostnad uppåt biljonen - i början av min karriär här. Väl medveten om att inget skulle byggas så. Och minns du inte vad jag ritat så är det här:roggek skrev:Tror nog en linje mellan psykvården för de med "livlig fantasi" och som "skiter pengar" skulle behövas...
http://janner.lby.se/Forum/StockholmsTunnelbana.pdf
Nu är den kartan obsolet eftersom blå linjen dras annorlunda.
Professionell tyckare
Vilken karta! Det hade vart nåt!
Jag håller helt med. Ett förslag eller en idé behöver inte vara rimlig eller realistisk för att vara underhållande.
Jag håller helt med. Ett förslag eller en idé behöver inte vara rimlig eller realistisk för att vara underhållande.
-
Troligtvis ja. Ännu ett missat tillfälle för västra Södermalm.Lennart Petersen skrev:Men de tunga remissinstanserna verkar nu förorda en linje via Liljeholmen.Breitspurbahn skrev:Nu var ju inte syftet enbart att transportera sjukhuspatienter och personal, utan att agera som en tvärlinje från Nordöstra till Sydvästra Stockholm.
Det är väl snarare södra Södermalm som är underförsörjt med spårtrafik. Framför allt SÖS och Tanto. (Bostadsområdet, inte parken.)Breitspurbahn skrev:Troligtvis ja. Ännu ett missat tillfälle för västra Södermalm.Lennart Petersen skrev:Men de tunga remissinstanserna verkar nu förorda en linje via Liljeholmen.Breitspurbahn skrev:Nu var ju inte syftet enbart att transportera sjukhuspatienter och personal, utan att agera som en tvärlinje från Nordöstra till Sydvästra Stockholm.
Men Liljeholmen blir en stor knutpunkt. Nu fattas bara att få dit pendeltågen också. Och kanske regional- och fjärrtåg.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Men de tunga remissinstanserna verkar nu förorda en linje via Liljeholmen.[/quote]Breitspurbahn skrev:Nu var ju inte syftet enbart att transportera sjukhuspatienter och personal, utan att agera som en tvärlinje från Nordöstra till Sydvästra Stockholm.
Troligtvis ja. Ännu ett missat tillfälle för västra Södermalm.[/quote]
Det är väl snarare södra Södermalm som är underförsörjt med spårtrafik. Framför allt SÖS och Tanto. (Bostadsområdet, inte parken.)
Men Liljeholmen blir en stor knutpunkt. Nu fattas bara att få dit pendeltågen också. Och kanske regional- och fjärrtåg.

Jag ser SÖS som västra, men visst, låt oss säga Södra.
Ja, så blir det tveklöst, men Liljeholmen får redan anses vara en knutpunkt. Det dumma blir ju att denna nya linje mest följer med existerande Tvärbana som en dubblett, medan dragningen via Sösra Station/SÖS hade skapat helt nya trafikstråk och sammankopplingar.
Nåväl.
Ett av de främsta syftena med den nya tunnelbanan är att avlasta befintliga röda linjen genom den nya linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Det är ett av skälen till att tunnelbanan går via Liljeholmen, och det är ju också det västra alternativet som är avtalat.Breitspurbahn skrev:
Ja, så blir det tveklöst, men Liljeholmen får redan anses vara en knutpunkt. Det dumma blir ju att denna nya linje mest följer med existerande Tvärbana som en dubblett, medan dragningen via Sösra Station/SÖS hade skapat helt nya trafikstråk och sammankopplingar.
Nåväl.
Sen har du helt rätt i att Älvsjögrenen av den nya tunnelbanan till stor del går nära Tvärbanan. Det skulle vara rimligt att betydligt fortare och billigare bygga en avgrening av Tvärbanan till Årstafältet och Östberga. Älvsjögrenen av tunnelbanan kan då skjutas på framtiden och läggas till senare om det skulle anses finnas behov av den.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Politikerna i Stockholms kommun anser att Årstaberg har ett större behov av tunnelbana än Södersjukhuset. Skribenten känner säkert till den unika statusen samt de stora stadsutvecklingsplanerna för området.Breitspurbahn skrev:Troligtvis ja. Ännu ett missat tillfälle för västra Södermalm.Lennart Petersen skrev:Men de tunga remissinstanserna verkar nu förorda en linje via Liljeholmen.Breitspurbahn skrev:Nu var ju inte syftet enbart att transportera sjukhuspatienter och personal, utan att agera som en tvärlinje från Nordöstra till Sydvästra Stockholm.
- Kristofer
- Kontakt:
Fel tempus, tyvärr. Var istället för är. Linjen Fridhemsplan - Skärholmen är skrotad. Det blir ingen koppling till befintlig tunnelbana i Liljeholmen. Nu ska det bli korta tåg à la Köpenhamns metro som gäller för Fridhemsplan - Älvsjö. En underjordisk spårväg, helt enkelt.twr skrev: ↑torsdag 07 oktober 2021 12:48 Ett av de främsta syftena med den nya tunnelbanan är att avlasta befintliga röda linjen genom den nya linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Det är ett av skälen till att tunnelbanan går via Liljeholmen, och det är ju också det västra alternativet som är avtalat.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: "Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjukhus
Har själv haft en idé till en sådan i GBG som länkar samman alla tre Sahlgrenska sjukhusen med spår genom Toltorpsdalen från Sahlgrenska City till Sahlgrenska Mölndal, så kör på, 08:or! Ni kan göra det möjligt!
Re: "Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjukhus
Men vad är det för särskild poäng med en sådan ”sjukhuslinje”? Ska man skicka patienter mellan sjukhusen med den eller? Är inte det en väldigt liten andel av trafiken till och från respektive sjukhus? Snarare borde väl varje sjukhus omges av ett linjenät i dess omgivning.