M33 till Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: M33 till Stockholm

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev: Som kuriositet, ett motsvarande prank från den musikaliska världen: Trombonisten Christian Lindberg spelade 1999 in W.A. Mozarts valthornskonserter med tenortrombon som soloinstrument. Länge försökte Lindberg lura i oss att han faktiskt hade spelat på ett bleckblåsinstrument som han benämnde corno a tirarse - draghorn, ett instrument som inte finns, även om det är utritat på skivomslaget
Snubblade lite på italienskan där, corno da tirarsi ska det vara (fast instrumentet finns ändå inte - men har kanske funnits). Tirarse är spanska och betyder (bl.a.) något som jag inte vill nämna här......

Det har gjorts försök att rekonstruera instrumentet efter vad man tror, men det blir ändå gissningar. Och det var alltså inte ett sådant Christian Lindberg spelade på. Nu får jag sluta med musiklektionerna, innan jag får Kantorn på mig.

Men mera blåsarmusik i lokaltrafiken! Det här gänget var ju en gång Stockholms Spårvägsmäns Musikkår. Numera är det sällan man får se dem ute i trafiken, men jag har själv sett och hört dem i tunnelbanan vid åtminstone ett tillfälle.
Blåsarsymfonikerna skrev:Vid instiftandet 1906 spelade man på fritiden men gradvis gavs orkestern privilegier tills all musikverksamhet bedrevs på arbetstid, som mest 60 procent. Under 1990-talet löstes banden med SL upp i takt med att SL gick från storföretag med 10.000 anställda till en beställarorganisation med ca 250.
Jojo!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Re: M33 till Stockholm

Inlägg av Harald »

När vi nu ändå är urspårade så kan vi ju ta upp att även spårvägspersonalen i den stad där M33 hör hemma och kommer att förbli hade en musikkår. Den bildades 1905 och liksom i Stockholm blev den en fristående professionell orkester på 1990-talet. Den heter numera Göteborg Wind Orchestra och dess framtid tycks vara något oviss.
https://gwo.se/om-oss/
Skriv svar