Alla trafikförändringsförslag rör dock inte trafikstarten av Mälartåg Etapp 2. Det har redan nämnts att Gladö kvarn föreslås få kraftigt utökad trafik genom en förlängning av linje 744 från Balingsnäs till Kvarnsjön, vilket naturligtvis är glädjande. Däremot nämns inget om nattrafik. Det behövs åtminstone rudimentär nattrafik om det ska gå att bo i Gladö kvarn utan att äga bil. En enkel lösning är att även förlänga linje 792. Den har ju numera bara timmestrafik på helgnätter.
Ett annat förslag är en paketlösningen som påstås förbättra trafikförsörjningen av Visättra och Björnkulla. Två busslinjer 712 och 713 föreslås gå hela vägen till Björnkulla medan högtrafiklinje 711 föreslås ta över den korta sträckan till Visättra sportcenter. Detta skulle vara en förbättring, men återigen nämns inget om nattrafik. Linje 794 går bara till Visättra och skulle också kunna förlängas till Björnkulla. Det byggs ju ganska mycket i området.
Nu kanske någon kontrar med att nattrafik är av sekundär betydelse. Absolut, men det uppstår en ohållbar situation i regionen när ny nattrafik stoppas och befintlig nattrafik bevaras. Det finns redan en stor obalans mellan pendeltåg och tunnelbana. Tunnelbanans matarbussar har för det mesta 30-minuterstrafik under hela helgnätterna medan pendeltågens matarbussar generellt sett bara trafikeras tills dess att pendeltågen slutar gå.
Denna obalans har dock inte särskilt mycket att göra med trafikbehovet, utan handlar mest om att befintlig trafik prioriteras på bekostnad av utökad trafik. Flemingsberg har
lägst bilinnehav i hela Stockholmsregionen (se sidan 21). Eftersom en stor del av bebyggelsen är ny innebär det senaste decenniets trafikpopulism att kollektivtrafiken är sämre än i motsvarande äldre områden. Dessvärre finns det inga tecken på att denna trafikpopulism upphör.
Ett annat exempel på denna trafikpopulism är trafiken på tidiga helgnätter. Gröna linjen har 15-minuterstrafik på alla tre grenar fram till klockan 1. Pendeltågen har däremot 30-minuterstrafik på sina grenar strax efter midnatt. Detta trots att båda trafiksystemen har ungefär samma belastning på dimensionerande sträcka och att gröna linjen vid aktuell tidpunkt har långa tåg med något högre kapacitet än de korta pendeltåg som går då. Dessutom har pendeltågen som bekant ingen nattrafik, vilket innebär att många väljer att åka tidigare. Resultatet är givet:
Det finns flera skäl att tro att resandet på helgnätter kommer att vara större än tidigare när samhället öppnar igen. Inte minst har befolkningen ökat kraftigt under pandemin, men det finns även ett ökat sug efter socialt umgänge. Min gissning är att opinionen för tunnelbana kommer att öka ytterligare. Den unika status som tunnelbanan har fått under det senaste decenniet kan cementeras för gott, även om trafikpopulismen upphör om något decennium eller så.