Sida 2 av 3
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: söndag 14 mars 2021 21:00
av Joakim W
4330 skrev:Enceladus skrev:
Det andra stora problemet är konflikten mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Ett konkret exempel är valet mellan vändande och genomgående trafikering. Genomgående trafikering med regionaltåg gör att färre väljer att åka pendeltåg mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala, vilket kan vara bra för samhället om det inte finns plats för fler resenärer på pendeltågen. Men för ett företag spelar en potentiell besparing i infrastruktur absolut ingen roll.
Att skjutsa resenärer Södertälje - Uppsala med X60 (lång restid kombinerad med obekväma säten och ingen WC) är dålig reklam för järnvägen. Flemingsberg - Arlanda (59-60 minuter) kan vara acceptabelt vid någon enstaka flyganslutning.
Tyvärr tror jag marknaden för tågresor Södertälje - Arlanda är rätt liten, Södertälje syd är fortfarande avsides och restiden till Arlanda blir väl ungefär jämförbar om man ska lägga till anslutningar.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 15 mars 2021 2:55
av Hechtwagen
4330 skrev:Enceladus skrev:
Det andra stora problemet är konflikten mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Ett konkret exempel är valet mellan vändande och genomgående trafikering. Genomgående trafikering med regionaltåg gör att färre väljer att åka pendeltåg mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala, vilket kan vara bra för samhället om det inte finns plats för fler resenärer på pendeltågen. Men för ett företag spelar en potentiell besparing i infrastruktur absolut ingen roll.
Att skjutsa resenärer Södertälje - Uppsala med X60 (lång restid kombinerad med obekväma säten och ingen WC) är dålig reklam för järnvägen. Flemingsberg - Arlanda (59-60 minuter) kan vara acceptabelt vid någon enstaka flyganslutning.
Snarare dålig reklam för "SL", tror de som åker pendeltåg vet att alla andra tåg har toaletter.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 15 mars 2021 3:35
av Enceladus
Hechtwagen skrev:4330 skrev:Enceladus skrev:
Det andra stora problemet är konflikten mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Ett konkret exempel är valet mellan vändande och genomgående trafikering. Genomgående trafikering med regionaltåg gör att färre väljer att åka pendeltåg mellan Södertälje/Flemingsberg och Arlanda/Uppsala, vilket kan vara bra för samhället om det inte finns plats för fler resenärer på pendeltågen. Men för ett företag spelar en potentiell besparing i infrastruktur absolut ingen roll.
Att skjutsa resenärer Södertälje - Uppsala med X60 (lång restid kombinerad med obekväma säten och ingen WC) är dålig reklam för järnvägen. Flemingsberg - Arlanda (59-60 minuter) kan vara acceptabelt vid någon enstaka flyganslutning.
Snarare dålig reklam för "SL", tror de som åker pendeltåg vet att alla andra tåg har toaletter.
Det finns dock i princip inga andra tåg på sträckan. Genomgående regionaltåg har vinstmaximerats bort (mer lönsamt med olika avtal för varje delsträcka).
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 15 mars 2021 3:38
av Enceladus
Joakim W skrev:Tyvärr tror jag marknaden för tågresor Södertälje - Arlanda är rätt liten, Södertälje syd är fortfarande avsides och restiden till Arlanda blir väl ungefär jämförbar om man ska lägga till anslutningar.
Marknaden för tågresor mellan den södra länshalvan och Arlanda/Uppsala är enorm. I det gamla pendeltågsupplägget hade tågen från Tumba till Uppsala högre belastning än tågen från Södertälje till Upplands Väsby, och då var Uppsalatågen insatståg som inte hade anslutning från alla matarbussar. Arlanda och Uppsala lockade alltså tillräckligt många resenärer för att kompensera för den kortare sträckan och den mer begränsade matartrafiken.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 15 mars 2021 12:10
av Breitspurbahn
Det hjälper såklart inte att missanpassade individer gör att tågen inte längre vill stanna i Kumla.
https://www.expressen.se/nyheter/brak-p ... ill-kumla/
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 15 mars 2021 12:34
av Enceladus
Förvisso trafikeras Kumla av en av Mälardalstrafiks låtsaskommersiella linjer, men den berörs inte här. Mälardalstrafiks nuvarande problem beror uteslutande på marknadsfundamentalism (nettoavtal där operatören tar alla risker). För övrigt behandlas situationen i Kumla i en
annan tråd.
DN har en ny artikel i ämnet:
Kommuntoppar kritiska till SJ:s utspel om stopp för regionaltåg
Kan detta leda till att politikerna tröttnar och att de låtsaskommersiella linjerna också upphandlas som vanliga bruttoavtal i framtiden?
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 22 mars 2021 17:27
av Enceladus
Magnus Ek (C) har lämnat in en
interpellation där riksdagsledamoten från Östergötland undrar med vilket syfte svenska staten är ägare till SJ. Svaret på den frågan är ju välkänt: Statens mål för SJ är att avkastningen på operativt kapital uppgår till minst 7 procent i genomsnitt. Syftet är alltså att SJ ska vara en kassako för staten. Problemet är dock att andra länder inte har samma syn på tågoperatörer, vilket gör att SJ har allt svårare att konkurrera med exempelvis MTR.
Centerpartiet är Sveriges mest marknadsliberala parti och påstår sig samtidigt vara ett miljöparti. Jag vill inte spekulera i vad avsikten är med ovan nämnda interpellation, men jag tror att insikten om situationens ohållbarhet börjar bli uppenbar. Västvärldens kapitalister tävlar om att få sälja repet till sin egen hängning.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: fredag 26 mars 2021 17:45
av BSB101
Enceladus skrev:Hur kommer det sig att MTR fortfarande inte har återskapat SJ:s beläggningsinformation?
Det ingår inte i beställningen från SL.
4330 skrev:Hur sover man i ett X60-säte?
På samma sätt som man brukar sova.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: fredag 26 mars 2021 21:38
av 4330
BSB101 skrev:Enceladus skrev:Hur kommer det sig att MTR fortfarande inte har återskapat SJ:s beläggningsinformation?
Det ingår inte i beställningen från SL.
4330 skrev:Hur sover man i ett X60-säte?
På samma sätt som man brukar sova.
På en B10 kan sätena lutas bakåt och det finns nackstöd. Det finns inte på X60.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: lördag 27 mars 2021 19:16
av Enceladus
BSB101 skrev:Enceladus skrev:Hur kommer det sig att MTR fortfarande inte har återskapat SJ:s beläggningsinformation?
Det ingår inte i beställningen från SL.
Sant, men å andra sidan behövde SJ inte heller göra sig besväret att förse resenärerna med denna mycket användbara information.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: söndag 28 mars 2021 12:19
av BSB101
Enceladus skrev:BSB101 skrev:Enceladus skrev:Hur kommer det sig att MTR fortfarande inte har återskapat SJ:s beläggningsinformation?
Det ingår inte i beställningen från SL.
Sant, men å andra sidan behövde SJ inte heller göra sig besväret att förse resenärerna med denna mycket användbara information.
SJ valde att överleverera och MTR har valt att leverera enligt avtalet. Där har du som sagt den enkla förklaringen.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: torsdag 22 april 2021 22:41
av Vislaren
Diripsi skrev:Enceladus skrev:Men så lätt ska politikerna inte få komma undan. Det är ingen som har tvingat dem att välja ett sådant marknadsfundamentalistiskt trafikavtal. I Sydsverige fungerar Öresundstågen fortfarande utmärkt, och Mälardalen skulle kunna ha ett
liknande trafiksystem. Nu hoppas jag att Mälardalstrafiks ordförande - ingen annan än Kristoffer Tamsons (M) - ser till att detta inte blir ett lika stort fiasko som röda linjens nya signalsystem!
Observera att detta gäller trafiken som Mälardalstrafik har direktupphandlat av SJ (Svealandsbanan, Sörmlandspilen, Nyköpingsbanan och UVEN). Den trafiken kommer att köras av MTR från december i ett avtal som liknar det för Öresundstågen. Problemet handlar om hur den trafiken ska bedrivas mellan september och december.
Det marknadsfundamentalistiska avtalet för den "låtsaskommersiella" trafiken är inte uppsagt (tyvärr).
Tyvärr så lär inte personalen som tas över av MTR få det så roligt, Behöver som MTR anställd inte säga mer!
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 26 april 2021 17:05
av kildor
Nu har SJ och Mälartågstrafik enats om en överenskommelse för trafiken till och med tidtabellsskiftet i december:
https://jarnvagar.nu/sj-far-betalt-for-att-kora-vidare/
Och samtidigt har dom kommit i SJ:s överklagan av själva upphandlingen. Förvaltningsrätten har beslutat att upphandlingen ska göras om. Men det påverkar inte det faktum att MTR tar över i december, eftersom Mälartågstrafik har tecknat ett interimsavtal med MTR tills dess att tvisterna är lösta.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: måndag 26 april 2021 20:38
av Odd
Oj. Hur vanligt är det att förvaltningsrätten kommer till den slutsatsen inom kollektivtrafik?
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: tisdag 27 april 2021 8:01
av kildor
Det är väl mer regel än undantag att en upphandling överklagas nuförtiden. Och oftast så står sig upphandlingsresultatet. Men upphandlingen i skärgårdstrafiken i Stockholm fick väl göras om för några år sedan? Och det tror jag även var fallet med Krösatågen för en 3-4 år sen. Men jag misstänker att sista ordet inte är sagt i den här upphandlingen. Mälardalstrafiken har ju möjlighet att överklaga beslutet till nästa instans.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: tisdag 27 april 2021 17:53
av BSB101
Finns det någon lättillgänglig statistik på hur många upphandlingar inom kollektivtrafik som överklagas? Känns som det finns många åsikter men väldigt lite fakta. Blir lite likt debatten om detaljplaner där vissa framför att "allt överklagas", "en majoritet överklagas" osv. Åsikter som stämmer dåligt med verkligheten.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: tisdag 27 april 2021 17:56
av daniel_s
BSB101 skrev:Finns det någon lättillgänglig statistik på hur många upphandlingar inom kollektivtrafik som överklagas? Känns som det finns många åsikter men väldigt lite fakta. Blir lite likt debatten om detaljplaner där vissa framför att "allt överklagas", "en majoritet överklagas" osv. Åsikter som stämmer dåligt med verkligheten.
Jaså det ”känns” så? Om du nu vet hur det ligger till i verkligheten så varför spekulera?
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: tisdag 27 april 2021 18:24
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:BSB101 skrev:Finns det någon lättillgänglig statistik på hur många upphandlingar inom kollektivtrafik som överklagas? Känns som det finns många åsikter men väldigt lite fakta. Blir lite likt debatten om detaljplaner där vissa framför att "allt överklagas", "en majoritet överklagas" osv. Åsikter som stämmer dåligt med verkligheten.
Jaså det ”känns” så? Om du nu vet hur det ligger till i verkligheten så varför spekulera?
Ja det är ju offentliga uppgifter så det är ju bara att undersöka, räkna och redovisa.
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: onsdag 28 april 2021 6:42
av Vislaren
Enceladus skrev:SJ slutar köra i Mälardalen: En kalldusch
Pajkastningen har börjat:
TTELA skrev:– En kalldusch. Jag utgår ifrån att regeringen som ägare agerar och sätter stopp för det här, säger trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), till TT.
– Jag tror kanske möjligen att Kristoffer Tamsons blandar ihop SJ, regeringen och staten. SJ är ett statlig ägt bolag. Vi har inga offentliga medel som vi lever på. Våra intäkter kommer från våra resenärer. I det här fallet uteblir intäkterna och vi får ingen kompensation från regionerna, säger Monica Lingegård.
Mälardalstrafik kommenterar SJs förtida uppsägning av trafikavtal i Mälardalen
I ovanstående pressmeddelande citeras reaktioner från Mälardalstrafiks ledamöter.
SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafiken i förtid
SVT Nyheter skrev:– Avtalet är uppsagt men det här rimmar inte med de signaler som vi fått från staten. Jag förutsätter att SJ går tillbaka till förhandlingsbordet och Region Sörmland kommer att göra sitt yttersta för att se till att sörmlänningarna ska kunna ta sitt tåg som vanligt, säger hon.
Ännu en trafik som MTR ska förstöra...
Re: SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik
Postat: onsdag 28 april 2021 19:45
av Infomaster
Vislaren skrev: Ännu en trafik som MTR ska förstöra...
Förklara, tack. Våra samtalsregler på Forum indikerar att man ska:
. . . . bete sig på nätet som du beter dig i vardagslivet. Påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet.
Det är möjligt att du i lunchrummet talar illa om företaget utan invändningar från andra, men i detta Forum vill vi att du anger hur företaget "ska förstöra" den blivande trafiken.
Tänk på att eftersom du ska kommentera en händelse som ännu inte inträffat så är din bevisbörda tung.