Rep som budgetalternativ till plattformsdörrar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101

Re: Rep som budgetalternativ till plattformsdörrar?

Inlägg av BSB101 »

Att ett stopp vid Stockholm C kostar pengar har jag inte sett någon förneka. Men att som vissa påstå att ett enskilt stopp kostade X kronor baserat på antal resenärer/förseningsminuter är lika givande som att spå i kaffesump. Möjligtvis givande för den enskilda men värdelöst för övriga och utan koppling till verkligheten.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev:Att ett stopp vid Stockholm C kostar pengar har jag inte sett någon förneka. Men att som vissa påstå att ett enskilt stopp kostade X kronor baserat på antal resenärer/förseningsminuter är lika givande som att spå i kaffesump. Möjligtvis givande för den enskilda men värdelöst för övriga och utan koppling till verkligheten.
Och om det är mig du syftar på så läs lite noggrannare vad jag skriver. Jag har alltså inte sagt att man kan räkna ut kostnaden för ett stopp med någon exakthet , bara att det sannolikt rör sig om stora belopp.
Det är ju bara att fundera på hur många som kan tänkas drabbas av ett totalstopp i centralt läge under högtrafik.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:Att ett stopp vid Stockholm C kostar pengar har jag inte sett någon förneka. Men att som vissa påstå att ett enskilt stopp kostade X kronor baserat på antal resenärer/förseningsminuter är lika givande som att spå i kaffesump. Möjligtvis givande för den enskilda men värdelöst för övriga och utan koppling till verkligheten.
Och om det är mig du syftar på så läs lite noggrannare vad jag skriver. Jag har alltså inte sagt att man kan räkna ut kostnaden för ett stopp med någon exakthet , bara att det sannolikt rör sig om stora belopp.
Det är ju bara att fundera på hur många som kan tänkas drabbas av ett totalstopp i centralt läge under högtrafik.
Mitt inlägg var inte riktat till någon speciell skribent utan allmänt till folk som anser att man kan räka ut kostnaden genom att ta förseningsminuter gånger antal resenärer. Som sagt är verkligheten inte så enkel även om det ger bra rubriker i tidningen.
Skriv svar