Sida 2 av 2

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: lördag 13 februari 2021 19:58
av Enceladus
LÅ1 skrev:Nu har Tamsons reagerat. Inte på att godståget går via pendelltågsspåret, men han tycker att pendeltågstrafiken ska prioriteras före fjärrtågen i sådana här situationer. Nu är det tvärt om.
"Tamsons (M): Ändra lagen så kollektivtrafiken får köra först".

Jag förstår Tamsons resonemang. Men försenade fjärrtåg kan väl få följdverkningar och ställa till problem i stora delar av landet?
(Rubriksättaren har för övrigt en något inskränkt tolkning av ordet kollektivtrafik. :) )
Tamsons har rätt i att nuvarande tilldelning av tåglägen på Ostkustbanan är helt absurd, men Trafikverkets tilldelningsprocess har faktiskt inte så mycket med saken att göra. Visserligen har fjärrtågen inte särskilt många resenärer per tåg, men det är svårt att reducera fjärrtågstrafiken utan att få stora negativa konsekvenser.

Det största problemet med trafiken på Ostkustbanan stavas Arlanda Express, vilket de flesta involverade torde vara medvetna om. Arlanda Express har garanterade tåglägen oavsett hur väl tågen utnyttjas. Det är i och för sig inte Tamsons som är ansvarig för Arlanda Express, men det är framför allt dit han borde rikta sin kritik.

Det näst största problemet är regionaltågens låga marknadsandel. Avsaknaden av gemensam taxa, genomgående trafikering och fler regionaltågsstationer gör att regionaltågstrafiken är mindre attraktiv än vad den borde vara. Trots detta har regionaltågen betydligt fler avgångar än pendeltågen från Uppsala i rusningen, vilket leder till att pendeltågen har stående resenärer redan från Uppsala. Som verkligheten ser ut nu (bristande samordning mellan aktörerna) har regionaltågen för många tåglägen.

Eftersom regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala är beroende av subventioner från Region Stockholm och Tamsons dessutom är ordförande för Mälardalstrafik borde dock Tamsons kunna lösa detta problem själv.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: söndag 14 februari 2021 14:12
av BSB101
Enceladus skrev:Eftersom regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala är beroende av subventioner från Region Stockholm och Tamsons dessutom är ordförande för Mälardalstrafik borde dock Tamsons kunna lösa detta problem själv.
Åh, är Tamsons diktator nu också eller är det bara du som tror att han är det? Själv lär han nog inte kunna lösa någonting då det är sällan en person kan göra det i en demokrati.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: söndag 14 februari 2021 14:28
av Diripsi
BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Eftersom regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala är beroende av subventioner från Region Stockholm och Tamsons dessutom är ordförande för Mälardalstrafik borde dock Tamsons kunna lösa detta problem själv.
Åh, är Tamsons diktator nu också eller är det bara du som tror att han är det? Själv lär han nog inte kunna lösa någonting då det är sällan en person kan göra det i en demokrati.
Nej men det är väldigt löjligt att skylla på andra när problemen beror på de organisationer som man själv är ansvarig för.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: söndag 14 februari 2021 15:18
av daniel_s
Men såna där utspel handlar ju sällan om att lösa några problem överhuvudtaget, utan som regel snarare om politisk positionering och att göra politisk karriär.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: måndag 15 februari 2021 8:14
av Inkognito
LÅ1 skrev:Tittar man på filmen på SvT så ser det ut som om godståget kört på pendeltågsspåret. Är det det normala nattetid?
Tåget verkar även ha kört på "fel" spår eftersom det står på södergående sida av plattformen, fast det enligt uppgift var på väg norrut.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: måndag 15 februari 2021 9:40
av Harald
Inkognito skrev:
LÅ1 skrev:Tittar man på filmen på SvT så ser det ut som om godståget kört på pendeltågsspåret. Är det det normala nattetid?
Tåget verkar även ha kört på "fel" spår eftersom det står på södergående sida av plattformen, fast det enligt uppgift var på väg norrut.
Spåren på dubbel- eller flerspårssträckor är signalerade för dubbelriktad trafik. Av praktiska skäl kör man i regel på vänsterspår på sträckor där det finns platser med resandeutbyte, med undantag av Malmö. Det är dock inget ovanligt att man kör på högerspår när det är möjligt. Om man t.ex. har många tåg i en riktning och inga tåg i den andra under en tid, så kan man öka kapaciteten genom att köra i samma riktning på båda spåren.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: måndag 15 februari 2021 11:07
av Enceladus
Ny prognos: Rälsen vid Häggvik tar minst en månad att laga

En stor del av järnvägssystemet har väldigt små marginaler. Enligt gängse samhällsekonomiska kalkyler finns det dock ingen större samhällsnytta med att öka systemets redundans eftersom restiderna inte påverkas nämnvärt. I vägsystemet anses däremot kapacitetsökningar göra stor nytta eftersom restiderna förkortas. Kommer denna händelse att uppmärksamma behovet av redundans i järnvägssystemet och kanske förändra hur samhällsekonomiska kalkyler görs?

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: tisdag 16 februari 2021 18:44
av BSB101
Diripsi skrev:
BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Eftersom regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala är beroende av subventioner från Region Stockholm och Tamsons dessutom är ordförande för Mälardalstrafik borde dock Tamsons kunna lösa detta problem själv.
Åh, är Tamsons diktator nu också eller är det bara du som tror att han är det? Själv lär han nog inte kunna lösa någonting då det är sällan en person kan göra det i en demokrati.
Nej men det är väldigt löjligt att skylla på andra när problemen beror på de organisationer som man själv är ansvarig för.
I mitt tycke är det mer löjligt att anse att han ska lösa problemen själv som om att han var ensam ansvarig och diktator. Bara för att man är ansvarig för en verksamhet innebär inte att man får igenom sin vilja hela tiden.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: torsdag 18 februari 2021 14:38
av LÅ1
"Nya prognosen för förstörda tågrälsen: åtta veckors pendelstrul".

Men tydligen ska pendeltågstrafiken komma igång tidigare. Och reparationsarbetet får ske nattetid.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: tisdag 14 juni 2022 11:04
av Enceladus
Därför spårade godståget ur

Enligt Statens haverikommision beror förra årets urspårning av ett nattåg i Sollentuna huvudsakligen på en lång tids utmattning av rälsen.

Re: Pendeltågskaos och vändspåret i Sollentuna

Postat: tisdag 14 juni 2022 12:08
av C12C3C3C12
Banver...sorry trafikverket har inte blivit bättre för att man bytte namn. Kommer ni ihåg när flera lokförare larmade om ett konstigt ljud vid infarten söderut till Stockholm Södra. Ingen åtgärd. Till slut spårade ett tåg ut där...