Sida 2 av 2

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 8:32
av Enceladus
LÅ1 skrev:Det var väl inga belägg.
Faktum är dock att Stockholm är den enda storstaden i Norden som inte har en gemensam taxa (till skillnad från Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Göteborg och Malmö). De citerade inläggen visar på att den nuvarande ordningen inte ifrågasätts, utan snarare bejakas. Avsaknaden av en gemensam taxa är inget undantag som bekräftar regeln. Nattrafik är ett annat exempel där Stockholm avviker från resten av Norden.

Det kan förstås diskuteras varför Stockholm sticker ut. Det går emellertid inte att förneka att ingen annan storstad i Norden har lika tydlig geografisk segregation. Både Göteborg och Malmö omges av relativt välbärgade kranskommuner. I Stockholm är det tvärtom, med vissa undantag som inte trafikeras av pendeltåg eller regionaltåg.

Jag skulle vilja påstå att orsaken till att Stockholm inte har en gemensam taxa är samma som att pendeltågen inte har nattrafik: Citypolitiker ger tusan i förorten. Att politikerna ger tusan i förorten beror i sin tur på den geografiska segregationen. I Göteborg är det tvärtom. Det finns pendeltågslinjer med färre resenärer än Näsbyparksgrenen som har nattrafik. Så hade det naturligtvis inte varit om resandeunderlaget huvudsakligen utgjordes av låginkomsttagare.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 9:06
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:Det är ju i sig ingen omöjlighet att förhandla fram giltighet för SL-biljett på regionaltågen, eller andra tåg.
Men det kan ju bli problem med beläggningen. Normalt är ju tegionaltågen dimensionerade för att vara välbelagda över större delen av sträckan åtminstone under högtrafik. Men tillåter. man då SL-biljetter så kan ju tågen bli överfulla på just SL-sträckan alternativt måste man dimensionera tåg och trafik så det blir halvtomt på den yttre sträckan. Inte helt optimalt kanske.
Biljettsamarbeten med kommersiella tågaktörer är sällan kostnadseffektiva. Skribenten kanske minns att det i början av året talades om ett privat konsortium som ville köra tågtrafik mellan Helsingborg och Köpenhamn i egen regi, men till slut blev det ingen affär. Det fanns nämligen en detalj som ofta utelämnades: Skånetrafiken antogs stå för den olönsamma matartrafiken till tågstationerna. Varför skulle Skånetrafiken låta en kommersiell aktör plocka russinen ur kakan?

Regionaltågstrafiken i Mälardalen har liknande förutsättningar som i Skåne, men av någon anledning tillåts kommersiella aktörer plocka russinen ur kakan här. Detta är ett samhällsekonomiskt vansinne. Lyckligtvis kommer detta vansinne att delvis upphöra från den 12 december 2021. Då börjar den upphandlade regionaltågstrafiken med bruttoavtal, vilket innebär att regionerna själva sätter priserna. Således behövs ingen förhandling, åtminstone inte på de linjer som trafikeras av Mälartåg.

Vidare är det för tidigt att befara någon trängselproblematik. Även med en gemensam taxa är det inte troligt att regionaltågen får en högre beläggning än pendeltågen. Som sagt är restiden mellan Flemingsberg och Stockholm bara 11 minuter med regionaltåg, d.v.s. ungefär samma som mellan Älvsjö och Stockholm med pendeltåg. I rusningen kan stående resenärer accepteras och utanför rusningen finns det goda marginaler på regionaltågen.

Dessutom finns det möjligheter att minska eventuell trängsel med ett klokt trafikupplägg. Mellan Södertälje och Stockholm är det viktigaste att avståndet mellan olika avgångar inte är för stort. I rusningen går det så många tåg att alla inte behöver stanna på sträckan. Konceptet kallas Region Express. Detta betyder att de tåg som stannar i Södertälje och Flemingsberg har många avstigande. I nuläget finns det i princip inga påstigande i Flemingsberg.

Från nästa år finns det alltså inga hinder mot en gemensam taxa, åtminstone ur ett ekonomiskt perspektiv. Risken att låginkomsttagare börjar använda regionaltågen kvarstår dock. Valet mellan en bättre trafikekonomi och en bibehållen segregation blir sannerligen inte lätt för Stockholms politiker. Det blir en riktig rysare.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 10:05
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Det var väl inga belägg.
Faktum är dock att Stockholm är den enda storstaden i Norden som inte har en gemensam taxa (till skillnad från Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Göteborg och Malmö). De citerade inläggen visar på att den nuvarande ordningen inte ifrågasätts, utan snarare bejakas. Avsaknaden av en gemensam taxa är inget undantag som bekräftar regeln. Nattrafik är ett annat exempel där Stockholm avviker från resten av Norden.

Det kan förstås diskuteras varför Stockholm sticker ut. Det går emellertid inte att förneka att ingen annan storstad i Norden har lika tydlig geografisk segregation. Både Göteborg och Malmö omges av relativt välbärgade kranskommuner. I Stockholm är det tvärtom, med vissa undantag som inte trafikeras av pendeltåg eller regionaltåg.

Jag skulle vilja påstå att orsaken till att Stockholm inte har en gemensam taxa är samma som att pendeltågen inte har nattrafik: Citypolitiker ger tusan i förorten. Att politikerna ger tusan i förorten beror i sin tur på den geografiska segregationen. I Göteborg är det tvärtom. Det finns pendeltågslinjer med färre resenärer än Näsbyparksgrenen som har nattrafik. Så hade det naturligtvis inte varit om resandeunderlaget huvudsakligen utgjordes av låginkomsttagare.
Fantasier! Eller ska jag skriva konspirationsteorier?

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 10:37
av Enceladus
LÅ1 skrev:Fantasier! Eller ska jag skriva konspirationsteorier?
Det är helt uppenbart för alla inblandade - inte bara Sakine Madon - att trafikpolitiken i Stockholm är extremt innerstadsfixerad. Det är ingen som förnekar att det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Arlanda. Vissa ifrågasätter det, andra bejakar det, men ingen förnekar det. Varför inte kalla en spader för en spader?

För övrigt är Sakine Madon en liberal politisk skribent. Det finns även personer på högerkanten som ifrågasätter rimligheten i Stockholms trafikpolitik. Det är ju ganska uppenbart att en politik som endast gynnar ett fåtal inte är hållbar i längden. I och för sig får invånare i Norra Botkyrka nattrafik tack vare att innerstadsborna måste ha det på sin del av röda linjen, men den långa restiden kvarstår.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 10:43
av Nils Carl Aspenberg
I Norge hadde vi regiontog Skien-Oslo-Lillehammer. De var ofte fulle rundt Oslo, for å løse dette problemet ble regiontogene del i to tog og nå kjøres Skien-Oslo-Eidsvoll og Drammen-Oslo-Lillehammer. På strekningen Drammen-Gardermoen-Eidsvoll har man da fått dobbel frekvens og jevnere belastning.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 11:33
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Fantasier! Eller ska jag skriva konspirationsteorier?
Det är helt uppenbart för alla inblandade - inte bara Sakine Madon - att trafikpolitiken i Stockholm är extremt innerstadsfixerad. Det är ingen som förnekar att det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Arlanda. Vissa ifrågasätter det, andra bejakar det, men ingen förnekar det. Varför inte kalla en spader för en spader?

För övrigt är Sakine Madon en liberal politisk skribent. Det finns även personer på högerkanten som ifrågasätter rimligheten i Stockholms trafikpolitik. Det är ju ganska uppenbart att en politik som endast gynnar ett fåtal inte är hållbar i längden. I och för sig får invånare i Norra Botkyrka nattrafik tack vare att innerstadsborna måste ha det på sin del av röda linjen, men den långa restiden kvarstår.
Det jag framför allt syftade på var att du påstår att man inte vill att låginkomsttagare ska kunna åka snabbt och bekvämt.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 12:12
av twr
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Det var väl inga belägg.
Faktum är dock att Stockholm är den enda storstaden i Norden som inte har en gemensam taxa (till skillnad från Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Göteborg och Malmö). De citerade inläggen visar på att den nuvarande ordningen inte ifrågasätts, utan snarare bejakas.
Du övertolkar som vanligt. Du har inga belägg, och då citerar du helt orelaterade saker som någon annan har skrivit.

I sakfrågan, att Stockholm borde ha en samordnad taxa, tycker jag att du självklart har rätt. Men du borde kunna argumentera för det utan såna här oseriösa inlägg. Men det är väl som du har skrivit en gång, att ibland skriver du saker som du egentligen inte tycker för att få en reaktion. Det vill säga det som brukar kallas internettroll.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 12:14
av twr
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Fantasier! Eller ska jag skriva konspirationsteorier?
Det är helt uppenbart för alla inblandade - inte bara Sakine Madon - att trafikpolitiken i Stockholm är extremt innerstadsfixerad. Det är ingen som förnekar att det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Arlanda. Vissa ifrågasätter det, andra bejakar det, men ingen förnekar det. Varför inte kalla en spader för en spader?

För övrigt är Sakine Madon en liberal politisk skribent. Det finns även personer på högerkanten som ifrågasätter rimligheten i Stockholms trafikpolitik. Det är ju ganska uppenbart att en politik som endast gynnar ett fåtal inte är hållbar i längden. I och för sig får invånare i Norra Botkyrka nattrafik tack vare att innerstadsborna måste ha det på sin del av röda linjen, men den långa restiden kvarstår.
Det jag framför allt syftade på var att du påstår att man inte vill att låginkomsttagare ska kunna åka snabbt och bekvämt.
Det passar in i en konspiratorisk världsbild. Världen är mer komplex än så, naturligtvis.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 15:03
av Hans Wibacke
Enceladus skrev:Det är ingen som förnekar att det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Arlanda.
Jag förnekar det. Det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att (med din logik) innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Västerhaninge, Märsta på måndagar, Södertälje centrum och Nynäshamn.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: söndag 01 november 2020 21:00
av pnott
Mälardalstrafik (med varumärkena Mälartåg och Movingo) är ett samarbete mellan fem regioner. Movingo är en gemensam taxestruktur som har kommit till genom en överenskommelse mellan de fem och Mälartåg är ett trafikutbud som kommits överens av de fem. Om Region Stockholm ska kunna införa sin taxa så måste de övriga i samarbetet vara överens om att det är en bra idé.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: måndag 02 november 2020 5:40
av Joakim W
Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Det är ingen som förnekar att det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Arlanda.
Jag förnekar det. Det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att (med din logik) innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Västerhaninge, Märsta på måndagar, Södertälje centrum och Nynäshamn.
Och så körs det ju tomma tåg från Stockholm C till bla. Märsta för att gå därifrån i morgonrusningen. Helt enkelt, det körs tomma tåg lite överallt. Körs även tomma tåg från Södertälje till Gnesta. Förut körde vi två tomma tåg, men sen T20 går ena i trafik från Södertälje centrum. Men det är klart, Södertäljes innerstadsbor ska ju ha möjlighet att åka till Gnesta.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: måndag 02 november 2020 11:07
av Enceladus
Joakim W skrev:
Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Det är ingen som förnekar att det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Arlanda.
Jag förnekar det. Det körs tomma tåg från Brodepån till Stockholm City för att (med din logik) innerstadsborna ska kunna åka tidigt till Västerhaninge, Märsta på måndagar, Södertälje centrum och Nynäshamn.
Och så körs det ju tomma tåg från Stockholm C till bla. Märsta för att gå därifrån i morgonrusningen. Helt enkelt, det körs tomma tåg lite överallt. Körs även tomma tåg från Södertälje till Gnesta. Förut körde vi två tomma tåg, men sen T20 går ena i trafik från Södertälje centrum. Men det är klart, Södertäljes innerstadsbor ska ju ha möjlighet att åka till Gnesta.
Det är förstås positivt att det ena tjänstetåget från Södertälje till Gnesta har blivit ett resandetåg. Förvisso går tåget i motriktningen, men merkostnaden är trots allt liten. Tomkörningen från Brodepån till Stockholm City är dock ett vansinne av en helt annan kaliber. Dessa tjänstetåg går i rusningsriktningen och skulle ha massvis med resenärer som resandetåg.

Det blir uppenbart var prioriteringarna ligger hos regionen när det samtidigt körs tidiga resandetåg från Stockholm City till Uppsala i motriktningen med väldigt få resenärer som kräver kraftigt förlängda öppettider på flera stationer. Ett annat exempel är turtätheterna på linje 96 respektive linje 791. Innerstadsbornas behov värderas mycket högre än förortsbornas.

Re: Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbana

Postat: måndag 02 november 2020 11:32
av Enceladus
pnott skrev:Mälardalstrafik (med varumärkena Mälartåg och Movingo) är ett samarbete mellan fem regioner. Movingo är en gemensam taxestruktur som har kommit till genom en överenskommelse mellan de fem och Mälartåg är ett trafikutbud som kommits överens av de fem. Om Region Stockholm ska kunna införa sin taxa så måste de övriga i samarbetet vara överens om att det är en bra idé.
Mälardalstrafik är ett samarbete mellan sex regioner (Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland). Visserligen blir Mälarbanan utan Mälartåg, men UVEN ska trafikeras som Mälartåg och förlängas till Uppsala. Således berörs även Västmanland av prissättningen på Mälartåg.

Mälartåg upphandlas som ett bruttoavtal, vilket innebär att trafikoperatören inte får intäkterna från biljettförsäljningen. Detta är en stor skillnad mot det befintliga övergångsavtalet där SJ säljer egna biljetter för enkelresor. Därmed behöver Mälardalstrafik åtminstone införa nya biljetter för enkelresor.

Prissättningen på Mälartåg kommer alltså att förändras. Situationen kompliceras dock av att både pendeltåg, Mälartåg och SJ:s regionaltåg kommer att gå mellan Stockholm och Uppsala. Vidare gäller redan lokala periodbiljetter inom Södermanlands län. Dessutom ska ju Upptåget som har lokal taxa bli en del av Mälartåg.