MTR Pendeln illa ute...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vislaren

Re: MTR Pendeln illa ute...

Inlägg av Vislaren »

/jes skrev:Och nu blir det ännu värre med ny VD från 8 mars. Vi emotser nya rapporter framåt våren!
Ja..Kaos är det redan, när cheferna börja ringa efter folk som de redan vet inte längre jobbar extra och slutade med det för flera år sedan..Då är det illa!

Mitt nummer har de inte, så mig kan de inte nå...He..He!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Hechtwagen skrev:
/jes skrev:Och nu blir det ännu värre med ny VD från 8 mars. Vi emotser nya rapporter framåt våren!
Detta spännande kaos fortgår oförtrutet utan att resenärerna märker någonting! Mycket märkligt!
Tågen är rena och snygga och går punktligt.
Ja ..Att de är rena förvånar mig inte, det är fler städare just nu än underhållspersonal!
Går punktligt..? Stämmer inte med vår utsättningslista på hur det ser ut! runt 2-3 turer om dagen man inte kan tursätta, för en vecka sedan så var det 9 stycken!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Stefan Widén skrev:Det kommer att fortgå tills "något " allvarligt händer och utredningen kan visa på att de brister som identifierats, är starka bakomliggande orsaker.

Då kommer huvuden att rulla och den som blir kvar kommer att pudla i pressen med orden "Vi skall se över våra rutiner"

Och därmed tröttnar pressen och allt kan återgå till det "normala"

Stefan
Som det är nu så har våra chefer skickat ut vagnar i trafik med stoppande fel som t.e.x. brytningsfel i frontrutor..Vagnar ställda för svarv!
Så jag bara väntar på en olycka!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det är märkligt, jag åker pendeltåg rätt ofta nuförtiden och trafiken verkar gå betydligt bättre än vissa delar av tunnelbanan. :wink:
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Vislaren skrev:
Stefan Widén skrev:Det kommer att fortgå tills "något " allvarligt händer och utredningen kan visa på att de brister som identifierats, är starka bakomliggande orsaker.

Då kommer huvuden att rulla och den som blir kvar kommer att pudla i pressen med orden "Vi skall se över våra rutiner"

Stefan
Som det är nu så har våra chefer skickat ut vagnar i trafik med stoppande fel som t.e.x. brytningsfel i frontrutor..Vagnar ställda för svarv!
Den kom nu! Två tåg har krockat i tunneln under Stockholm.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:Två tåg har krockat i tunneln under Stockholm.
Nej, ett arbetslok (troligen spärrfärd eller växlingsrörelse) har kört på ett uppställt pendeltågsätt. Arbetsloket tillhör nog någon underhållsentreprenör, så någon koppling till eventuella problem hos MTR är svår att se.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Vänta nu, står det pendeltåg uppställda i Citybanan och entreprenörer som utför underhåll har lyckats köra på ett sådant? Hur jäkla klantig kan man bli?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Vänta nu, står det pendeltåg uppställda i Citybanan och entreprenörer som utför underhåll har lyckats köra på ett sådant? Hur jäkla klantig kan man bli?
Ja, pendeltåg står uppställda i Citybanan över natten. Detta är nödvändigt av åtminstone följande tre skäl:

1. Pendeltågen har ingen nattrafik, vilket innebär att tågen måste stå någonstans.
2. Depåerna har begränsad kapacitet, vilket innebär att alla tåg inte får plats där.
3. Det är populärt att måla tåg, vilket innebär att uppställning vid utomhusstationer undviks.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Vislaren skrev:

Stefan

Jag kommer att tänka på skyddsombudet hos InfraNord som för 7-8 år sedan var mediernas kelgris när han förutsåg allehanda katastrofer i närtid på Getingmidjan och runt Karlberg på grund av bristande underhåll. Denne person blev intervjuad med bild och namn både i tidningar och TV. Borde inte Vislaren med sitt angelägna budskap vända sig till en större publik i stället för att harva runt på detta forum? Och bli kändis utanför Älvsjö? :-)
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Nu känns det ändå som att det finns viss substans i Vislarens katastrofförutsägelser. Det har de senaste dagarna varit ett stort antal stopp och förseningar på grund av "stillastående tåg" och "fordonsfel". Att tåg står stilla kan måhända bero även på andra saker än tekniska fel på vagnarna, t ex att tågvakten eller föraren plötsligt insjuknat, eller behov av polis för att avhysa bråkiga passagerare, men jag antar att det ofta är fordonsfel. Visserligen är det minusgrader och häromdagen snöade det, men med nutidens vintersäkra fordon och avisningshallar skall väl detta inte påverka särskilt mycket?
/Gunnar Ekeving
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

gek skrev:Nu känns det ändå som att det finns viss substans i Vislarens katastrofförutsägelser. Det har de senaste dagarna varit ett stort antal stopp och förseningar på grund av "stillastående tåg" och "fordonsfel". Att tåg står stilla kan måhända bero även på andra saker än tekniska fel på vagnarna, t ex att tågvakten eller föraren plötsligt insjuknat, eller behov av polis för att avhysa bråkiga passagerare, men jag antar att det ofta är fordonsfel. Visserligen är det minusgrader och häromdagen snöade det, men med nutidens vintersäkra fordon och avisningshallar skall väl detta inte påverka särskilt mycket?
Ja får man tro henne , och det ska vi väl, så ser det problemfyllt ut om man inte hinner med.
Och det här behöver inte vara linjärt så att antal tillgängliga fordon minskar i en jämn takt utan det kan bli så att man plötsligt ramlar över en gräns där det blir stopp. Ett fel kanske kan accepteras men får man två eller fler så kanske...
Vi får se... själv åker jag tunnelbana
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

gek skrev:Nu känns det ändå som att det finns viss substans i Vislarens katastrofförutsägelser. Det har de senaste dagarna varit ett stort antal stopp och förseningar på grund av "stillastående tåg" och "fordonsfel". Att tåg står stilla kan måhända bero även på andra saker än tekniska fel på vagnarna, t ex att tågvakten eller föraren plötsligt insjuknat, eller behov av polis för att avhysa bråkiga passagerare, men jag antar att det ofta är fordonsfel. Visserligen är det minusgrader och häromdagen snöade det, men med nutidens vintersäkra fordon och avisningshallar skall väl detta inte påverka särskilt mycket?
Kan bli mycket bromsstörningar när det packas is och snö runt bromsrörelserna.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Kanske ligger något i att det är illa ute med MTR. Idag stog en stackars anställd och hackade 10 cm is med en tuggummiskrapa...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Kanske ligger något i att det är illa ute med MTR. Idag stog en stackars anställd och hackade 10 cm is med en tuggummiskrapa...
MTR-anställd eller ISS-anställd? Nog för att underentreprenörer också kan ha sina metoder, men det är ju separata ekonomier.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Kanske ligger något i att det är illa ute med MTR. Idag stog en stackars anställd och hackade 10 cm is med en tuggummiskrapa...
MTR-anställd eller ISS-anställd? Nog för att underentreprenörer också kan ha sina metoder, men det är ju separata ekonomier.
Det stod MTR på ryggen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Det stod MTR på ryggen.
Det utesluter inte att det ändå kan vara en underentreprenör. Men när jag tänker på saken har man kanske slutat med sådana.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

daniel_s skrev:
Står det ISS på någons rygg runt pendeltågen nu för tiden?! Jag hänger sällan i depåerna, men de som städar stationer och tågen är väl numer MTR själva, bolaget heter väl typ MTR Facility Management.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Skriv svar