Detaljerade kartor med t-banestationers perronger?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Detaljerade kartor med t-banestationers perronger?

Inlägg av Kantorn »

Anders Hanquist skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag håller på att skissa på ett byggprojekt i närheten av en t-banestation och undrar om det finns kartor som visar exakt var perrongerna ligger?
Detta för att veta om underlag finns för en ny t-baneuppgång från bygget.
Handlar det om ett projekt du gör på ditt jobb, eller en egen idé du vill testa?

I vilket fall verkar det bra om man kunde göra något åt Söder Mälarstrand. Känns som att det ligger lite "off", trots det centrala läget. Det passerar en buss (405) men den har ingen hållplats där (ingen mellan Västerbroplan och Londonviadukten, faktiskt). Under en period gick på försök en SL-färja tvärs över Riddarfjärden, men den försvann då den inte fick tillräckligt med resande.
Min bror reste dagligen med den när han jobbade på Münchenbryggeriet. Men han är inte så många.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev: Intressant tanke! Tekniskt kan det säkert finnas lösningar, sen är det en annan sak med investerings- och driftskostnaderna.

Två viktiga faktorer:

* Sträckan är ganska lång, även med ett rullband blir det kanske inte så attraktivt.

* Resenärerna kan inte korsa spåret. Även om plattformen alltså ligger på nästan samma nivå som kajen (några meter högre) så måste resenärerna ändå komma antingen under eller över spåret först. Ombyggnader som under byggtid påverkar plattform och spår kan bli kostsamma och komplicerade.

Utifrån detta blir mitt förslag att istället bygga en underjordisk bergbana/snedhiss, jämför Nybohovshissen, vilket gör förbindelsen lite snabbare. Denna kan sprängas fram i berget. I södra änden kan den anslutas till befintlig biljetthall strax under ytan, och denna del kanske kan byggas i öppet schakt från Ringvägen. Ungefär så här: https://kartor.eniro.se/m/mjzqy

Om du vill gå vidare med detta förslag bör det utredas tekniskt för att kunna ta fram en kostnad och beskriva konsekvenser. Sen behöver SL vara med på det och Stockholms stad behöver ta fram en detaljplan. Det blir nog viktigt att visa att natur- och kulturmiljöer inte påverkas negativt, till exempel bebyggelsen kring Yttersta tvärgränd.
Bra poänger. Det jag tänkte spontant var en tunnel fram till perrongen och sedan en trappa upp till denna; ungefär som pendeltåget i Odenplan som har fått en trappa upp till tunnelbaneperrongen.
Men inget hugget i sten (no pun :) ) och givetvis krävs mycket mer om det ska bli av.
Ja, det är säkert tekniskt möjligt det också, att spränga sig upp i bergpelaren i mitten. Då tillkommer en spärr vid vattnet, vilket ger driftskostnad. Det finns förstås många möjligheter. Kopplingen till biljetthallen ger längre restid till plattform, men har fördelar i att det möjligen är enklare att bygga, att det inte krävs någon ny spärrlinje och att det blir en bättre koppling för den som inte ska till tunnelbanan utan vill komma upp i stadsbebyggelsen, eller byta till linje 4.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Breitspurbahn skrev:
Anders Hanquist skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag håller på att skissa på ett byggprojekt i närheten av en t-banestation och undrar om det finns kartor som visar exakt var perrongerna ligger?
Detta för att veta om underlag finns för en ny t-baneuppgång från bygget.
Handlar det om ett projekt du gör på ditt jobb, eller en egen idé du vill testa?

I vilket fall verkar det bra om man kunde göra något åt Söder Mälarstrand. Känns som att det ligger lite "off", trots det centrala läget. Det passerar en buss (405) men den har ingen hållplats där (ingen mellan Västerbroplan och Londonviadukten, faktiskt). Under en period gick på försök en SL-färja tvärs över Riddarfjärden, men den försvann då den inte fick tillräckligt med resande.
På jobbet.

Ja precis. Det är ju mest en transportsträcka, trots det vackra läget och bra förutsättningarna.
Tanken var att göra ett litet "centrum" framför Skinnarviksparken med en liknande "torglösning" på kajen som mittemot nedanför Kungsholmstorg.
Därav idén med att ha tunnelbaneuppgången där. Och hade det lyckats så hade nog SL-färjan kunnat återkomma och knyta samman detta med Kungsholmstorg.
Ett tips
Om du frågar för jobbets räkning skulle jag rekommendera att du tar det den formella vägen via Trafikförvaltningen/Staden. De har ju alla uppgifter du söker.
Men som du säkert vet, och det är ingen hemlighet är Stockholm som en schweizerost full av hål och tunnlar, men exakt var de ligger är möjligen lite hemligt...
Därav att du vart missförstådd i dina avsikter med din fråga.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Ja.Lite synd att en forumdeltagare var så övertygad om det handlade om något fuffens som urban explorers eller så, så att hen tvärsågade hela frågan med märkliga kommentarer, som vi andra heller inte riktigt förstod.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Stefan Widén skrev: Ett tips
Om du frågar för jobbets räkning skulle jag rekommendera att du tar det den formella vägen via Trafikförvaltningen/Staden. De har ju alla uppgifter du söker.
Men som du säkert vet, och det är ingen hemlighet är Stockholm som en schweizerost full av hål och tunnlar, men exakt var de ligger är möjligen lite hemligt...
Därav att du vart missförstådd i dina avsikter med din fråga.

Stefan
Jag förstår. Dit kommer jag såklart vända mig när/om det ska bli lite mer detaljerat. Nu ville jag ha en översikt och jag frågade här då jag var medlem här. :)
Skriv svar