Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO skrev:Skulle det verkligen vara gott resursutnyttjande om en massa platser på tåg från Stockholm till Eskilstuna/Hallsberg/Nyköping togs upp av resenärer som bara ska till Södertälje? Motivera gärna eventuella svar!
Frågan är väl akademisk eftersom det egentligen inte går att öka kapaciteten i pendeltågstrafiken inom rimlig tid. Det är dock inte säkert att ökad kapacitet i regionaltågstrafiken är ett dyrare alternativ. Kapaciteten kan nämligen ökas på ett relativt enkelt sätt genom att köra kapacitetsstarkare tåg. Pendeltågstrafiken har inte denna lågt hängande frukt.
TKO skrev:Är det väldigt mycket överkapacitet på regionaltågen kring Stockholm under rusningstid? Och hur attraktiv är förbindelsen Stockholm - Södertälje Syd?
Jag förväntar mej inget svar - bara fler klyschor!
Det är inte mycket överkapacitet på själva tågen, men väl på tåglägena. Därför nämndes kapacitetsstarkare tåg som en lågt hängande frukt...
Är det inte bättre att beställa fler pendeltåg så att det går att köra 18 t/h på Citybanan - det finns halvkvädna uttalanden från TRV om att det kan vara möjligt? Det ger möjlighet till ytterligare 2 t/h mellan t ex Södertälje och Uppsala via Märsta under högtrafik. Sedan kan TRV få fart på den utlovade signaltrimningen så går det säkert att köra 20 t/h genom tunneln... en ökning med 25% jämfört med dagens situation. Och slutligen bör en plan för att öka trafiken till minst 24 t/h - gärna mer - tas fram. Om det räcker med ett annat tågsäkerhetssystem kombinerat med snabbare plattformsdörrar eller om det krävs fler spår vid Odenplan återstår att se.
Att låta lokalresenärer ta upp värdefulla platser på regionaltågen kan enbart vara en katastroflösning - och där är vi faktiskt inte ännu.
anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Är det inte bättre att beställa fler pendeltåg så att det går att köra 18 t/h på Citybanan - det finns halvkvädna uttalanden från TRV om att det kan vara möjligt? Det ger möjlighet till ytterligare 2 t/h mellan t ex Södertälje och Uppsala via Märsta under högtrafik. Sedan kan TRV få fart på den utlovade signaltrimningen så går det säkert att köra 20 t/h genom tunneln... en ökning med 25% jämfört med dagens situation. Och slutligen bör en plan för att öka trafiken till minst 24 t/h - gärna mer - tas fram. Om det räcker med ett annat tågsäkerhetssystem kombinerat med snabbare plattformsdörrar eller om det krävs fler spår vid Odenplan återstår att se.
Att låta lokalresenärer ta upp värdefulla platser på regionaltågen kan enbart vara en katastroflösning - och där är vi faktiskt inte ännu.
Det tåget har redan gått. Som bekant valde Tamsons och gänget att inte lösa ut den sista optionen av X60B om 14 fordon. Det tar cirka 6-8 år att upphandla nya fordon, och den tiden finns helt enkelt inte. Dessutom vill nu Trafikförvaltningen ytterligare sänka ambitionerna från redan låga nivåer genom att avbryta pendeltågens samkörbarhetsprojekt.
Två realistiska alternativ återstår:
1. Lösa ut optionen av ER1 om upp till 57 fordon.
2. Höja skatterna och öka subventionerna till biltrafiken.
Det andra alternativet är egentligen en indirekt konsekvens av ökad biltrafik. I västvärlden är det ju politiskt omöjligt att låta biltrafiken bära sina egna kostnader som i vissa delar av Östasien där kommunala parkeringsnormer och bilorienterade reseavdrag inte finns.
TKO skrev:Är det inte bättre att beställa fler pendeltåg så att det går att köra 18 t/h på Citybanan - det finns halvkvädna uttalanden från TRV om att det kan vara möjligt? Det ger möjlighet till ytterligare 2 t/h mellan t ex Södertälje och Uppsala via Märsta under högtrafik. Sedan kan TRV få fart på den utlovade signaltrimningen så går det säkert att köra 20 t/h genom tunneln... en ökning med 25% jämfört med dagens situation. Och slutligen bör en plan för att öka trafiken till minst 24 t/h - gärna mer - tas fram. Om det räcker med ett annat tågsäkerhetssystem kombinerat med snabbare plattformsdörrar eller om det krävs fler spår vid Odenplan återstår att se.
Att låta lokalresenärer ta upp värdefulla platser på regionaltågen kan enbart vara en katastroflösning - och där är vi faktiskt inte ännu.
Det tåget har redan gått. Som bekant valde Tamsons och gänget att inte lösa ut den sista optionen av X60B om 14 fordon. Det tar cirka 6-8 år att upphandla nya fordon, och den tiden finns helt enkelt inte. Dessutom vill nu Trafikförvaltningen ytterligare sänka ambitionerna från redan låga nivåer genom att avbryta pendeltågens samkörbarhetsprojekt.
Två realistiska alternativ återstår:
1. Lösa ut optionen av ER1 om upp till 57 fordon.
2. Höja skatterna och öka subventionerna till biltrafiken.
Det andra alternativet är egentligen en indirekt konsekvens av ökad biltrafik. I västvärlden är det ju politiskt omöjligt att låta biltrafiken bära sina egna kostnader som i vissa delar av Östasien där kommunala parkeringsnormer och bilorienterade reseavdrag inte finns.
Det är inget realistiskt alternativ att Region Stockholm skall köpa in en massa tåg man egentligen inte har någon användning för. Det har testats förr, det funkade inte då heller.
Med lite välformulerade krav på samkörbarhet tar det inte 6-7 år att köpa in fler X60.
Och har inte Transitio kvar några optioner på X60-släktingar som går att utnyttja?
Sluta fantisera och tänk realistiskt istället!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Det är inget realistiskt alternativ att Region Stockholm skall köpa in en massa tåg man egentligen inte har någon användning för. Det har testats förr, det funkade inte då heller.
Med lite välformulerade krav på samkörbarhet tar det inte 6-7 år att köpa in fler X60.
Och har inte Transitio kvar några optioner på X60-släktingar som går att utnyttja?
Sluta fantisera och tänk realistiskt istället!
Antalet möjliga trafikupplägg begränsas kraftigt av att det finns två versioner av vagnar som inte är samkörbara. Tamsons vill uppenbarligen inte utveckla pendeltågstrafiken, vilket också avspeglas i kundundersökningar. Hur länge ska resenärerna behöva vänta på en tillfredsställande standard?
Glöm nya pendeltåg. Tågtrafiken kan utvecklas med Mälartåg här och nu.
TKO skrev:Läs min kommentar i den tråd som hänvisas till. Svara eventuellt så ska jag avgöra om 'Enceladus' är lika okunnig som vårt kära trafikregionråd!
Den tråd som hänvisas till skapades några minuter efter ovanstående inlägg. Vidare diskussioner om infrastruktur- och fordonsinvesteringar kan föras i andra trådar. Denna tråd handlar om taxesystemet i Stockholms län.