Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:...
Signaturen "Odd" har naturligtvis rätt i sak - de olika trafikslagen har varierande förutsättningar. Desto märkligare ter sig skribentens inlägg i tråden om tunnelbana till Täby:
Odd skrev:Det finns en enkel lösning på detta lilla problem. Kalla Roslagsbanan för Tunnelbana! Alla blir nöjda!
Kan Roslagsbanan få tunnelbanans unika förutsättningar enbart genom ett namnbyte? Är det bara namnet som ger tunnelbanan dess förutsättningar?
...
Naturligtvis inte, och det är därför inlägget är skrivet med en raljerande ton, för att indikera dumheterna. Klart Roslagsbanan inte skall klassas om till tunnelbana, men det intressanta är att sådan typ av dekaltrimning biter på en del typer av människor, vare sig man vill det eller ej. Just nu är till exempel allt som är gult eller i guld något som attraherar söderlattepipskäggspapporna mer än allt annat.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:UPPREPAR FRÅGAN:

- Varifrån får Google sina uppgifter om trängsel på tågen?
Google will now tell you how crowded your bus or train is likely to be
The Verge skrev:Google is basing these details on past rides. For months, Google has been asking some people who use Google Maps to provide additional details about the level of crowdedness of their transit trips. After completing their trips, riders were given four options: many empty seats, few empty seats, standing room only, or cramped standing room only.
Min erfarenhet är att det främst är Södertäljegrenen, Norsborgsgrenen och Hässelbygrenen som har stående resenärer efter klockan 1 på helger. Både Norsborgsgrenen och Hässelbygrenen har dock kortturer utan stående resenärer. Ett liknande upplägg skulle enkelt kunna införas på Södertäljegrenen genom att förlänga de turer som slutar i Älvsjö.
Ja då saknar dessa uppgifter all relevans. Det är vad några som tycker det är kul att svara på frågor från Google anser - inga verkliga värden.

Men eftersom min åsikt är att det är obehövligt med samhällsfinansierad kollektivtrafik efter klockan 1 - ja egentligen efter midnatt men jag kan vara lite generös - ser jag inte detta som ett problem. Ställ in de sena tågen så försvinner trängseln, dom som är ute och roar sej får ta sej hem på annat sätt. Att ha en avgång 01:57 är ju bara slöseri med skattebetalarnas pengar - och nu har de som använder (?) denna tjänst till på köpet mage att klaga på att det är trångt! Stanna hemma om det är så himla jobbigt är mitt tips...
Skribenten är farligt nära att trampa i klaveret. Utan ett attraktivt alternativ väljer en stor del av resenärerna att åka svarttaxi - detta sker redan i stor utsträckning efter klockan 2 på helger när nattbuss är det enda samhällsorganiserade alternativet. Väl i svarttaxin kan entreprenörerna (som de brukar kalla sig) passa på att utnyttja resenärernas dåliga omdöme och fresta med ett par linor kokain. I värsta fall blir några av resenärerna långvariga missbrukare; i bästa fall stannar endast pengarna hos föraren och marknaden för andra kriminella verksamheter växer (de svarta pengarna måste ju spenderas).

Mitt tips är att tänka ett steg längre. Det här är inget hypotetiskt scenario - det är så här samhällsutvecklingen har sett ut på grund av en total avsaknad av konsekvenstänk. Jag noterar vidare att de tre högst belastade nattbussarna på vardagsnätter är linje 791 mot Södertälje, linje 191 mot Norsborg och linje 198 mot Hässelby strand. Vilket sammanträffande att samma linjer verkar ha högst belastning även på helgnätter! Underlätta inte för mycket för de kriminella aktörerna. Svarttaxi kanske låter som en harmlös verksamhet, men den kan fungera som en inkörsport till mycket annat...
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Naturligtvis inte, och det är därför inlägget är skrivet med en raljerande ton, för att indikera dumheterna. Klart Roslagsbanan inte skall klassas om till tunnelbana, men det intressanta är att sådan typ av dekaltrimning biter på en del typer av människor, vare sig man vill det eller ej. Just nu är till exempel allt som är gult eller i guld något som attraherar söderlattepipskäggspapporna mer än allt annat.
Om jag ska vara ärlig så tror jag att signaturen "Odd" är ute och åker i fel kommun. Av allt att döma är Täby kommun väldigt insatt i trafiken. Den starka opinionen för tunnelbana i kommunen beror enligt min uppfattning inte på trafikslaget i sig, utan på det trafikutbud som det medför.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av BSB101 »

Varför ha skattefinansierad kollektivtrafik överhuvudtaget? Måste väl finnas viktigare saker att lägga våra gemensamma pengar på? Folk får helt enkelt hitta andra sätt att förflytta sig på alternativt ändra sin livsstil så att behovet av längre förflyttningar minskar. Om det verkligen finns ett behov av masstransporter av människor lär säkert marknaden lösa den efterfrågan.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Diripsi »

BSB101 skrev:Varför ha skattefinansierad kollektivtrafik överhuvudtaget? Måste väl finnas viktigare saker att lägga våra gemensamma pengar på? Folk får helt enkelt hitta andra sätt att förflytta sig på alternativt ändra sin livsstil så att behovet av längre förflyttningar minskar. Om det verkligen finns ett behov av masstransporter av människor lär säkert marknaden lösa den efterfrågan.
Vilka dumheter. Varför ska vi ha skattefinansierade vägar? Det kan väl marknaden lösa?
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:Varför ha skattefinansierad kollektivtrafik överhuvudtaget? Måste väl finnas viktigare saker att lägga våra gemensamma pengar på? Folk får helt enkelt hitta andra sätt att förflytta sig på alternativt ändra sin livsstil så att behovet av längre förflyttningar minskar. Om det verkligen finns ett behov av masstransporter av människor lär säkert marknaden lösa den efterfrågan.
Nu vet jag i och för sig inte om inlägget är menat som en retorisk replik till signaturen "TKO", men här finns en rapport från VTI som besvarar dess frågeställningar: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Jag rekommenderar varmt att läsa rapporten, ty den tangerar även trådens ämne. Där framgår det bland annat att pendeltågen har ett synnerligen dåligt trafikutbud - av alla jämförda linjer är det endast pendeltågen som behöver mer än en fördubblad turtäthet för att uppnå välfärdsoptimum.

Rapportens slutsatser borde egentligen inte komma som en överraskning. Pendeltågen har ju jumboplatsen i nästan alla undersökningar - både i Stockholm och internationellt. Köpenhamns S-tåg har exempelvis cirka tre gånger fler avgångar per resenärer, och det är inte S-tågen som avviker från mängden. Stockholms pendeltåg har helt enkelt ett extremt dåligt trafikutbud sett till antalet resenärer. Signaturen "TKO" gjorde ett försök att hitta ett trafiksystem med sämre standard, men lyckades inte.

Som signaturen "Ute och åker" redan har konstaterat kommer trafikplaneringen inte att anpassas till att pendeltågen nu är större än röda linjen, utan till prognoserna i RUFS 2010. Det är sorgligt hur trafikplaneringen fungerar i landstinget, och desto sorgligare att somliga vill ersätta kommunerna med detta dysfunktionella landsting.
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:Vilka dumheter. Varför ska vi ha skattefinansierade vägar? Det kan väl marknaden lösa?
Marknaden kan dock lösa vissa problem. Exempelvis konstaterar VTI följande om parkeringsnormer:
VTI skrev:Kostnaden för att parkera är mer eller mindre medvetet subventionerad och fördelas i stor utsträckning ut på hyror, fastighetspriser, varupriser, löner etc. på ett icke-transparant sätt. De som parkerar bilen får därför sällan möjlighet att göra en avvägning mellan den egna nyttan av att parkera och den faktiska kostnaden för att tillhandahålla parkeringsplatsen. Efterfrågan på parkeringsplatser i städer är därför konstlat hög, i en samhällsekonomisk mening.
Det finns i princip ingen efterfrågan på parkeringsplatser i städer. Hongkong och Singapore brukar räknas som de länder med störst "ekonomisk frihet". I båda länderna är biltrafiken försumbar, mycket tack vare att parkeringsplatser inte subventioneras.

Väldigt få anser att det är värt att betala parkeringsplatsers faktiska kostnader i städer. Det är också därför parkeringsnormer har införts - annars skulle nästan ingen ha bil.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Varför ha skattefinansierad kollektivtrafik överhuvudtaget? Måste väl finnas viktigare saker att lägga våra gemensamma pengar på? Folk får helt enkelt hitta andra sätt att förflytta sig på alternativt ändra sin livsstil så att behovet av längre förflyttningar minskar. Om det verkligen finns ett behov av masstransporter av människor lär säkert marknaden lösa den efterfrågan.
Nu vet jag i och för sig inte om inlägget är menat som en retorisk replik till signaturen "TKO", men här finns en rapport från VTI som besvarar dess frågeställningar: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Jag rekommenderar varmt att läsa rapporten, ty den tangerar även trådens ämne. Där framgår det bland annat att pendeltågen har ett synnerligen dåligt trafikutbud - av alla jämförda linjer är det endast pendeltågen som behöver mer än en fördubblad turtäthet för att uppnå välfärdsoptimum.
Det finns en del tveksamheter i den rapporten. Till att börja med så analyserar den linjen Södertälje-Märsta med 15-minuterstrafik i maxtimmen. Det handlar alltså inte om hela pendeltågsnätet, och inte heller Södertäljegrenen eftersom studien bara räknar hälften av de avgångarna. Men tittar man på beläggningsanalysen så hävdar rapporten att den är 220 procent av sittplatskapaciteten på den mest belastade delsträckan i maxtimmen i något slags jämförelsealternativ. Detta är märkligt, för det skulle i så fall innebära mer än 1600 resenärer per avgång i genomsnitt under maxtimmen (748 sittplatser per avgång). Så höga värden har såvitt jag vet aldrig uppmätts. På sidan 16 finns en tabell som anger genomsnittligt antal påstigande per maxtimme i högtrafik. För linjen Södertälje-Märsta anges den till 21 123. Rapporten publicerades i februari 2018. Jag tog därför och jämförde siffrorna med de som finns i Fakta om SL och länet 2016 och summerade antalet påstigande 7:30-8:30 på alla stationer på sträckan Södertälje-Märsta. Summan blev 20 600 vilket är nästan samma som i VTI-rapporten. Men då ingår påstigande för alla tåg, inklusive t.ex. tågen Tumba-Uppsala/Upplands Väsby, och även linjen Bålsta-Nynäshamn på den centrala sträckan Karlberg-Älvsjö. Antalet påstigande enbart på de 4+4 tågen som går Södertälje-Märsta och omvänt är ju betydligt lägre. Det får i alla fall mig att misstänka att man gjort beläggningsanalysen på helt fel grunder.
Enceladus skrev:Rapportens slutsatser borde egentligen inte komma som en överraskning. Pendeltågen har ju jumboplatsen i nästan alla undersökningar - både i Stockholm och internationellt.
Du får gärna länka till några sådana studier, gärna internationella (såvida inte du syftar på dina egna foruminlägg).
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Det finns en del tveksamheter i den rapporten. Till att börja med så analyserar den linjen Södertälje-Märsta med 15-minuterstrafik i maxtimmen. Det handlar alltså inte om hela pendeltågsnätet, och inte heller Södertäljegrenen eftersom studien bara räknar hälften av de avgångarna. Men tittar man på beläggningsanalysen så hävdar rapporten att den är 220 procent av sittplatskapaciteten på den mest belastade delsträckan i maxtimmen i något slags jämförelsealternativ. Detta är märkligt, för det skulle i så fall innebära mer än 1600 resenärer per avgång i genomsnitt under maxtimmen (748 sittplatser per avgång). Så höga värden har såvitt jag vet aldrig uppmätts. På sidan 16 finns en tabell som anger genomsnittligt antal påstigande per maxtimme i högtrafik. För linjen Södertälje-Märsta anges den till 21 123. Rapporten publicerades i februari 2018. Jag tog därför och jämförde siffrorna med de som finns i Fakta om SL och länet 2016 och summerade antalet påstigande 7:30-8:30 på alla stationer på sträckan Södertälje-Märsta. Summan blev 20 600 vilket är nästan samma som i VTI-rapporten. Men då ingår påstigande för alla tåg, inklusive t.ex. tågen Tumba-Uppsala/Upplands Väsby, och även linjen Bålsta-Nynäshamn på den centrala sträckan Karlberg-Älvsjö. Antalet påstigande enbart på de 4+4 tågen som går Södertälje-Märsta och omvänt är ju betydligt lägre. Det får i alla fall mig att misstänka att man gjort beläggningsanalysen på helt fel grunder.
Jag föreslår att skribenten kontaktar rapportens författare eller VTI för att klargöra huruvida rapportens beläggningsanalys är helt felaktig. Skribentens dubier förefaller befogade, men det kan finnas något som har missats.
kildor skrev:Du får gärna länka till några sådana studier, gärna internationella (såvida inte du syftar på dina egna foruminlägg).
DN har en insändare om pendeltågens undermåliga standard:
DN skrev:I samtliga kvalitetsmätningar intar pendeltågen jumboplatsen och det är framför allt turtäthet och trängsel som resenärerna är missnöjda med.
Jag har kollat igenom samtliga kvalitetsmätningar som finns på SL:s hemsida och dessa uppgifter verkar stämma.

Insändaren jämför också pendeltågstrafiken i Stockholm med den i Köpenhamn och Berlin. Jämförelsen är knappast till Stockholms fördel...
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av BSB101 »

Diripsi skrev:
BSB101 skrev:Varför ha skattefinansierad kollektivtrafik överhuvudtaget? Måste väl finnas viktigare saker att lägga våra gemensamma pengar på? Folk får helt enkelt hitta andra sätt att förflytta sig på alternativt ändra sin livsstil så att behovet av längre förflyttningar minskar. Om det verkligen finns ett behov av masstransporter av människor lär säkert marknaden lösa den efterfrågan.
Vilka dumheter. Varför ska vi ha skattefinansierade vägar? Det kan väl marknaden lösa?
Varför inte? Är behovet av en väg tillräckligt stor kommer folk betala för att använda den. Redan idag finns det mängder av privatägda vägar som byggs utan skattepengar för att behovet och betalningsviljan har funnits.
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen nu större än röda linjen - konsekvenser?

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
Diripsi skrev:
BSB101 skrev:Varför ha skattefinansierad kollektivtrafik överhuvudtaget? Måste väl finnas viktigare saker att lägga våra gemensamma pengar på? Folk får helt enkelt hitta andra sätt att förflytta sig på alternativt ändra sin livsstil så att behovet av längre förflyttningar minskar. Om det verkligen finns ett behov av masstransporter av människor lär säkert marknaden lösa den efterfrågan.
Vilka dumheter. Varför ska vi ha skattefinansierade vägar? Det kan väl marknaden lösa?
Varför inte? Är behovet av en väg tillräckligt stor kommer folk betala för att använda den. Redan idag finns det mängder av privatägda vägar som byggs utan skattepengar för att behovet och betalningsviljan har funnits.
Det finns knappt någon betalningsvilja för parkeringsplatser (i städer utan parkeringsnormer har nästan ingen bil). Hur ska det då finnas en betalningsvilja för vägar?

Det finns privatägda vägar i vissa länder, men de utgör bara en bråkdel av hela vägnätet. Russinplockning kräver också skattepengar...
Skriv svar