Sida 2 av 2
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 20:16
av daniel_s
dr Cassandra Nojdh skrev:Lars Stegenius skrev:En tanke dök upp i mitt huvud.
Nu lär det vara två A35B på gång från CAF. Varför inte lasta av en av dom på SB för att kolla hur det skulle kunna vara i verkligheten.
Kör tre varv på banan en mörk natt och försök köra 90 där det är 70 men iakttag alla hastighetsnedsättningar. Ta med papper, penna och stoppur (som man hade 1994). Klocka varje delsträcka. Stå 30 sekunder på varje station (som man gjorde 1994). Ta fram medelvärdet för varje delsträcka och totalt. Kolla mot gällande tidtabell, varje delsträcka och totala körtiden.
Då får man se hur det skulle ha blivit.
Kunde man ta en A24 till SB för några dagar så kan man väl ta dit en A35.
Varför skulle man göra det?
För att man inte har Excel på sin dator?
En sak som är svårare att beräkna, men även svårare att prova, är att fylla på med vagnar och se hur många man kan köra i praktiken innan strömmen går alldeles för ofta

Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 20:36
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Sio skrev:
Lämpligt vore om SL gjorde en riktad upphandling till Bombardier och Stadler där man frågar om en vagn som utnyttjar SBs fordonsprofil och plattformshöjd och som är byggd med så många gemensamma komponenter som möjligt som deras respektive produkter; C30 och X15p.
Är det överhuvud taget förenligt med gällande lagstiftning att göra så? Jag tillåter mig att tro att ett sådant upplägg skulle underkännas av förvaltningsdomstolarna tämligen omgående.
Klart det är. Vad tror du händer när det skall beställas nya pendeltågsvagnar till Stockholm, om de skall passa till plattformarna i pendeltågstunneln. Genom att välja ett statiskt plattformsdörrsystem så låser man i praktiken sig fast i en leverantör av fordon, vare sig man vill eller inte.
Det kanske man gör, men man kan knappast göra "en riktad upphandling till Bombardier och Stadler där man frågar om en vagn som utnyttjar SBs fordonsprofil och plattformshöjd".
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 20:39
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Lars Stegenius skrev:En tanke dök upp i mitt huvud.
Nu lär det vara två A35B på gång från CAF. Varför inte lasta av en av dom på SB för att kolla hur det skulle kunna vara i verkligheten.
Kör tre varv på banan en mörk natt och försök köra 90 där det är 70 men iakttag alla hastighetsnedsättningar. Ta med papper, penna och stoppur (som man hade 1994). Klocka varje delsträcka. Stå 30 sekunder på varje station (som man gjorde 1994). Ta fram medelvärdet för varje delsträcka och totalt. Kolla mot gällande tidtabell, varje delsträcka och totala körtiden.
Då får man se hur det skulle ha blivit.
Kunde man ta en A24 till SB för några dagar så kan man väl ta dit en A35.
Varför skulle man göra det?
För att man inte har Excel på sin dator?
En sak som är svårare att beräkna, men även svårare att prova, är att fylla på med vagnar och se hur många man kan köra i praktiken innan strömmen går alldeles för ofta

Frågan gäller, vilket herrn säkert förstår, vilket syfte ett sådant prov skulle fylla? Att A35 inte har något på SB att göra är vi väl redan överens om? Innan man provar någonting bör man väl rimligtvis ha en uppfattning av vad det är man vill ha reda på?
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 21:22
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev:daniel_s skrev:En sak som är svårare att beräkna, men även svårare att prova, är att fylla på med vagnar och se hur många man kan köra i praktiken innan strömmen går alldeles för ofta

Frågan gäller, vilket herrn säkert förstår, vilket syfte ett sådant prov skulle fylla? Att A35 inte har något på SB att göra är vi väl redan överens om? Innan man provar någonting bör man väl rimligtvis ha en uppfattning av vad det är man vill ha reda på?
Eftersom det finns tankar på att köra A35 på SB (se den senaste kommundialogen) så kan det väl vara klokt att prova hur många vagnar som kan köras i praktiken?
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 21:33
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:daniel_s skrev:En sak som är svårare att beräkna, men även svårare att prova, är att fylla på med vagnar och se hur många man kan köra i praktiken innan strömmen går alldeles för ofta

Frågan gäller, vilket herrn säkert förstår, vilket syfte ett sådant prov skulle fylla? Att A35 inte har något på SB att göra är vi väl redan överens om? Innan man provar någonting bör man väl rimligtvis ha en uppfattning av vad det är man vill ha reda på?
Eftersom det finns tankar på att köra A35 på SB (se den senaste kommundialogen) så kan det väl vara klokt att prova hur många vagnar som kan köras i praktiken?
Kommundialogen? Löst prat.
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 21:38
av Lars Stegenius
Om man nu har tillgång till två nya A35B så tar man bägge till SB och multar dom. Man lastar vagnarna till maxvikt med sandsäckar, som man brukar göra när man provar nya vagnar, och ger sig ut på banan. Man kopplar in mätutrustning på matarstationerna och så kör man så det glöder (dock ej bokstavligt). Sedan är det bara att börja räkna. Det kan man säkert göra även utan Excel.
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 21:48
av Sio
dr Cassandra Nojdh skrev:Sio skrev:Lars Stegenius skrev:
Man kan ju också fråga sig hur det kommer att gå när SL till slut måste handla upp ny vagnar till SB, för den dagen kommer ju. Blir det ett nytt specialbygge för dyra pengar?
Lämpligt vore om SL gjorde en riktad upphandling till Bombardier och Stadler där man frågar om en vagn som utnyttjar SBs fordonsprofil och plattformshöjd och som är byggd med så många gemensamma komponenter som möjligt som deras respektive produkter; C30 och X15p.
Är det överhuvud taget förenligt med gällande lagstiftning att göra så? Jag tillåter mig att tro att ett sådant upplägg skulle underkännas av förvaltningsdomstolarna tämligen omgående.
Det görs i bland direkt upphandlingar eller riktade upphandlingar till befintliga leverantörer mht. LUF 6. kap 10 §
I tinget kanske man hamnar ändå men utgången är inte given:
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna skrev:
6 kap. Upphandlingsförfaranden
Upphandling av varor i vissa fall
10 § En upphandlande enhet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering för upphandling av varor, om
1. kontraktet gäller kompletterande leveranser från den ursprungliga varuleverantören under förutsättning att
a) leveransen antingen syftar till att delvis ersätta varuleveranser eller anläggningar eller till att utöka befintliga varuleveranser eller anläggningar, och
b) ett byte av leverantör skulle medföra att den upphandlande enheten tvingades anskaffa varor som skulle vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oproportionerliga tekniska svårigheter avseende drift och underhåll,
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 21:53
av daniel_s
Lars Stegenius skrev:Man lastar vagnarna till maxvikt med sandsäckar, som man brukar göra när man provar nya vagnar, och ger sig ut på banan. Man kopplar in mätutrustning på matarstationerna och så kör man så det glöder (dock ej bokstavligt). Sedan är det bara att börja räkna. Det kan man säkert göra även utan Excel.
Man kan också hoppa över allt det där och bara räkna. Men det är förstås inte lika roligt!
(Körning med sandsäckar är redan gjort på Tvärbanan!)
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 22:08
av Lars Stegenius
daniel_s skrev:Lars Stegenius skrev:Man lastar vagnarna till maxvikt med sandsäckar, som man brukar göra när man provar nya vagnar, och ger sig ut på banan. Man kopplar in mätutrustning på matarstationerna och så kör man så det glöder (dock ej bokstavligt). Sedan är det bara att börja räkna. Det kan man säkert göra även utan Excel.
Man kan också hoppa över allt det där och bara räkna. Men det är förstås inte lika roligt!
(Körning med sandsäckar är redan gjort på Tvärbanan!)
Nej, det är inte lika roligt. Att köra spår vagn är mycket roligare än att sitta och räkna.
Men kanske kan man en gång för alla döda tankarna på att koppla ihop TvB och SB som dyker upp då och då, senast på Postvagnen:
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... p-i-Sickla
Notera att trådskaparen tycker att bägge banorna har spårvägskaraktär. Jag dristar mig att tycka det är tvärtom, jag tycker bägge banorna har järnvägskaraktär.
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 22:15
av dr Cassandra Nojdh
Sio skrev:
Det görs i bland direkt upphandlingar eller riktade upphandlingar till befintliga leverantörer mht. LUF 6. kap 10 §
I tinget kanske man hamnar ändå men utgången är inte given:
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna skrev:
6 kap. Upphandlingsförfaranden
Upphandling av varor i vissa fall
10 § En upphandlande enhet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering för upphandling av varor, om
1. kontraktet gäller kompletterande leveranser från den ursprungliga varuleverantören under förutsättning att
a) leveransen antingen syftar till att delvis ersätta varuleveranser eller anläggningar eller till att utöka befintliga varuleveranser eller anläggningar, och
b) ett byte av leverantör skulle medföra att den upphandlande enheten tvingades anskaffa varor som skulle vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oproportionerliga tekniska svårigheter avseende drift och underhåll,
Jorå, A34-orna anskaffades ju på det sättet. Fast i det här beskrivna fallet tror jag inte det skulle godkännas. Om inte annat skulle Alstom, CAF och Siemens höra av sig till Förvaltningsdomstolen ganska omgående. Fast Alstom och Bombardier går ju ihop senare i år, om nu affären går i lås.
I dessa tider vet ingen om megaaffärer överhuvud taget blir av. Som exempel från flygindustrin kan nämnas det kraschade samgåendet mella Boeing och brasilianska Embraers civila flygverksamhet. Bombardier har ju som bekant redan tidigare sålt av praktiskt taget hela sin flygverksamhet till andra intressen (Airbus, Viking Air, Mitsubishi).
Re: A35/A36
Postat: tisdag 28 april 2020 22:23
av dr Cassandra Nojdh
Lars Stegenius skrev:daniel_s skrev:Lars Stegenius skrev:Man lastar vagnarna till maxvikt med sandsäckar, som man brukar göra när man provar nya vagnar, och ger sig ut på banan. Man kopplar in mätutrustning på matarstationerna och så kör man så det glöder (dock ej bokstavligt). Sedan är det bara att börja räkna. Det kan man säkert göra även utan Excel.
Man kan också hoppa över allt det där och bara räkna. Men det är förstås inte lika roligt!
(Körning med sandsäckar är redan gjort på Tvärbanan!)
Nej, det är inte lika roligt. Att köra spår vagn är mycket roligare än att sitta och räkna.
Men kanske kan man en gång för alla döda tankarna på att koppla ihop TvB och SB som dyker upp då och då, senast på Postvagnen:
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... p-i-Sickla
Notera att trådskaparen tycker att bägge banorna har spårvägskaraktär. Jag dristar mig att tycka det är tvärtom, jag tycker bägge banorna har järnvägskaraktär.
Att nuvarande ktl-anläggning inte klarar av att mata tvåvagns A35-tåg på SB vet vi väl egentligen redan (se Daniels tidigare inlägg). Det funkar ju inte ens på Lidingöbanan.
Förresten hade vi ju de där idéerna uppe här hos oss redan när Tvärbanans förlängning till Sickla färdigställdes. Tanken var väl möjligen att Tvärbanetågen skulle få köra en bit på SB, parallellt med ordinarie trafik där, fram till t.ex. Nacka centrum, om nu SB skulle dras om dit. Fast jag kan inte inse vad nyttan skulle vara med det. Om det nu ens är möjligt geometriskt, efter det att SB höjts upp vid Sickla. Och dessutom, annan TRI och framför allt annan ATC.
Re: A35/A36
Postat: onsdag 29 april 2020 5:26
av Ute och åker
Sio skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Sio skrev:Lämpligt vore om SL gjorde en riktad upphandling till Bombardier och Stadler där man frågar om en vagn som utnyttjar SBs fordonsprofil och plattformshöjd och som är byggd med så många gemensamma komponenter som möjligt som deras respektive produkter; C30 och X15p.
Är det överhuvud taget förenligt med gällande lagstiftning att göra så? Jag tillåter mig att tro att ett sådant upplägg skulle underkännas av förvaltningsdomstolarna tämligen omgående.
Det görs i bland direkt upphandlingar eller riktade upphandlingar till befintliga leverantörer mht. LUF 6. kap 10 §
I tinget kanske man hamnar ändå men utgången är inte given:
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna skrev:
6 kap. Upphandlingsförfaranden
Upphandling av varor i vissa fall
10 § En upphandlande enhet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering för upphandling av varor, om
1. kontraktet gäller kompletterande leveranser från den ursprungliga varuleverantören under förutsättning att
a) leveransen antingen syftar till att delvis ersätta varuleveranser eller anläggningar eller till att utöka befintliga varuleveranser eller anläggningar, och
b) ett byte av leverantör skulle medföra att den upphandlande enheten tvingades anskaffa varor som skulle vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oproportionerliga tekniska svårigheter avseende drift och underhåll,
Om anläggningen Tvärbanan kopplades ihop med Saltsjöbanan så kan det ju betraktas som en "utökad anläggning", inte annars. Är ens Saltsjöbanan en spårväg?
Men annars är väl en "riktad upphandling till Bombardier och Stadler" det absolut sämsta man kan göra affärsmässigt. Inget som Tamsons & Co ens skulle få för sig i sina värsta mardrömmar. Då vet de ju de båda leverantörerna att det är ingen annan som kan lämna anbud, och så uppstår ungefär en "asfaltkartellsituation".
Får man tag i ett gäng begagnade vagnar nånstans så...? Typ gamla avlagda danska eller tyska lokaltågsvagnar med passande traktion? (inte helt jämförbara exempel:
Bn,
X420)

Re: A35/A36
Postat: onsdag 29 april 2020 7:49
av dr Cassandra Nojdh
Ute och åker skrev:
Om anläggningen Tvärbanan kopplades ihop med Saltsjöbanan så kan det ju betraktas som en "utökad anläggning", inte annars. Är ens Saltsjöbanan en spårväg?
Det vet väl alla, men av de spåranläggningar som Region Stockholm äger är Roslagsbanan och Saltsjöbanan klassade som järnväg, medan Tvärbanan, Lidingöbanan och Spårväg City är klassade som spårväg. Tunnelbanan är förstås tunnelbana. Har jag glömt något?
Re: A35/A36
Postat: onsdag 29 april 2020 14:54
av Stefan Widén
dr Cassandra Nojdh skrev:Ute och åker skrev:
Om anläggningen Tvärbanan kopplades ihop med Saltsjöbanan så kan det ju betraktas som en "utökad anläggning", inte annars. Är ens Saltsjöbanan en spårväg?
Det vet väl alla, men av de spåranläggningar som Region Stockholm äger är Roslagsbanan och Saltsjöbanan klassade som järnväg, medan Tvärbanan, Lidingöbanan och Spårväg City är klassade som spårväg. Tunnelbanan är förstås tunnelbana. Har jag glömt något?
Nockebybanan

Re: A35/A36
Postat: onsdag 29 april 2020 15:56
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Ute och åker skrev:
Om anläggningen Tvärbanan kopplades ihop med Saltsjöbanan så kan det ju betraktas som en "utökad anläggning", inte annars. Är ens Saltsjöbanan en spårväg?
Det vet väl alla, men av de spåranläggningar som Region Stockholm äger är Roslagsbanan och Saltsjöbanan klassade som järnväg, medan Tvärbanan, Lidingöbanan och Spårväg City är klassade som spårväg. Tunnelbanan är förstås tunnelbana. Har jag glömt något?
Nockebybanan

Hahaha, bäste kamrat Widén. Tack.
Det bjuder jag på!