Antal C30

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Antal C30

Inlägg av daniel_s »

strömming skrev:Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.

Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.

Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
strömming skrev:Jo. Ledade och längre vagnar kan jag ju förstå i och för sig. Men vad menar du med att det inte fungerar för en som inte är insatt alls?? Men varför experimentera med designen? Det passar sig ju inte.
Jag har svårt att förstå vad du menar med "design" i det här sammanhanget. Det är ju ett "stort" begrepp som inkluderar allt från formgivningen med lastprofil, viktfördelning osv till svagströmsfunktioner och målning.

Jag har även svårt att förstå hur du menar när det gäller dörrantalet och vagnslängden - dessa är ju samma som på Cx-vagnarna, även om "en vagn" på Cx motsvaras av "en vagnsdel" på C30.

Om du påstår att färgen är ful så håller jag med, fattar inte varför alla ska hålla på med så mycket vitt. Samma färgsättning som A35-A36 hade väl varit bra. Men en sak har man gjort helt korrekt nämligen att långbalken är markerad med mörkare färg, så borde det vara på X60 också!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

strömming skrev:Jo. Ledade och längre vagnar kan jag ju förstå i och för sig. Men vad menar du med att det inte fungerar för en som inte är insatt alls?? Men varför experimentera med designen? Det passar sig ju inte.
Teoretiskt sett har ingen del av Stockholms tunnelbana mer än 20 procent ståplatsutnyttjande, men ändå blir resenärer regelbundet kvarlämnade på perrongerna. En del av förklaringen är att ståplatsutnyttjandet varierar mellan olika turer och dagar, men också att ståplatsutnyttjandet varierar mellan olika vagnar. Det brukar nästan alltid finnas lediga ståplatser i mittersta vagnen, även i värsta rusningen.

De nya vagnarna löser detta problem genom att C30-tåg bara har två vagnar (ingen mittersta vagn). Då måste ståplatsutnyttjandet vara mycket högre för att resenärer ska bli kvarlämnade på perrongerna. Stockholms pendeltåg har något högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan, vilket delvis beror på att X60-tåg också bara har två vagnar. Det är ingen slump att C30 och X60 har ungefär samma design!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Ledade vagnar kommer till MTA i New York också i och med R211. Finns inga fördelar med det gamla konceptet.

Och vad menas med att de inte passar in? Måste allt se ut som de alltid gjort? Bara för att du tycker att de inte passar in så betyder det inte att alla andra tycker det.

Själv avskyr jag SLs blå färg. Skulle önska att de använde mer jordnära färger istället för den hiskeligt fula blåa färgen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Om du påstår att färgen är ful så håller jag med, fattar inte varför alla ska hålla på med så mycket vitt. Samma färgsättning som A35-A36 hade väl varit bra. Men en sak har man gjort helt korrekt nämligen att långbalken är markerad med mörkare färg, så borde det vara på X60 också!
Smuts syns bättre på vit färg, vilket kan vara en fördel om det leder till bättre underhåll men en nackdel om det inte gör det. Den grå långbalken på C30 kommer väl inte att synas så mycket med tanke på hur tunnelbanan är utformad.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
strömming skrev:Jag tycker att varken C20 eller C30 inte passar in i Stockholmsbilden överhuvudtaget trots att C20 rullat i trafik nu i drygt 20 år. Det är Cx vagnarna som definierar en del av Stockholm och det är beklämmande att man aldrig tog det i beaktning.

Kolla på New York som har behållt samma stuk med 4-dörrars samt 3-dörrars vagnar med snarlik längd dessutom. 8-vagnars-set som fullängdståg har väl fungerat utmärkt? Nu får man bygga en helt ny depå för att behöva anpassa vagnslåmgder som jag tycker absolut inte hör hemma i Stockholms tunnelbana.

Designen på C20 och C30 ska vi inte tala om. Något mer osmakligt får man leta efter. Tror Landstinget kanske att de har kapacitet att åka upp i rymden också? Man kan ju tro det ibland.
New York har en helt annan beläggning än Stockholm. Korta vagnar fungerar i New York, men Stockholm behöver längre vagnar för att de yttre vagnarna inte ska bli fulla.
Slutsatsen bygger på anekdotiska referat av Youtubefilemer… i praktiken har tunnelbanan i New York betydligt högre beläggning än t ex Stockholm.
Jag talar naturligtvis om hur det är under normala förhållanden, inte nu i coronatider…

Jag häpnar fortfarande över vissa skribenters okunskap, trots att jag borde vara luttrad.

(För övrigt är det möjligt att gå mellan vagnarna i New Yorks tunnelbana, även om det är förbjudet - annat än i nödfall - sedan 2005.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Själv avskyr jag SLs blå färg. Skulle önska att de använde mer jordnära färger istället för den hiskeligt fula blåa färgen.
Jordnära? Menar du brunt då? Skulle väl iofs vara snyggt, men många skulle nog tycka att det kändes omodernt.

Visserligen behöver väl inte tunnelvagnarna ha samma färg som övriga spårtrafikfordon. Men jag tycker ändå att det är rätt bra att hålla på sitt varumärke och då är blå tåg och röda bussar helt rätt. Felet är väl snarare att det är för lite blått!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Själv avskyr jag SLs blå färg. Skulle önska att de använde mer jordnära färger istället för den hiskeligt fula blåa färgen.
Jordnära? Menar du brunt då? Skulle väl iofs vara snyggt, men många skulle nog tycka att det kändes omodernt.

Visserligen behöver väl inte tunnelvagnarna ha samma färg som övriga spårtrafikfordon. Men jag tycker ändå att det är rätt bra att hålla på sitt varumärke och då är blå tåg och röda bussar helt rätt. Felet är väl snarare att det är för lite blått!
Nej, jordnära färger är mer än brunt. Ljusgrått o någon nedtonad grön tänkte jag mig. Du verkar inte ha någon vidare koll då jordnära toner är hur inne som helst. Bara kolla på mycket av all nybyggnation.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Nej, jordnära färger är mer än brunt. Ljusgrått o någon nedtonad grön tänkte jag mig. Du verkar inte ha någon vidare koll då jordnära toner är hur inne som helst. Bara kolla på mycket av all nybyggnation.
Att det är inne just nu är väl ett gott bevis på att det är omodernt om några år. Du verkar ju inte ha någon vidare koll på hur man tänker långsiktigt :cheesygrin:

Blått som himlen är i alla fall också en naturlig färg. Som sällan använts på hus i Stockholm (med ett och annat trähus i förorterna som undantag) :-)
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 16 juni 2020 17:06, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:New York har en helt annan beläggning än Stockholm. Korta vagnar fungerar i New York, men Stockholm behöver längre vagnar för att de yttre vagnarna inte ska bli fulla.
Slutsatsen bygger på anekdotiska referat av Youtubefilemer… i praktiken har tunnelbanan i New York betydligt högre beläggning än t ex Stockholm.
Jag talar naturligtvis om hur det är under normala förhållanden, inte nu i coronatider…

Jag häpnar fortfarande över vissa skribenters okunskap, trots att jag borde vara luttrad.

(För övrigt är det möjligt att gå mellan vagnarna i New Yorks tunnelbana, även om det är förbjudet - annat än i nödfall - sedan 2005.)
Det är en myt att större städer i allmänhet har högre beläggning. New Yorks tunnelbana har 1,68 miljarder årliga resor på 1 112 km spår. Stockholms tunnelbana har 0,35 miljarder årliga resor på 110 km spår. Stockholm har många resenärer på sina spår, även jämfört med megastäder.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Känns som tråden spårar ur rejält nu. Den handlar om antal C30. Inte hur de ska se ut eller annat.
TKO

Inlägg av TKO »

Alla trådar spårar ur...

Men jag följer ändå den underförstådda uppmaningen att inte fortsätta den lätt imbecilla debatten om trängseln i New Yorks tunnelbana.

I fortsättningen bör alla inlägg enbart innehålla en antalsuppgift samt eventuellt en datering av denna uppgift.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Precis - det var det som var avsikten när jag startade tråden.
Det fanns ju en tidigare tråd om C30 och där var det inte så lätt att finna hur många som kommit.
Så det vore tacknämligt om vi kunde hålla oss till ämnet :D
strömming

Inlägg av strömming »

Allt är helt och hållet mitt fel. Ber om ursäkt. Skriver i Status C30-tråden.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev:
Teoretiskt sett har ingen del av Stockholms tunnelbana mer än 20 procent ståplatsutnyttjande, men ändå blir resenärer regelbundet kvarlämnade på perrongerna. En del av förklaringen är att ståplatsutnyttjandet varierar mellan olika turer och dagar, men också att ståplatsutnyttjandet varierar mellan olika vagnar. Det brukar nästan alltid finnas lediga ståplatser i mittersta vagnen, även i värsta rusningen.

De nya vagnarna löser detta problem genom att C30-tåg bara har två vagnar (ingen mittersta vagn). Då måste ståplatsutnyttjandet vara mycket högre för att resenärer ska bli kvarlämnade på perrongerna. Stockholms pendeltåg har något högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan, vilket delvis beror på att X60-tåg också bara har två vagnar. Det är ingen slump att C30 och X60 har ungefär samma design!
Que? X60 har bara 2 vagnar??? När jag såg dem sist (var över 5 år sedan) hade dom 6 vagnar.

Tillbaka till tråden, vad jag kan se på C30 är att dom är boska... Sorry definitivt en dubbel urspårning, ställer mig i skamvrån :(
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: Que? X60 har bara 2 vagnar??? När jag såg dem sist (var över 5 år sedan) hade dom 6 vagnar.

Tillbaka till tråden, vad jag kan se på C30 är att dom är boska... Sorry definitivt en dubbel urspårning, ställer mig i skamvrån :(
En X60 består av sex vagnsdelar. Det är två X60 i ett fullängdståg.

Även en C30 (70 m) anses som ETT fordon med fyra vagnsdelar. (Ett diskutabelt synsätt ur bromssynpunkt om jag får säga det...)
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Lennart skrev:Tack Hans,

Hoppas att du rapporterar framtida ankomster av C30
Antalet ökar. Såg C30 2312 i kväll (på det vanliga stället) när jag cyklade förbi. Trots att jag cyklar förbi ganska ofta är detta den första enhet jag sett sedan 2313 kom i slutet av maj. Rätt lik de tidigare... :)
C30 2312
C30 2312
C30-2312-20200929.jpg (92.11 KiB) Visad 2702 gånger
Skriv svar