Tvärbanans Kistagren

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Tvärbanans Kistagren

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Styrande princip utöver andra faktorer vad avser val av kontaktledningsstolpar på spårvägar.

Belastning endast från en punkt på stolpen = fackverksstolpe möjlig.

Belastning från flera punkter på stolpen, tänk stolpe med bärlinor åt flera håll, rörstolpe är att föredra eftersom de har samma hållfasthet åt alla håll från stolpens mitt.
Om de har samma belastning åt alla håll så kan man ta bort stolpen och bara sätta ihop dem ;-)

Var på Nockebybanan var det rörstolpar? Kanske några korsningar (vid Ålstensgatan fanns t o m ett väggfäste) men minns inga längs linjen och orkar inte leta fram min Video 8-film från 1992 :cheesygrin:
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Styrande princip utöver andra faktorer vad avser val av kontaktledningsstolpar på spårvägar.

Belastning endast från en punkt på stolpen = fackverksstolpe möjlig.

Belastning från flera punkter på stolpen, tänk stolpe med bärlinor åt flera håll, rörstolpe är att föredra eftersom de har samma hållfasthet åt alla håll från stolpens mitt.
Om de har samma belastning åt alla håll så kan man ta bort stolpen och bara sätta ihop dem ;-)

Var på Nockebybanan var det rörstolpar? Kanske några korsningar (vid Ålstensgatan fanns t o m ett väggfäste) men minns inga längs linjen och orkar inte leta fram min Video 8-film från 1992 :cheesygrin:
Ålstens gård och Smedslätten hade några rörstolpar. Väggfästen fanns vid Hlt, Åls och All, rosetter finns kvar.
Mvh P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det händer små saker varje dag, känns det som.

Spårstacken minskar snabbt...
1.jpg
1.jpg (157.5 KiB) Visad 3283 gånger
Bromma flygplats hållplats börjar bli klar att rustas med kurer, bänkar och skyltar.
5.jpg
5.jpg (172.86 KiB) Visad 3283 gånger
Stolparna sitter nu i stort sett hela vägen mellan de båda hållplatserna på området.
3.jpg
3.jpg (167.04 KiB) Visad 3283 gånger
2.jpg
2.jpg (143.7 KiB) Visad 3283 gånger
Samtidigt byggs det för fullt runt handelsplatsens hållplats. Tydligen skall byggnaden heta "Hangar 5" eller nåt sånt. Kan det vara så att det på flygplatsen har funnits hangarer numrerade 1-4?
4.jpg
4.jpg (161.4 KiB) Visad 3283 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag hittade en bild som jag skamlöst stal från nätet på hur det är tänkt att det skall se ut.
6.png
6.png (927.49 KiB) Visad 3283 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar