Sida 2 av 2

Re: SL C25

Postat: lördag 21 mars 2020 16:13
av Diripsi
M224 skrev:Det handlar inte om att få fler att åka med vagnarna. Det handlar om att underlätta av- och påstigning, rörelse genom vagnen samt att få plats med skrymmande saker så som barnvagnar. Tågen är redan fulla i rusningen och varken C25 eller C30 kommer att rymma speciellt många fler.
Som sagt, anledningen till att SL bygger om vagnarna är att kunna pressa in fler resenärer i vagnarna så att man slipper köra fler tåg när resandet ökar. Av- och påstigning kommer att ta längre tid när fler resenärer ska passera genom samma antal dörrar, och de tillkomna tomma ytorna i vagnarna kommer att upptas av stående resenärer.

Re: SL C25

Postat: lördag 21 mars 2020 16:19
av M224
Diripsi skrev:
M224 skrev:Det handlar inte om att få fler att åka med vagnarna. Det handlar om att underlätta av- och påstigning, rörelse genom vagnen samt att få plats med skrymmande saker så som barnvagnar. Tågen är redan fulla i rusningen och varken C25 eller C30 kommer att rymma speciellt många fler.
Som sagt, anledningen till att SL bygger om vagnarna är att kunna pressa in fler resenärer i vagnarna så att man slipper köra fler tåg när resandet ökar. Av- och påstigning kommer att ta längre tid när fler resenärer ska passera genom samma antal dörrar, och de tillkomna tomma ytorna i vagnarna kommer att upptas av stående resenärer.
Jag ger mig. Ingen.mening med att disskutera med dig. Du är precis en av anledningarna till att jag flyttar från Stockholm. Ha det gott. :cheesygrin:

Re: SL C25

Postat: lördag 21 mars 2020 16:29
av daniel_s
Intressant att man överdrivit breddskalan i bilderna för att få det att se rymligare ut. Varför måste såna där presentationer ljuga?

Re: SL C25

Postat: lördag 21 mars 2020 17:08
av daniel_s
Odd skrev:Såg just hyttinteriörbilden och konstaterar att ergonomiproblemet inte är fixat. Ej heller har man flyttat reglage för hytt och tågbelysning och hyttaktivering till förarpanelen.

Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Hyttbelysning kan jag hålla med om, men tågbelysningen sitter bra där den sitter, den ska ändå inte manövreras under körning. Det som är lite irriterande är väl att den inte är dubblerad så när plattformen är på vänster sida får man gå över till andra sidan hytten.

Det som förvånar mig när jag ser hyttbilderna är snarare att man verkar ha ändrat skärmarnas lutning så att de blir mer utsatta för solljus, undrar hur man har tänkt där?!? Av handtagen att döma har man velat anpassa hytten mer för stående körning, men jag är nästan säker på att det där är fel väg att gå; snarare borde man väl ha höjt upp både förarbordet och förarstolen i stället så att det blir en mer naturlig ståhöjd på grejerna. Då hade man dessutom sluppit kliva UPP ur stolen vid varje station vilket är rätt påfrestande i längden för alla som är längre än ca 1,80...

Re: SL C25

Postat: onsdag 25 mars 2020 0:50
av C12C3C3C12
daniel_s skrev:
Odd skrev:Såg just hyttinteriörbilden och konstaterar att ergonomiproblemet inte är fixat. Ej heller har man flyttat reglage för hytt och tågbelysning och hyttaktivering till förarpanelen.

Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Hyttbelysning kan jag hålla med om, men tågbelysningen sitter bra där den sitter, den ska ändå inte manövreras under körning. Det som är lite irriterande är väl att den inte är dubblerad så när plattformen är på vänster sida får man gå över till andra sidan hytten.

Det som förvånar mig när jag ser hyttbilderna är snarare att man verkar ha ändrat skärmarnas lutning så att de blir mer utsatta för solljus, undrar hur man har tänkt där?!? Av handtagen att döma har man velat anpassa hytten mer för stående körning, men jag är nästan säker på att det där är fel väg att gå; snarare borde man väl ha höjt upp både förarbordet och förarstolen i stället så att det blir en mer naturlig ståhöjd på grejerna. Då hade man dessutom sluppit kliva UPP ur stolen vid varje station vilket är rätt påfrestande i längden för alla som är längre än ca 1,80...
När C6:orna kom igång på riktigt på bana 2 var man glad när det var en C4-stol i hytten, skruvade ner den till botten, perfekt läge att köra med för mig som når över 180 cm vid havsytan :)

Sedan undrar jag var man skall hålla i sig som stående, saknar hängstropparna från den gamla goda tiden. Detta om C25, om C30 verkar den vara konstruerad som boskapsvagn med endast en sittgrupp i mitten (ej vara avsedd som urspårning).

Re: SL C25

Postat: onsdag 25 mars 2020 11:04
av Hechtwagen
Odd skrev:Såg just hyttinteriörbilden och konstaterar att ergonomiproblemet inte är fixat. Ej heller har man flyttat reglage för hytt och tågbelysning och hyttaktivering till förarpanelen.

Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Förarna kommer alltid sist! Minns SLs X10, vid revisionen så förnyades alla ytskikt in och utvändigt utom förarbordet och instrumentpanelen...

Re: SL C25

Postat: onsdag 25 mars 2020 13:40
av Joakim W
Kul att man installerar infoskärmar också som på bussarna! För visst är det en sån som sitter ovanför 4-grupperna här närmast på bilden? Hoppas den inte täcker fönstret så mycket.

Re: SL C25

Postat: onsdag 08 april 2020 8:44
av antaeus
M224 skrev:
Sio skrev:Varför har man tagit bort säten närt det var AC som saknades. Obegripligt.
För att underlätta av- och påstigning samt rörelse genom vagnen. Och för att skapa utrymme för barnvagnar, rullstolar etc. Trodde att det var klart som korvspad vid det här laget.
Och att installera AC skulle kosta smultron. Kommande C30 har det. Alltid nåt, eller hur?