Sida 2 av 2

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: tisdag 03 mars 2020 13:03
av 2763
Diripsi skrev:De där varningssystemen är helt meningslösa eftersom de inte kan veta när spårvagnen tänker starta från hållplatsen.
Där har du direkt fel. De är konstruerade så att spårvagnsförarna påverkar anläggningen inför start.

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: tisdag 03 mars 2020 15:44
av Stefan Widén
Jag kan hålla med om att man borde ta fram en standard på övergångar dels enbart för gående dels i anslutning till en korsning med parallell biltrafik. Och att den är ventenskapligt provad som det "säkraste" systemet.

Även jag gillar ljusrampen i gatan som komplement till de vanliga signalerna.

Stefan

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: tisdag 03 mars 2020 17:08
av 2763
Göteborg har en standard som uppfyller just det... dvs att den är framtagen på å vetenskaplig grund.

Gul linje med minst tre vertikala element, pollare eller signalstolpe. Signalstolpe kan förstärkas med ljud och/eller ljus i mark.

Så, då är det bara att verka för att den modellen exporteras till VGU.

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: tisdag 03 mars 2020 19:19
av Harald
Eftersom spårvagnen medför en varningsanordning med ljud som föraren dessutom ska använda före start (om man inte har ändrat reglerna), så har jag lite svårt att förstå att man lägger så mycket krut på anordningar efter hållplatsen. Man borde väl prioritera platser där det finns övergångar före hållplatsen.

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: tisdag 03 mars 2020 19:26
av daniel_s
Harald skrev:Eftersom spårvagnen medför en varningsanordning med ljud som föraren dessutom ska använda före start (om man inte har ändrat reglerna), så har jag lite svårt att förstå att man lägger så mycket krut på anordningar efter hållplatsen. Man borde väl prioritera platser där det finns övergångar före hållplatsen.
Numera prioriterar man det som får personalen att känna sig orolig, vare sig det är rätt eller inte. För all del har ju också mobiltelefoner och hörlurar ändrat en del på spelförhållandena i trafiken...

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: torsdag 05 mars 2020 15:50
av 2763
Harald skrev:Eftersom spårvagnen medför en varningsanordning med ljud som föraren dessutom ska använda före start (om man inte har ändrat reglerna), så har jag lite svårt att förstå att man lägger så mycket krut på anordningar efter hållplatsen. Man borde väl prioritera platser där det finns övergångar före hållplatsen.
Självfallet ska utsignal användas. Nu finns det tyvärr lägen där personer inte hörsammar denna.

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: fredag 06 mars 2020 9:34
av Harald
De personerna struntar nog i blinkande streck också. Idén med blinkande ljus i marken är jättebra, men jag tycker att man borde prioritera platser där spårvagnen kommer med fart framför platser där spårvagnen står stilla framför övergången. På de förstnämnda kan olyckor inträffa genom misstag. Om någon går ut framför spårvagnen trots signal att den ska starta så är det ett attitydproblem och det kommer man inte åt med tekniska lösningar med mindre man inför fysiska barriärer. Det är något märkligt med Göteborgs trafikkontor som som sysslar så mycket med ganska små risker samtidigt som man bygger om platser så att de blir farliga och underlåter att bygga om platser där olyckor har inträffat på p.g.a. utformningen.

Re: Varningssystem där gångtrafik korsar spårväg

Postat: fredag 06 mars 2020 9:58
av Olof
Harald skrev:Det är något märkligt med Göteborgs trafikkontor som som sysslar så mycket med ganska små risker samtidigt som man bygger om platser så att de blir farliga och underlåter att bygga om platser där olyckor har inträffat på p.g.a. utformningen.
Nu har jag inte koll på alla ställen i stan som har byggs om, kan du specificera så jag själv kan åka och försöka förstå vad du menar?