Tack för tipset, detta är ju helidiotisk webbdesign. Även Trafikverket har så på delar av sin hemsida, att det blir olika resultat beroende på om man klickar på ett menyval eller en symbol som är precis bredvid.Joakim W skrev:Klicka på "Kartor" istället för nån av dess underrubriker. Då fick jag fram lite geografiska kartor!Karsten skrev:Har någon hittat linjekartorna som baseras på verkligheten på nya hemsidan? Jag hittar bara de där schematiska kartorna.
Dags för ny SL-hemsida!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Dags för ny SL-hemsida!
Hur menar du nu? För mig funkar det bra att spara länkar, som t ex denna som ger nästa förbindelse från S:t Eriksplan till Johannesfred: https://sl.se/?mode=travelPlanner&origI ... rtTypes=79Magnus Ahltorp skrev:Tyvärr går det inte längre att lägga in ett bokmärke till en viss sökning, eftersom URL:en är samma för alla sökningar.
-
Då har de fixat det, det var ju verkligen bra. Det hade varit ännu bättre om gamla bokmärken hade fortsatt fungera, men de var baserade på #-tricket. Antingen orkade de inte fixa hantering av det eller så brydde de sig inte, vilket tyvärr är vanligt när det gäller omdesignade webbsidor.daniel_s skrev:Hur menar du nu? För mig funkar det bra att spara länkar, som t ex denna som ger nästa förbindelse från S:t Eriksplan till Johannesfred: https://sl.se/?mode=travelPlanner&origI ... rtTypes=79Magnus Ahltorp skrev:Tyvärr går det inte längre att lägga in ett bokmärke till en viss sökning, eftersom URL:en är samma för alla sökningar.
Däremot fungerar fortfarande inte framåt- och bakåtknapparna i webbläsaren. Trots att URL:en ändras byts inte sidinnehållet. Tanken att de ändrar URL utan att ladda om sidan är god, men för att göra det måste implementatören av webbsidan ta över funktioner från webbläsaren, och tar man över funktionen men inte ansvaret blir det fel. Kanske är det bara jag som använder framåt- och bakåtknapparna, men med tanke på att i alla fall bakåtknappen är ganska prominent placerad på mobiler är det nog inte helt ovanligt. Eftersom det dessutom är en webbläsarfunktion och därmed standardiserad är det ytterst lämpligt ur ett tillgänglighetsperspektiv att den fortsätter att fungera.