TKO skrev:Det ska bli intressant hur resandet kommer att fördela sej vid Barkarby när tunnelbanan kommit dit och området byggts ut. Min gissning är att de som bor nära Barkarby station även i fortsättningen kommer att åka pendeltåg när de ska in till stan, även om turtätheten är usel... tunnelbanan är för långsam jämfört med pendeln.
Visst blir det intressant att studera tunnelbanans konkurrenskraft i Barkarby - kanske mer intressant än du anar! Upplevd restid är en vansklig grund att förlita sig på, vilket signaturen "CS" tydligt illustrerar - medvetet eller omedvetet - i
följande inlägg:
CS skrev:Tja i nattrafik går medelklassens njutningsmedel i halvtimmestrafik till Danderyd emedan 791,794,796 erbjuder 10-minuterstrafik till Huddinge. Vi kan väl fråga Hagsätraborna om 30-minuterstrafik med tunnelbana slår 10-minuterstrafik med buss på natten?
Låt oss för en stund ignorera den komplexa verkligheten och istället bara ta hänsyn till restid och turtäthet. På helgnätter har Hagsätra 30-minuterstrafik med tunnelbana och då är restiden mellan Gullmarsplan och Hagsätra 14 minuter. Samtidigt har Hagsätra 10-minuterstrafik med nattbussar under större delen av natten och då är restiden mellan Gullmarsplan och Ormkärr blott 12 minuter. Åtminstone i teorin borde tunnelbanan inte ha någon chans mot nattbussarna. Hur ser då preferenserna ut i verkligheten? Ormkärr har väldigt få avstigande resenärer på nattbussarna - antalet är försumbart jämfört med tunnelbanan!
Hur kan verkligheten skilja sig så mycket från teorin? Alla borde ju välja nattbussarna! Verkligheten är som sagt komplex och det finns många faktorer som påverkar hur folk väljer att resa. En sådan faktor är
trängsel. Tunnelbanan har nästan alltid lediga sittplatser söder om Gullmarsplan. På nattbussarna är det risk för ståplats hela vägen mellan Gullmarsplan och Ormkärr. Hur stor är chansen att få sittplats vid Barkarby? Väldigt stor med tunnelbanan och i nuläget inte alltid stor med pendeltågen. Även om samhällskalkyler sällan tar hänsyn till trängsel så spelar det faktiskt roll!
En annan faktor är
trygghet. Bussterminalen vid Gullmarsplan är egentligen inte så farlig, men hållplatserna vid Centralen och Medborgarplatsen är väldigt utsatta för ordningsproblem. Berusade människor som trängs på guppande bussar inger knappast en känsla av trygghet. Tunnelbanan har inte dessa problem. Blir pendeltågen tryggare än tunnelbanan vid Barkarby? Antagligen inte. Underjordiska stationer brukar anses vara tryggare. Skillnaden blir dock kanske inte så stor.
En tredje faktor är
vana. Enligt ovanstående utläggning kan vi anta att resenärerna kommer att välja tunnelbanan framför nattbussarna - oavsett vilken restid och turtäthet nattbussarna har. Detta gör att resenärerna blir vana vid att ta tunnelbanan och då kan tunnelbanan bli det naturliga valet även när pendeltågen går. Det är lätt att underskatta vanans makt. Ett bra exempel är linjerna 610 och 690 mellan Danderyds sjukhus och Vallentuna. Den förstnämnda är en
buss som också går på natten. Den bussen är förhållandevis oproblematisk. Den sistnämnda är en
nattbuss som ersätter Roslagsbanan. Den bussen vill polisen i Norrort
inte ha.
Hur kan det vara så stor skillnad på två bussar som i stort sett trafikerar samma områden? Jo, bara en av linjerna har resenärer som är vana vid att åka buss på aktuell sträcka. Observera att linje 94 egentligen inte är en nattbuss, utan snarare en buss som också går på natten, trots att den officiellt räknas som en nattbuss. Resenärerna på den linjen är vana vid att åka buss på aktuell sträcka. Det är inte förrän linje 4 spårvägskonverteras som det kan bli problem på linje 94! På liknande sätt kan resenärerna vid Barkarby dra sig för att använda pendeltågen om de blir vana vid att ta tunnelbanan.