TKO skrev:När jag idag besökte Liljeholmen för några nödvändiga inköp passade jag på att stanna en stund vid korsningen och se hur det förhåller sej. Och visst är det som Roy M skriver - jag tror han kör på tvären så han om någon borde veta. I de flesta fall flyter det på bra. Men förhållandevis ofta inträffar det Daniel beskriver. Åtminstone på lördagar möts oftast vagnarna någonstans mellan Liljeholmen och Årstadal, och med lite otur har det just hunnit slå om till stopp för norrgående vagn. Är det något att bry sej om? Nja - det är det nog inte! Jag får väl bara vara mindre otålig...daniel_s skrev:Det går att ta ut loggdata i systemet och se exakt hur ofta det inträffar.TKO skrev: Då har jag förmodligen haft otur för jag tycker att spårvagnen från Årstadal ofta får vänta en stund på grönt vid Södertäljevägen. Men det är väl så att det är dom gångerna jag minns - inte när det flutit på bra! Jag får väl börja föra statistik!
Det som händer dessa gånger är att när vagnen från Årstadal passerar igångsättningspunkten för signalprioriteringen så har bakänden på vagnen från Liljeholmen precis passerat korsningen så att den gått till kör för den korsande trafiken (som mest bestå av cyklar) och då är det stopp några sekunder extra. Det hör till saken att den sneda vinkeln gör korsningen ganska ”lång” så vägtrafiken behöver längre utrymningstid än i en rätvinklig korsning.
Det är teoretiskt möjligt att ”hålla kvar” prioriteringen när en mötande vagn finns i närheten men i praktiken gör det i de flesta fall mer skada än nytta. Jag håller med Roy M om att det funkar rätt bra som det är nu.
I motsatt riktning är det som Roy M skrev - det vore kanske önskvärt att signalerna slog om lite tidigare. Var ligger "triggerpunkten"? (Det måste finnas ett bättre begrepp men jag kommer inte på det nu!) Men även här handlar det om sekunder...
/TKO
Anmälningspunkt är väl ett vedertaget begrepp, sen om det är slinga, tagg eller gps som tar emot anmälan är av underordnad betydelse. Trigga används i "fackslangspråket"
Stefan