Visst kan bytespunkternas utformning påverka. Men vi bör göra aktiva och kloka val när vi planerar och inte bara låta det bli som det blir. Alltså skippa stationen i Älvsjö och lägg de pengarna på en bra bytespunkt i Årstaberg och kapacitetsförstärkningar i pendeltågssystemet.Enceladus skrev:Fördelningen mellan Älvsjö och Årstaberg beror väl väldigt mycket på hur bytespunkterna kommer att utformas. Låt oss titta på ett snarlikt exempel. Hur skulle du resa mellan Högdalen och Jakobsberg? Gröna linjen går något långsammare än pendeltåget på sträckan mellan T-Centralen och Odenplan, men samtidigt är bytet smidigare vid Odenplan. Jag vet inte hur fördelningen ser ut här, men jag vet att det finns personer som väljer att byta vid Odenplan i denna reserelation. Utformningen av Årstaberg kompliceras ytterligare av den politiska oviljan att ta ett beslut om etapp 2 av Citybanan. Hela Årstaberg ser ju ut som ett provisorium. Vad säger resandeprognoserna om Årstabergs utformning?TKO skrev:1) Jag tror att resandeprogoserna för Älvsjö är felaktiga.
2) Om banan enbart byggts till Årstaberg - hur hade resandesiffrorna sett ut?
3) Någon hopkoppling med Hagsätragrenen är inte aktuell - speciellt inte med det djupläge man valt för Älvsjö.
4) Jo linjen Årstaberg-Älvsjö är i "sej dålig".
påpekar'
Thomas K Ohlsson
Årstabergs enkla isolerade plattform är dessutom kritisk för dess funktion som bytespunkt. Hur många gånger har inte pendeltågen behövt köra förbi utan att göra uppehåll?
Mark Twain lär ha sagt att det inte finns en sorgligare syn än en ung pessimist, bortsett från en gammal optimist. Jag tolkar resandeprognoserna som ytterligare ett tecken på politisk apati. Du säger att resandeprognoserna är felaktiga. Har Mark Twain anledning att sörja?
Din inställning, att ge upp om pendeltåget och att bygga extremer dyra och långsamma tunnelbanor som avlastning är skrämmande apatisk. Skulle dina idéer få genomslag skulle revisorerna verkligen få något att bekymra sig om. Jag tycker det är oansvarigt att sprida såna dåliga idéer till offentligheten. Tänk om någon lyssnar?