Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vad SL säger är alltså att "det är bra, bara man gör som vi vill att det skall vara, annars är det inte bra eftersom vi då har investerat en massa pengar i ett system som skrotas".

Om man går på SLs linje så skall man alltså även kunna lagra MTR, SJ, A-Trains, Tågkompaniets biljetter, tillsammans med alla andra bussoperatörers biljetter på samverkande bankkorts kort.

Innefattar även flyg i begreppet kollektivtrafik?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Vad SL säger är alltså att "det är bra, bara man gör som vi vill att det skall vara, annars är det inte bra eftersom vi då har investerat en massa pengar i ett system som skrotas".

Om man går på SLs linje så skall man alltså även kunna lagra MTR, SJ, A-Trains, Tågkompaniets biljetter, tillsammans med alla andra bussoperatörers biljetter på samverkande bankkorts kort.

Ja flyg är kollektivtrafik, det är luddigt skrivet och det står bara kollektivtrafik men det verkar vara så att vad som avses här är lokaltrafik och länstrafik.
TKO

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Vad SL säger är alltså att "det är bra, bara man gör som vi vill att det skall vara, annars är det inte bra eftersom vi då har investerat en massa pengar i ett system som skrotas".

Ja flyg är kollektivtrafik, det är luddigt skrivet och det står bara kollektivtrafik men det verkar vara så att vad som avses här är lokaltrafik och länstrafik.
Jag skulle tro (eller jag är egentligen helt säker, men vill ju verka ödmjuk) att skrivningen avser den trafik som regleras av "Lagen om kollektivtrafik" (2010:1065). Och där ingår ej flyget...

förmodar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag är benägen att hålla med, Amadeus och de andra stordataflygbiljettsystemen är inte lätta att rubba på, även om man då och då fortfarande hittar rätt spektakulära säkerhetsluckor i det...

Men inget hindrar att svenskt inrikesflyg får en obligatorisk möjlighet att hantera biljetterna via samma system som övrig kollektivtrafik. Det skulle innebära nya spännande koncept, kanske kan resebyrån få ett uppsving, även om det numera är i elektronisk format.
TKO

Inlägg av TKO »

Med nuvarande rättsregler har staten ingen möjlighet att tvinga inrikesflyget in i ett gemensamt biljettsystem - till skillnad från den trafik som bedrivs i enlighet med kollektivtrafiklagen. Detta går naturligtvis att ändra på - men det ingår knappast i JA-överenskommelsens intetioner. Mening är ju att MINSKA den klimatskadliga flygtrafiken!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ett varningens finger för nationellt biljettsystem
Kristoffer Tamsons skrev:Till det ska fogas ett i hela Mälardalen gemensamt biljettsystem, Movingo, som möjliggör för sex av tio kollektivtrafikresenärer i hela landet att resa gränslöst med en och samma biljett. Detta framdrivet helt utan statliga tvångsåtgärder, stimulanser eller direktiv. Tvärtom på helt frivillig grund i en ambition om att öka kollektivtrafikresandet tillsammans. Därtill finns sedan tidigare väl utvecklade samarbeten inom Samtrafiken.
Visst vore det underbart om Mälardalens regionaltåg inte krävde ett separat biljettsystem? Varför försöker Tamsons försvara denna styggelse? :?:
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev:Ett varningens finger för nationellt biljettsystem
Kristoffer Tamsons skrev:Till det ska fogas ett i hela Mälardalen gemensamt biljettsystem, Movingo, som möjliggör för sex av tio kollektivtrafikresenärer i hela landet att resa gränslöst med en och samma biljett. Detta framdrivet helt utan statliga tvångsåtgärder, stimulanser eller direktiv. Tvärtom på helt frivillig grund i en ambition om att öka kollektivtrafikresandet tillsammans. Därtill finns sedan tidigare väl utvecklade samarbeten inom Samtrafiken.
Visst vore det underbart om Mälardalens regionaltåg inte krävde ett separat biljettsystem? Varför försöker Tamsons försvara denna styggelse? :?:
Movingo har ju samma problem som TiM-systemet innan hade. att man har ett biljett som man visar upp för tågvärden och länstrafikens personal, och en separat "spärröppnare" för SLs spärrar.

Med ett nationellt biljettsystem så slipper man denna stök och man använder sig bara av en och samma kort att blippa sig genom tunnelbanespärren såväl som ombord på Mälartågen

(Sedan saknas det bara att man ska kunna åka i movingo-systemet inom stockholms län med SL-kortet, men det är mer en prisfråga istället för en teknisk fråga... och det ycks tamsoms inte vilja genomföra trots att jag begärde det direkt av honom.)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Med tanke på vad som skrivs i insändaren så verkar inte Kristoffer Tamsons ha förstått att det är skillnad på att ha ett gemensamt biljettsystem och att ha gemensam taxa. Det senare är väl inte ens aktuellt?

Inget hindrar väl heller att man har egna biljetter?
X12

Inlägg av X12 »

Movingo-biljetten är väl dessutom endast månadsbiljetter. Det går så vitt jag vet inte att åka sömlöst med buss för att sen byta till tåg på samma enkelbiljett. Ny biljett måste då köpas från en annat ställe. Detta till skillnad från hur det fungerar i t.ex. Skåne.
TKO

Inlägg av TKO »

X12 skrev:Movingo-biljetten är väl dessutom endast månadsbiljetter. Det går så vitt jag vet inte att åka sömlöst med buss för att sen byta till tåg på samma enkelbiljett. Ny biljett måste då köpas från en annat ställe. Detta till skillnad från hur det fungerar i t.ex. Skåne.
Jag förmodar att det går att köpa en resplusbiljett, men det är ju sällan speciellt smidigt.

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Svagt relaterat: Konkurrensverket uppmanar regeringen att bryta SJ:s försäljningsmonopol

Skulle det vara för mycket begärt att införa en reskassa för alla persontåg i Sverige? Jämför med Rejsekort i Danmark.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är nog rätt väg att gå att alla skall kunna sälja varandras biljetter i ett nationellt biljettsystem. Så är det ju på flera andra ställen, exempelvis i Storbritannien och i Japan. Säkerligen flera andra.
Kontakt:

Inlägg av »

Odd skrev:Det är nog rätt väg att gå att alla skall kunna sälja varandras biljetter i ett nationellt biljettsystem. Så är det ju på flera andra ställen, exempelvis i Storbritannien och i Japan. Säkerligen flera andra.
Japan? Det är ytterst sällsynt att du kan köpa biljett till mer än ett bolag i taget. De sex JR-bolagen har ett gemensamt bokningssystem, men de drygt 110 andra spårtrafikbolagen kör var och en sitt system. Om samma bolag äger tåg och buss, vilket är vanligt, så är det separata biljetter. Är det något land som har inte har samordnat köp över bolagsgränser så är det Japan.

Det man däremot gjort är att reskassekorten är giltig i alla lokaltrafikområden över hela landet. Mitt Suica-kort som är ett kort i Kansai-området kan jag åka på och ladda i stora delar av landet.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Då förstod jag inte omfattningen av det. Konstaterade att ICOCA-kortet gick att använda "nästan överallt" för biljetter plus lite annat, samt att biljetterna för en regions tågbolag kunde köpas på en annan regions biljettlucka. Hur som helst så är det bättre än vad det är i Sverige...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar